گزارش اقتصادی دولت به خبرگان عکس یادگاری اعضای مجلس چهارم خبرگان رهبری ، عکس: تسنیم
گروه خبر: دومین روز از نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری روز گذشته برگزار شد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در آخرین نشست دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری حضور یافت و به پرسش‌های نمایندگان مجلس خبرگان پاسخ داد. همچنین سه‌شنبه شب در پایان آخرین نشست چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، یک ضیافت شام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در این ضیافت با بیان اینکه ریاست و تعریف‌ها نباید ما را از خداوند غافل کند گفت: «امیدوارم خداوند من و شما را شنواتر کند و هیچ چیز مانع شنیدن ما از صدای پروردگارمان نباشد و فقط به‌خاطر او کار کنیم.»

یک ریال هم برای تبلیغات خرج نکردم

سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این ضیافت شام، به اظهارات صبح روز گذشته آیت‌الله یزدی در جلسه علنی مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: «برخوردی که آیت‌الله یزدی در نطق‌شان داشتند مایه افتخار روحانیت است، تعبیر ایشان این بود که «تشکر می‌کنم از کسانی که به بنده رأی نداده‌اند»، این منش روحانیت در طول تاریخ و راز محبوبیت‌شان بوده است.»او در ادامه گفت: «در مجموع هزینه‌هایی که در خبرگان بود، بنده ادعا می‌کنم که یک ریال برای تبلیغات انتخابات خبرگان خرج نکرده‌ام و تنها خرج بنده این بود که یک کوپه قطار برای عزیمت از قم به کرمان گرفتم؛ البته در حدی که جامعه مدرسین سه عکس را از بنده داشته باشد، داشتیم.»عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تاسف خود را از اینکه بزرگانی مانند آیات یزدی و مصباح را در دوره پنجم مجلس خبرگان نداریم، ابراز کرد.


جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

روز گذشته نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور به نمایندگان مجلس خبرگان ارائه کرد . به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: «درنتیجه کاهش قیمت نفت، برخی کشورها همچون عربستان که یارانه زیادی به مردم خود می‌دادند، حجم یارانه پرداختی را کاهش وقیمت کالاوخدمات را افزایش دادند، اما دولت اعتدال تلاش کرد یارانه مردم را پرداخت کند وجلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.»او با بیان اینکه بخشی از مشکل تورم و رکود به مشکلات داخلی و بخشی به مشکلات خارجی تحمیلی از سوی دیگران مربوط است، گفت: «توسعه و رشد اقتصادی همراه با عدالت از برنامه‌ها و راهکارهایی بود که انجام گرفت.»سخنگوی دولت به برنامه‌های اقتصادی که از سال 68 تا امروز ارائه و اجرا شده، اشاره کرد و افزود: «برنامه پنجم توسعه از سال 1390 آغاز شد در حالی که 119 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما با تحریم‌هایی مواجه شدیم که تکانه‌های شدید اقتصادی را بر کشور تحمیل کرد.»

نوبخت ادامه داد: «در سال‌های 90 و 91 با افت شدید قیمت نفت و کاهش میزان صادرات نفتی مواجه شدیم که همین امر موجب کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن آن شد. رشد اقتصادی است که می‌تواند مانع رکود و تورم شود.»او اضافه کرد: «در سال‌های اخیر برای شوک‌های نفتی نیازمند ارائه برنامه و اجرای سیاست‌هایی برای خروج از بحران و مهار آن بودیم؛ بنابراین در دولت و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه‌هایی ارائه شد که تا اندازه خوبی توانست فشار شوک‌های تحمیلی را مهار کند.»


کاهش تکیه بر نفت یعنی افزایش مالیات

نوبخت ادامه داد: «کاهش تکیه بر نفت؛ یعنی افزایش مالیات، آیا جامعه ما امروز این ظرفیت را دارد؟ امروز دولت تمام تلاش خود را به کار بسته که با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها و ایجاد روابط دیپلماتیک، بسترهای سرمایه‌گذاری خارجی، گشایش اقتصادی مبتنی‌‌بر اقتصاد مقاومتی و رسیدن به عدد ۸ درصد رشد اقتصادی را فراهم آورد تا به رقم ۷۲۴ هزار میلیارد برسیم.»نوبخت افزود: «همچنین رشد ۸ درصدی و تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری و نرخ تورم از برنامه‌های آتی دولت در راستای اجرای برنامه ششم توسعه است.» پس از سخنرانی نوبخت، چند تن از اعضای مجلس خبرگان با اشاره به مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم و رکود در کشور، سوالات خود را از معاون رئیس‌جمهور مطرح کردند و نوبخت نیز پس از استقرار در جایگاه، به سوالات نمایندگان پاسخ داد.


بیانیه خبرگان

در پایان جلسه دیروز خبرگان بیانیه‌ای نیز منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ولایت فقیه که بنیان‌گذار عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، آن را رمز آسیب‌ناپذیری کشور می‌دانست محور وحدت عمومی و از مبانی ریشه‌دار در تفکر دینی ماست. سخن ولی امر، فصل‌الخطاب منازعات است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مجلس خبرگان رهبری اذعان دارد که در شرایط کنونی کشور، در صورتی می‌توان از آینده‌ای روشن سخن گفت و دل‌ها را با امید و نشاط، گرم داشت که شعارهای انقلاب را از انحصار گروه‌ها، خارج کرده و بر محور قانون اساسی و ولایت فقیه، همه امت را برای ساختن کشوری سرافراز، آباد و مستقل، بسیج کرده و ضمن توجه به این اصل که تقویت جریان فتنه و اصحاب آن، خط قرمز انقلاب است، با سعه صدر و گشاده‌رویی و وحدت و همدلی از آنچه به تقابل و تعارض نیروهای فداکار و انقلابی می‌انجامد و در ‌نهایت، جبهه انقلاب را در برابر ضد انقلاب تضعیف می‌کند، بپرهیزیم. پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ٧ خرداد ٩٥ آغاز به کار خواهد کرد.