گروه جهان: در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، دنیا شاهد حوادث گوناگونی بود که مهم‌ترین آن را می‌توان حملات تروریستی به بروکسل و استانبول دانست. در حمله تروریستی استانبول، خشونت نیروهای افراطی، دامن یکی از شهروندان ایرانی را گرفت و این شهروند ایرانی در میان کشته شده‌های استانبول قرار گرفت. درست 4 روز پس از این حمله، داعش با حمله به قلب اروپا، یعنی بروکسل بار دیگر ناتوانی این کشورها را در برخورد با نیروهای تروریستی گوشزد کرد. در آن سوی آب‌های آتلانتیک اما رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفت و در جبهه دموکرات‌ها برنی سندرز با پیروزی در سه ایالت جانی دوباره گرفت. اما در این سوی آب‌ها و در خاورمیانه ارتش اسد توانست یک پیروزی مهم به دست آورد و شهر تاریخی پالمیرا را از دست نیروهای داعش خارج کند. هر چند که روزنامه عرب زبان الحیات مدعی شد که آمریکا و روسیه بر سر رفتن اسد توافق کرده‌اند.

برنی سندرز امیدوار، ترامپ پیشتاز

هر چقدر به زمان انتخاب نهایی نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات‌متحده نزدیک می‌شویم، رقابت بین نامزدهای باقی‌مانده فشرده‌تر می‌شود. اگر تا پیش از سال جدید خورشیدی، در جبهه دموکرات‌ها تقریبا طرفداران برنی سندرز، نامزد سوسیالیست‌ این کشور از ادامه رقابت با هیلاری کلینتون تقریبا ناامید شده بودند، با پیروزی این نامزد یهودی‌تبار، در سه ایالت این کشور، امیدها به کمپین سندرز بازگشته است. در جبهه جمهوری‌خواهان نیز هنوز ترامپ دست نیافتنی به نظر می‌رسد. در حالی که عمده نامزدهای انصرافی سعی می‌کنند برای به زیر کشیدن ترامپ از تد کروز حمایت کنند، اما این مرد هفت میلیارد دلاری خود را در جبهه جمهوری‌خواهان شکست‌ناپذیر نشان داده است. بنابر آمار منتشر شده از سوی سایت «Realclearpolitics» برنی سندرز توانسته با افزایش تحرک خود تعداد هیات‌های نمایندگی خود را تا ۹۸۰ نمایندگی بالا ببرد. با این حال هیلاری کلینتون هنوز با۱۲۴۳ نمایندگی از برنی سندرز پیش است. برخی می‌گویند با پیروزی سندرز، سناتور ورمونت در ایالت‌مهم واشنگتن و پس از آن در آلاسکا و هاوایی، وی طرفداران خود را توانسته امیدوار کند.


جنگ بانوان اولی

در جبهه جمهوری‌خواهان، به عکس دموکرات‌ها موضوعات شخصی به شدت مورد توجه نامزدهای این حزب قرار گرفته است. در حالی که دونالد ترامپ عکس همسر خود را در کنار عکس همسر تد کروز قرار داده بود، نوشت: یک عکس از هزاران کلمه گویاتر است.

همسر تد کروز در این عکس با چهره‌ای نامناسب دیده می‌شد و برخی گفتند دونالد ترامپ از هر وسیله‌ای برای پس زدن رقیب خود استفاده می‌کند. موضوعی که البته بدون واکنش هم باقی نماند و تد کروز با محکوم کردن این حرکت، دونالد ترامپ را فردی بی‌اخلاق معرفی کرد. توییت اخیر دونالد ترامپ، واکنش به هجمه‌ای بوده که از سوی تد کروز و برخی اوانجلیکاها به همسرش صورت گرفته است. پیش از اینکه ترامپ این عکس را توییت کند، برخی از طرفداران تد کروز با انتشار عکس‌های مستهجن همسر ترامپ که یک مدل است، از جمهوری‌خواهان خواسته بودند به تد کروز رای بدهند. این افراد با انتشار عکس‌های نامناسب همسر ترامپ نوشته بودند: آیا شما می‌خواهید این زن بانوی اول آمریکا شود.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: با نزدیک شدن به انتخابات سه‌شنبه کمپین ضدترامپ فعال‌تر شده است. رادیو دست راستی ویسکانسین با اعلام حمایت از تد کروز ورق را در انتخابات این ایالت به سود تد کروز برگردانده است. تد کروز توانسته در این ایالت با رای 35 درصدی از ترامپ که رای 32 درصدی دارد پیشی بگیرد. در مورد تعداد نمایندگی‌ها اما ترامپ همچنان از دو نامزد دیگر برتر است. ترامپ تاکنون موافقت 736 نمایندگی را جلب کرده و تد کروز با 463 و کسیچ با 143 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


استانبول زخمی شد

ترکیه آماج حملات تروریستی قرار گرفته است. در حالی که هنوز زخم‌های این کشور از حمله انتحاری در آنکارا بهبود نیافته بود، این‌بار استانبول پذیرای افراطیون شد و عامل انتحاری با منفجر کردن خود در خیابان استقلال این کشور موجب کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۳۰ تن شد. خیابان استقلال استانبول که یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی این شهر به حساب می‌آید، هر روز شاهد جمعیت زیادی است که عمدتا جزو گردشگران خارجی به حساب می‌آیند. براساس اخبار منتشر شده، عامل انتحاری در ساعت ۱۰ به وقت محلی خود را در یکی از فروشگاه‌های این خیابان منفجر کرد.

این خیابان که به میدان مشهور این شهر یعنی «میدان تقسیم» و پارک گزی راه دارد، در ساعت ۱۰ صبح جمعیت کمتری را در خود پذیرا می‌شود. براساس اخبار منتشر شده در میان کشته شده‌های این حملات تروریستی، یک ایرانی هم دیده می‌شود. سایت آلگماینه هم می‌گوید: سه تن از کشته شده‌ها نیز ساکنان فلسطین اشغالی و اسرائیلی بوده‌اند. با وجود اینکه داعش هنوز مسوولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است، اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید: عامل این حمله تروریستی نیروهای افراطی وابسته به داعش بوده‌اند. روزنامه حریت، نزدیک به مخالفان حزب عدالت و توسعه خبر می‌دهد با انفجار‌های صورت گرفته در ترکیه، گردشگری در این کشور آسیب دیده است. در این راستا روز پنج‌شنبه دولت استرالیا نیز به جمع کشورهای آمریکا و آلمان پیوسته و از شهروندان خود خواسته است تا از سفرهای غیرضرور به این کشور خودداری کنند. روسیه نیز پیش‌تر ارتباطات توریستی خود را به دلیل سقوط جنگنده‌اش به دست نیروهای ترکیه به حالت تعلیق در آورده است. حریت خبر می‌دهد: برخی از هتل‌های این کشور تعطیل شده‌اند. خبرگزاری یورونیوز نیز گزارش می‌دهد که ۵۰ درصد هتل‌های این کشور در حال حاضر خالی است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند: سکوت دولت ترکیه در قبال نیروهای افراطی موجب شده است که در نهایت مشکلات حضور داعش در منطقه گریبان این کشور را بگیرد.


حمله به مقر اتحادیه اروپا

در حالی که در کشورهای فارسی‌زبان در دنیا جشن‌های سال نو برقرار بود، گروه‌های افراطی در بلژیک، در یک حمله سازماندهی‌شده سه نقطه از بروکسل را منفجر کردند. در بحبوحه عملیات پلیس این کشور برای دستگیری عاملان حوادث سیزدهم نوامبر پاریس- چند روز پیش از حمله بروکسل- خبر رسید که این کشور توانسته است صلاح عبدالسلام، مغز متفکر حملات تروریستی پاریس را دستگیر کند، اما نیروهای افراطی در یک عملیات غافلگیرانه بروکسل را هدف حملات تروریستی خود قرار دادند و در پی این حملات، بیش از ۳۰ نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر نیز زخمی شدند. براساس خبرهای منتشر شده دو حمله اساسی صورت گرفته توسط دو برادر به نام‌های خالد و ابراهیم بکراوی صورت گرفته است. ابراهیم بکراوی در برنامه تروریستی ترتیب داده شده فرودگاه بروکسل را هدف قرار داده و برادر وی نیز خالد طی یک عملیات انتحاری، متروی این شهر را منفجر کرد. با حمله صورت گرفته به بروکسل، این کشور و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به حالت آماده‌باش درآمده و هنوز نیز برخی از این کشورها حالت اضطراری را لغو نکرده‌اند.

مقامات بلژیکی می‌گویند با حملات صورت گرفته در بروکسل 6 مظنون را دستگیر کرده‌اند. با این حال یکی از این مظنونان به نام فیصل که در تصاویر دوربین مدار بسته در کنار برادران بکراوی دیده شده، به دلیل نبود مدارک مستند آزاد می‌شود. شبکه خبری «NBC» در این رابطه می‌گوید: فیصل به احتمال زیاد کسی است که چمدان بزرگی را که در آن بمب جاسازی شده بود، در فرودگاه رها می‌کند. برخی می‌گویند حملات بروکسل داستانی دنباله‌دار از حملات داعش به پاریس بوده است. در این رابطه گفته می‌شود صلاح عبدالسلام حاضر به همکاری با نیروهای امنیتی دو کشور نشده و هنوز حملات بروکسل به خوبی واکاوی نشده است. با این حال مقامات بلژیک می‌گویند: اهداف حمله به بروکسل فراتر از چند بمب‌گذاری بوده است. پس از بمب‌گذاری‌های صورت گرفته در بروکسل، مقامات امنیتی این کشور فاش کردند که یکی از نیروهای حراست نیروگاه هسته‌ای بروکسل کشته و کارت ورود و خروج او هم مفقود شده است. این در حالی است که برخی می‌گویند دو تن از کارکنان این نیروگاه به سوریه رفته و به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند. در این رابطه احتمال داده می‌شود که اطلاعات این نیروگاه در اختیار داعش قرار گرفته است. برخی کارشناسان بر این باورند که داعش با از دست دادن اراضی خود در سوریه و عراق، حملات بیشتری را در کشورهای اروپایی ترتیب خواهد داد.


الحیات مدعی شد: اسد می‌رود

در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی ایرانیان هم روزنامه الحیات با انتشار گزارشی مدعی شد اسد در آینده‌ای نه چندان دور در قدرت نخواهد بود. به ادعای این روزنامه، با سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه در هفته اول فروردین، گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده سوریه افزایش یافته است. روزنامه عرب‌زبان الحیات که در لندن منتشر می‌شود، در این‌باره مدعی شد که وزیر امور خارجه آمریکا چند کشور عربی را مطلع کرده است که طبق توافقات حاصل شده، بنا است بشار اسد در توافق صلح آینده سوریه به کشور دیگری منتقل شود. جان کری گفته است آمریکا و روسیه به تفاهم رسیده‌اند که اسد سوریه را ترک کند. براساس این گزارش، طبق اظهارات یک دیپلمات شورای امنیت، جدول زمانی برای کناره‌گیری اسد تعیین نشده است. تفاهم میان آمریکا و روسیه به‌طور مخفیانه حاصل شده است و شامل عملیات نظامی علیه داعش نیز هست.

در عین حال، در این توافق تاکید شده است که زمان‌بندی این اقدام (خروج اسد از سوریه) در فرآیند سیاسی برای هیچ کس مشخص نیست. به‌رغم این گمانه‌زنی‌ها ارتش اسد در تعطیلات نوروزی ایرانیان توانست شهر مهم تاریخی پالمیرا را مجددا از دست نیروهای داعش خارج کند. در این راستا رویترز گزارش داد ارتش سوریه با حمایت هوایی جنگنده‌های روسیه، توانست منطقه پالمیرا را از داعش پس بگیرد. رسانه‌های رسمی سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفتند که نیروهای دولتی سوریه توانستند با شکست نیروهای داعش، کنترل شهر پالمیرا (تدمر) را از این گروه پس‌بگیرند. کارشناسان می‌گویند این یک شکست بزرگ برای داعش و یک پیروزی مهم برای بشار اسد است. داعش در سال گذشته، شهر و منطقه باستانی پالمیرا (تدمر) را تصرف و بسیاری از آثار باستانی آن را نابود کرد. شهر و منطقه باستانی پالمیرا (تدمر) در حومه شرقی شهر حمص قرار دارد. این عملیات با حمایت هوایی جنگنده‌های سوریه و روسیه انجام شد. با این پیروزی، راه برای بازپس‌گیری بخش‌های زیادی از مناطق بیابانی شرق تا جنوب سوریه تا مرز عراق هموار می‌شود. این مناطق هم اکنون در کنترل داعش است. حملات زمینی ارتش سوریه با حمایت هوایی جنگنده‌های روسیه برای بازپس‌گیری پالمیرا از سه هفته قبل از فتح کامل این شهر آغاز شده بود.