ایرنا: محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در سخنانی در کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران»در لندن ضمن تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبیین ظرفیت‌های بالقوه ایران گفت: اقتصاد آینده دار ایران واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران امن‌ترین کشور منطقه خاورمیانه است، گفت: نقش ایران در منطقه غیرقابل انکار است و جمهوری اسلامی ایران در صلح و امنیت و پیشرفت منطقه، از هر لحاظ بالاترین جایگاه را دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این نشست که به ابتکار روزنامه فایننشال‌تایمز و با عنوان ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها در یک قدرت اقتصادی در لندن برگزار شد با تاکید براینکه عصر جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد شده است، گفت: می‌توان گفت عصر رشد و ثبات اقتصادی در ایران آغاز شده است. پیش‌بینی‌های حتی موسسات غربی حکایت از رشد٥/ ۵ درصد براساس سال٢٠١٦و سال‌های بعد دارد و این بیش از دو برابر متوسط رشد ١٠سال گذشته است. محمد نهاوندیان در این اجلاس که سرمایه‌گذاران بزرگ، مدیران ارشد بانک‌ها، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی زیادی از انگلیس و سایر نقاط جهان حضور داشتند، افزود: در رویکرد واقع‌بینانه، آینده را باید شناخت و در رویکرد پیشرو در ساختن این آینده باید شریک شد. مهم این است که این آینده و واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت. اقتصاد پرقدرت و آینده‌دار ایران واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه در شناخت اقتصاد ایران دو مولفه را باید در نظر داشت، گفت: این دو مولفه عبارتند از ظرفیت‌ها و سیاست‌ها. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در تبیین سیاست‌های اقتصادی نیز گفت: ایران در دو سال گذشته ریسک اقتصادی را کاهش داده و در کنار آن کاهش تورم، ایجاد ثبات در بازار ارزی و رونق دادن به بورس، ایجاد ثبات در سیاست‌های اقتصادی و کاهش ریسک سیاسی و تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله اقدامات دو سال گذشته دولت ایران بوده است.


ایران بزرگ‌ترین بازار نوظهور در ربع قرن اخیر

همچنین ساجد جاوید، وزیر بازرگانی بریتانیا، ایران بعد از تحریم‌ها را «بزرگ‌ترین فرصت در بازارهای نوظهور طی ربع قرن اخیر» خواند. به گزارش منابع خبری، جاوید در کنفرانسی در لندن گفت که در آینده نزدیک همراه با هیاتی تجاری به ایران سفر خواهد کرد تا همزمان با باز شدن بازار ایران، بریتانیا را در «موقعیتی برتر از دیگران» قرار دهد. وزیر بازرگانی بریتانیا یکی از سخنران‌های کنفرانسی در ارتباط با سرمایه‌گذاری در ایران بعد از رفع تحریم‌ها بود که به میزبانی روزنامه فایننشال تایمز برگزار شده و هدفش را «کاوش فرصت‌ها و تهدیدها در یک اقتصاد بالقوه توانمند» عنوان کرده است. وزیر بازرگانی بریتانیا از امضای یادداشت تفاهمی میان اداره ضمانت صادرات بریتانیا و صندوق ضمانت صادرات ایران برای تسهیل تجارت بین دو کشور خبر داد و گفت: «اکنون زمان آن رسیده که دو ملت بزرگ ما تجارت با یکدیگر را آغاز کنند.» وی افزود: بریتانیا مشغول کار با شرکای اروپایی‌اش برای کاهش محدودیت‌های بانکی علیه ایران است. مقام‌ها و بازرگانان و شرکت‌های نوپای ایرانی هم از جمله مهمانان این کنفرانس هستند.