گروه دیپلماسی:‌استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه گفت بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل به آزمایشات موشکی اخیر واکنش نشان داده است.به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، او ضمن اعلام واکنش بان‌کی‌مون در این زمینه به خبرنگاران گفت: «‌در فضای سیاسی کنونی در منطقه خاورمیانه و پس از اخبار خوب لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران، دبیر کل از تهران خواست تا با اعتدال و احتیاط و به دور از هر اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد،‌ عمل کند.» سخنگوی سازمان ملل با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت که در تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های تهران به تصویب رسید،‌ افزود: «دبیر کل همچنین تاکید کرد که این وظیفه شورای امنیت است که اطلاعات مربوط به این قطعنامه را ارزیابی کند.» براساس این گزارش، ایران در روزهای اخیر چند آزمایش موشکی انجام داده که واکنش آمریکا را در پی داشته است. واشنگتن ضمن تاکید بر اینکه آزمایش‌های اخیر نقض توافق هسته‌ای نیست، مدعی شده که ایران با این آزمایشات قطعنامه 2231 را نقض کرده است.

توضیحات یک مقام آمریکایی درباره تماس کری با ظریف

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی اخیر ایران گفت که واشنگتن همچنان در حال بررسی مستندات درباره آزمایش‌های موشکی ایران است و هنوز نمی‌تواند اعلام کند که ایران به‌طور قطع، قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

به گزارش «ایسنا» مارک تونر درباره خبر تماس اخیر وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، با ادعای اینکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، تماس داشته، گفت: «هدف از این ارتباط ابراز نگرانی‌های کری درباره پرتاب‌های موشکی اخیر ایران بود. من از اعلام دقیق اینکه این تماس دقیقا چطور صورت گرفت خودداری می‌کنم اما این تماس یک تماس تلفنی نبود. ابزارهای زیادی برای ارتباط وجود دارد. هدف از این تماس این بود که کری نگرانی آمریکا را درباره این آزمایش‌های موشکی تهران اعلام کند. او از ابزارهای مختلفی برای ارتباط با ظریف برخوردار است و از یکی از این ابزارها استفاده کرد و ما کاملا مطمئن هستیم که این پیام رسانده شده است.»

براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، او درباره اینکه آیا پاسخی به این تماس داده شده است، گفت: « دقیقا نمی‌دانم آیا پاسخی از طرف ظریف دریافت شده است، یا خیر. با این حال تصور می‌کنم این‌طور بوده است. من جزئیات بیشتری درباره این پیام‌رسانی ندارم.» به گزارش «ایسنا» این در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران گفته است: «جان کری مدتی است می‌خواهد با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگوی تلفنی کند و یک هفته است با ارسال ایمیل به دکتر ظریف خواستار این گفت‌وگو شده است.» این منبع آگاه ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تماس تلفنی جان کری با ظریف به دلیل انجام آزمایش موشکی در تهران را رد کرد و گفت: «درخواست تماس تلفنی به دلیل سفر وزیر خارجه محقق نشده است.»