ایران با دو همسایه خود یادداشت تفاهم همکاری بانکی امضا کرد. این یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های مرکزی عراق و پاکستان به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در روزهای ابتدایی فروردین رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفر به بغداد، ضمن دیدار با علی العلاق، همتای عراقی خود، افزایش همکاری‌های بانکی میان تهران و بغداد را بررسی کرد.

ولی‌الله سیف در سفر به بغداد در مورد ایجاد رابطه بانکی و افتتاح حساب‌های متقابل به ارزهای محلی و بین‌المللی بین بانک مرکزی دو کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری‌های متقابل بانک‌ها با هدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانکی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌های بانکی و عملیات خزانه‌داری با همتای عراقی خود مذاکره و در پایان، سند همکاری‌های بانکی به امضای طرفین رسید. در سند اشاره شده بر اتصال سوئیچ ملی دو کشور به منظور امکان استفاده از کارت‌های بانکی ازسوی زائران و مسافران تاکید شده است. همچنین به منظور پایش و اطمینان از حسن اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته‌ای دایمی تحت عنوان «کمیته مشترک بانکی ایران و عراق» تشکیل شود.

هم‌اکنون دو بانک ایرانی و یک بانک مشترک در عراق فعالیت می‌کنند. در سفر به پاکستان نیز بر سر ایجاد رابطه بانکی و افتتاح حساب‌های متقابل به ارزهای مختلف بین بانک‌های مرکزی دو کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری‌های متقابل بانک‌ها با هدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانکی و همچنین استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای پرداخت ازسوی شهروندان دو کشور تفاهم شد. از دیگر دستاوردهای این تفاهم‌نامه می‌توان به اعطای مجوز تاسیس شعبه برای «بانک ملی ایران» و همچنین «حبیب بانک پاکستان» به ترتیب در پاکستان و ایران اشاره کرد. در توافقات صورت گرفته، الحاق مجدد ایران به مکانیسم «اتحادیه پایاپای آسیایی» مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفته است. بر این اساس تجار دو کشور خواهند توانست معاملات تجاری خود را از طریق بانک‌های عامل به سهولت تسویه کنند. ایران، پاکستان، هندوستان و بنگلادش اعضای اصلی اتحادیه فوق را تشکیل می‌دهند. به‌منظور نظارت بر اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته ای دائمی تحت عنوان «کمیته مشترک بانکی ایران و پاکستان» تشکیل شود.