آمار جدید اشتغال‌زایی در سال 94
گروه خبر: سخنگوی دولت روز گذشته در نخستین نشست خبری‌اش در سال جدید از برخی رسانه‌ها به‌دلیل عدم تایید موفقیت‌های دولت و به تصویر کشیدن نقاط منفی انتقاد کرد. او همچنین در بخش دیگری از سخنانش از افزایش 667 هزار نفری به جمعیت شاغل کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: جمعیت شاغل کشور از 21 میلیون و 304 هزار نفر به 21 میلیون و 971 هزار نفر رسید. محمدباقر نوبخت افزود: در سال 94 براساس طرح آمارگیری نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به‌طوری که نرخ مشارکت نیروی کار از 2/ 37 درصد در سال 93 به 2/ 38 درصد در سال 94 افزایش یافت. وی ادامه داد: افزایش یک درصدی نرخ مشارکت باعث شد جمعیت فعال کشور از 23 میلیون و 818 هزار نفر به 24 میلیون و 701 هزار نفر افزایش یابد؛ یعنی 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کشور شدند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار کرد: از این 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار 214 هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند و با توجه به اینکه از 667 هزار نفر جذب شدگان بازار کار، 149 هزار نفر در بخش کشاورزی، 562 هزار نفر در بخش خدمات و در بخش صنعت 44 هزار نفر رشد منفی اشتغال را داشته‌ایم. نوبخت گفت: در مجموع با توجه به شرایط سال 94 و با وجود کاهش شدید قیمت نفت، عملکرد 92 درصدی بودجه در حد 201 هزار میلیارد تومان تحقق یافت و 827 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار شد که 667 هزار نفر موفق به پیدا کردن کار شدند. نیاز وارداتی به گندم صفر می‌شود

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما برای سال ۹۵ این است که ۱۰ میلیون تن از کشاورزان خریداری کنیم، اظهار کرد: در جلسه گذشته هیات دولت ۱۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان برای خرید ۱۰ میلیون گندم بودجه‌بندی شد که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود نیاز وارداتی کشور به گندم صفر یا به حداقل برسد. وی این اقدام را در راستای اتکا به تولید داخلی در محصولات استراتژیک همچون گندم ذکر کرد و گفت: اکنون بیش از ۶ میلیون تن گندم به‌عنوان کالای استراتژیک ذخیره کرده‌ایم.


تحقق ۹۲ درصدی بودجه ۹۴

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت از تحقق 91تا 92 درصدی بودجه 94 خبر داد و گفت: در سال گذشته با همه سختی‌ها و مشکلاتی که در تامین منابع وجود داشت با توجه به افت شدید قیمت نفت؛ از بودجه 226 هزار میلیارد تومانی که در مرحله دوم مجلس آن را 220 هزار میلیارد تومان ابلاغ کرد، عملکرد بودجه 201 هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی حدود 91 تا 92 درصد محقق شد. سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای رشد اقتصادی در سال 95 بین 5 تا 6 درصد است.


تمرکز بر فعال کردن واحدهای تولیدی راکد

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با اشاره به فرصت‌های پس ازبرجام در کشور و تصمیم برای افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی گفت: ناگزیریم روی فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد متمرکز شویم. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار واحد صنعتی راکد هستند که این واحدها در صورت فعال شدن می‌تواند ۱۳۲ هزار نفر را مشغول به کار کنند، افزود: از حدود ۳۶ هزار واحد تولیدی در شهرها و نواحی صنعتی کشور که ۶۷ هزار میلیارد تومان روی آنها سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حال حاضر ۷ هزار واحد صنعتی راکد هستند که این واحدها در صورت فعال شدن می‌تواند ۱۳۲ هزار نفر را مشغول به کار کند.


افزایش حقوق کارکنان دولت از ابتدای فروردین ۹۵

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین در بخشی دیگر از سخنانش از افزایش حقوق کارکنان دولت از ابتدای فروردین 95 خبر داد و گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه هیات وزیران است؛ بنابراین به تعویق افتادن افزایش حقوق‌ها تا خردادماه، صحت ندارد. ما منتظر قانون بودجه هستیم، هر زمان این قانون به ما ابلاغ شد، افزایش حقوق را از اول فروردین 95 اعمال می‌کنیم. این دغدغه برای کارمندان ایجاد نشود که از نیمه خرداد حقوق‌ها افزایش می‌یابد. او همچنین از کمک دولت به صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق‌ها خبر داد.


انتقاد از برخی رسانه‌ها

در ادامه این نشست خبری از نوبخت در مورد دلایل لغو سفر رئیس‌جمهوری به اتریش و برخی اظهارنظرها سوال شد که او پاسخ داد: اینکه عده‌ای از هر فرصتی تلاش کنند تا نقطه منفی را به تصویر بکشند از برجام گرفته تا هرگونه مسائل دیگر درست نیست. سخنگوی دولت همچنین گفت: فقط مانده در برخی مسائل مثل ماجرای باز شدن سوئیفت، قسم حضرت عباس بخوریم! وی افزود: به‌طور مثال روز دوشنبه سوئیفت رسما نشان داده شد، اما باز هم گفتند سوئیفت کامل نیست. ظاهرا قرار نیست هیچ موفقیت دولت تایید شود. او همچنین در مورد لغو سفر روحانی به اتریش گفت: فراموش نکنیم شأن ملت ایران کوچک نیست؛ بنابراین تایید نمی‌کنیم رئیس‌جمهور به جایی برود که خاطرات تلخی از گذشته به‌خاطر داریم. رئیس‌جمهور نهاد جمهوریت نظام است و باید همه مسائل رعایت شود و ارکان مختلف هم در این رابطه گزارشاتی را دادند و همه بدانیم خیر در این مساله بوده است.


انتقاد از نگاه گزینشی یک گروه خاص

همچنین نوبخت درخصوص برداشت گزینشی عده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در مورد برجام گفت: طبیعی است که رهبری در ارتباط با استفاده مناسب از فرصت‌ها همواره تذکراتی را به مسوولان ارائه بدهند، ولی اینکه عده‌ای از هر فرصتی استفاده کنند، گزینشی به مسائل نگاه کنند و آن را وسیله‌ای در جهت تخریب دولت یا تحقیر کار ملی انجام دهند، اقدامی است که از سوی یک گروه رایج است. وی تصریح کرد: همواره از حمایت‌های رهبری قدردان هستیم و ایشان بارها ضرورت کمک به دولت را یادآور شدند.


آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست

وی درباره اظهارات منتقدان دولت درباره ۴ ساله بودن دولت دکتر روحانی گفت: برخی مسائل را باید با سلام و لبخند رد شد. آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست. سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تهیه برنامه علیه برجام توسط صداوسیما،‌ خاطرنشان کرد: شورای اطلاع‌رسانی دولت این موارد را رصد می‌کند و ما به زیرکی، ‌فهم و درایت مردم امیدواریم.


آخرین وضعیت خرید ایرباس

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت خرید ایرباس هم گفت: شرایط بسیار خوبی برای تهیه ایرباس از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک وجود دارد و کل مبالغ از طرف خارجی آورده می‌شود و این قراردادها به نفع ما است. اکنون توجیه اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و مذاکرات هم ادامه دارد و ما در جهت اجرای قراردادها پیش می‌رویم.