نشست رامسر زیر سایه بحران قره‌باغ عکس: زکیه باباجانی، ایسنا

گروه دیپلماسی: چهارمین دوره اجلاس سه‌جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به میزبانی ایران عصر دیروز در محل هتل بام سبز رامسر برگزار شد. به این منظور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و المار ممد یاروف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان وارد رامسر شدند. در این اجلاس وزیران خارجه سه کشور پیرامون روابط با یکدیگر و مسائل منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند. نشست کارشناسان سیاسی سه کشور نیز روز دوشنبه برگزار شد. اولین نشست سه‌جانبه وزرای ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۱ میلادی در ارومیه برگزار شد و در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ این نشست‌ها به ترتیب در نخجوان آذربایجان و وان ترکیه تشکیل شده است و چهارمین میزبانی این اجلاس بر عهده ایران است.

چهارمین نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد
نشست رامسر زیر سایه بحران قره‌باغ

برگزاری این اجلاس در زمانی صورت می‌گیرد که سایه جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ، این نشست را تحت تاثیر خود قرار داده است. موضوعی که وزیر امور خارجه ایران با اشاره به آن از آمادگی ایران برای حل مشکل قره‌باغ خبر داده است. محمدجواد ظریف بعد از پایان این اجلاس یک روزه با هدف شرکت در اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و روسیه راهی باکو (آذربایجان) خواهد شد. همزمان با برگزاری اجلاس وزرای خارجه در باکو، اجلاس معاونان وزرای کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در این کشور برگزار می‌شود.در همین ارتباط، وزیر امور خارجه ایران آمادگی کامل ایران برای به‌کارگیری مساعی جمیله با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه آذربایجان که برای شرکت در چهارمین نشست اجلاس سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه ظهر دیروز وارد رامسر شد با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفت.ظریف در این دیدار با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه و در روابط میان کشورهای مختلف اعلام کرد: «در این شرایط باید همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا شاهد تشدید یک مشکل و بحران دیگر نباشیم.» مساعی جمیله یکی از روش‌های حل اختلافات بین‌المللی است که به موجب آن طرف سومی با رضایت دولت‌های دارای اختلاف برای وساطت دوستانه تلاش می‌کند مذاکره بین دولت‌های مربوطه را امکان‌پذیر کند، بدون آنکه لزوما پیشنهادهای اساسی برای حل اختلاف ارائه کند. وزیر امور خارجه همچنین با تاکید بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها و بازگشت مجدد آرامش به منطقه قره‌باغ و اشاره به تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه ارمنستان آمادگی کامل ایران برای به‌کارگیری مساعی جمیله با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه جاری را اعلام کرد.

طرفین در این دیدار همچنین با بررسی آخرین تحولات روابط دوجانبه، درخصوص سفرها و دیدارهای متقابل مقامات دو کشور و اقدامات ضروری برای گسترش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی رایزنی و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه آذربایجان در این دیدار آمادگی آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در خط آهن رشت قزوین- آستارا را اعلام کرد.ظریف همچنین با بیان اینکه در حاشیه چهارمین اجلاس سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در مورد آخرین تحولات قره‌باغ و تلاش برای حل این بحران گفت‌وگو می‌شود، تاکید کرد: باید با درایت کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شاهد فضای صلح و آرامش باشیم. محمدجواد ظریف هنگام ورود به فرودگاه رامسر در جمع خبرنگاران در مورد تحولات در قره‌باغ با یادآوری رایزنی و گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه ارمنستان پیش از سفر به رامسر افزود: البته هماهنگی برای برگزاری اجلاس چهارم قبل از این درگیری‌ها بود و ما بر پایان دادن به درگیری‌ها تاکید داریم و معتقدیم باید از هر ظرفیتی برای پایان دادن این درگیری‌ها استفاده شود.

او ادامه داد: «در حاشیه اجلاس نیز با وزیر امور خارجه آذربایجان در مورد تحولات این منطقه گفت‌وگو خواهم کرد. هدف ما پایان دادن به این درگیری‌ها است و معتقدیم که باید با درایت کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در منطقه‌ ما شاهد فضای صلح و آرامش باشیم.» وزیر امور خارجه همچنین هدف از برگزاری این اجلاس‌ را ترغیب و تشویق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بین سه کشور همسایه و مسلمان عنوان کرد. او با بیان اینکه سه کشور می‌توانند در زمینه گردشگری، ترانزیت کالا و گمرک با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشند، افزود: «خطر افراطی‌گری و تروریسم منطقه ما را تهدید می‌کند و کشورهای منطقه از آن رنج می‌برند.» رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم یکی دیگر از اهداف برگزاری این اجلاس است.» همزمان با این تحولات، وزارت دفاع قره‌باغ اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها در این منطقه متشنج دست یافتند و توافق آتش بس میان دو کشور به امضا رسیده است. این آتش‌بس پس از چهار روز درگیری میان ارتش آذربایجان و نیروهای قره‌باغ که از سوی ارمنستان حمایت می‌شوند به امضا رسیده که ده‌ها کشته از دو طرف برجای گذاشته است.

حل مسالمت‌آمیز اختلافات

در ادامه سیاست مصالحه جویانه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ قره‌باغ، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای ارمنستانی خود با تاکید بر ضرورت توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ خواهان بازگشت آرامش به منطقه و حل مسالمت‌آمیز اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد. ظریف در این تماس تلفنی همچنین آمادگی ایران برای ایفای نقش در این زمینه در صورت تمایل طرفین درگیر را اعلام کرد.

نشست روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در باکو

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد اجلاس وزیران امور خارجه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان که برای روز هفتم ماه آوریل (۱۹ فروردین ماه) در باکو برنامه‌ریزی شده است، در موعد مقرر برگزار می‌شود. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری «روسیا سگودنیا»، خانم «ماریا زاخارووا» تاکید کرد: «وزیران امور خارجه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در اجلاس سه‌جانبه باکو در مورد موضوعات مورد علاقه سه طرف در همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهند کرد.»

تشکیل کمیته راهبری دائمی

بعد از پایان چهارمین نشست مشترک وزیران خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه، مقامات سه کشور تصمیم گرفتند کمیته راهبری دائمی برای پیگیری و اجرایی کردن مصوبات نشست مورد اشاره و نشست‌های قبلی و آتی را تشکیل دهند. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، بعد از پایان نشست با دو همتای ترکیه‌ای و آذربایجانی‌اش در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اعلام کرد: همکاران ما طی دو سه روز گذشته روی دو سند کار کرده‌اند که امروز در نشست وزیران خارجه دو سند مورد اشاره به تصویب و امضا رسید.او سند اول را بیانیه اجلاس عنوان کرد و گفت: در این بیانیه بر اصول مشترک سه کشور و اهمیت پایبندی بر آن تاکید شده است، همچنین در این بیانیه بر افزایش همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف اشاره شده است. وزیر خارجه همچنین سند دیگری را که مورد توافق و امضای وزیران خارجه سه کشور قرار گرفت، برنامه مشترک کاری دو سال آینده عنوان کرد و گفت: در این سند تبیین شده است که سه کشور چه اقداماتی را در طول این مدت انجام دهند و چه همکاری‌هایی را با یکدیگر داشته باشند.ظریف همچنین با بیان اینکه در این راستا بر همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف و عزم سه کشور برای تامین صلح و امنیت اشاره شده است، گفت: بحث‌های خوبی در این جلسه صورت گرفت که نتایج آن در بیانیه پایانی متبلور است. او به برخی دیگر از جزئیات بیانیه پایانی این اجلاس و نکات مورد گفت‌وگو بین مقامات سه کشور اشاره کرد و گفت: سه طرف بر مواضع مشترک با رعایت اصول حقوق بین‌الملل و اجرای صحیح توافقات و تعهدات خود تاکید کردند.

نشست رامسر زیر سایه بحران قره‌باغ