واکنش تهران به پیشنهاد موشکی  کری
گروه دیپلماسی: در شرایطی که مقامات ارشد ایران به سریال برجام‌های پیشنهادی از سوی آمریکا واکنش نشان داده‌اند، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته اشاره کرد که ایالات‌متحده برای حل مسالمت‌آمیز مسائل مورد اختلاف با جمهوری اسلامی، از جمله آزمایش‌ اخیر موشک‌های بالستیک، آماده قول و قرار یا «ترتیبات تازه» با تهران است. جان کری از ایران خواست تا به جای آنچه او آن را بی‌ثبات کردن منطقه خوانده، از نفوذ خود در منطقه برای پایان دادن به بحران سوریه و یمن استفاده کند. کری پیشنهاد خود به ایران را در جریان دیدارش از بحرین مطرح کرد، دیداری که اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور از سال ۲۰۱۰ به‌شمار می‌رود. همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح به این اظهارات واکنش نشان دادند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از «آسوشیتدپرس»، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در جریان سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و در یک کنفرانس خبری در بحرین ادعا کرد: «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم و آنها را جدی می‌گیریم.» کری در ادامه ادعاهای خود گفت: «ناوگان دریایی پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، هفته گذشته تسلیحاتی را که به‌صورت مخفیانه از ایران برای حوثی‌های یمن فرستاده می‌شد ضبط کرده است.» این ادعا در شرایطی است که تاکنون هیچ‌گونه شواهد و اسنادی درخصوص حمایت ایران از شیعیان حوثی به‌دست نیامده است.

کری در ادامه ابراز کرد: «ما از ایران می‌خواهیم تا به جای فرستادن سلاح برای حوثی‌های یمن به‌طور سازنده به تلاش‌هایی که برای حل بحران سوریه انجام می‌شود ملحق شود و برای ایجاد صلح به ما کمک کند.» کری همچنین بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ حمایت کرد، اما تاکید کرد که آمریکا با متحدان عرب خود در مخالفت با برنامه موشکی ایران هم‌نظر خواهد ماند. همزمان عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان نیز مدعی شد که ایران عامل بزرگ‌ترین نگرانی این کشور است و از تهران خواست که سیاست‌های خود را تغییر دهد. جبیر در اظهارنظری که در چند ماه گذشته چندین بار تکرار کرده است، گفت: «اگر ایران خواهان روابط عادی است، باید سیاست‌ها و خط‌مشی خود را تغییر دهد.» ادعای جبیر در شرایطی صورت می‌گیرد که به باور بسیاری از تحلیلگران خاورمیانه، عربستان عامل بسیاری از بحران‌ها در سطح منطقه است و بیش از یک سال است که جنگ خونینی را بر سر مردم یمن آغاز کرده است که تاکنون منجر به کشته و زخمی و آواره شدن ده‌ها هزار نفر شده است.

در ادامه این اظهارات، وزیر خارجه آمریکا همچنین برای نخستین‌بار اعلام کرد که آمریکا آمادگی دارد تا برای حل صلح آمیز اختلاف بر سر برنامه موشکی همکاری کند. کری گفت: آمریکا و متحدانش حاضرند تا برای یافتن روش صلح‌آمیز برای حل این اختلافات با ایران همکاری کنند. کری ادامه داد: ایران باید ابتدا این موضوع را روشن کند که آماده توقف اقدامات است و اینکه نیت خود را مشخص کند. آمریکا و کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خواندند و خواستار اتخاذ اقدامات لازم در این زمینه شدند. این درحالی است که روسیه تاکید می‌کند که آزمایش‌های موشکی ایران نقض هیچ‌کدام از قطعنامه‌های سازمان ملل نیست. این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات نظامی و سیاسی ایران هرگونه گفت‌وگو و مذاکره پیرامون توان دفاعی و موشکی را رد کرده و آن را خط قرمز تهران نامیده‌اند.


مخالفت با دخالت خارجی در سوریه

در واکنش به پیشنهادهای وزیر امورخارجه آمریکا به ایران درخصوص یمن و سوریه، همتای ایرانی او اگرچه واکنش مستقیم و صریحی به این اظهارات نشان نداد، اما گفت با دخالت خارجی برای تعیین آینده سوریه مخالف هستیم. محمدجواد ظریف افزود: «در گفت‌وگویی که با لاوروف درباره سوریه داشتیم بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حل این بحران تاکید کردیم، با افراطی‌گری و تروریسم باید مقابله شود و هر دو کشور معتقدند که باید مردم سوریه در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.»

محمدجواد ظریف بعد از دیدار با وزیرخارجه روسیه در باکو گفت: «امروز اولین نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در سطح وزرای خارجه برگزار شد. ایده تشکیل این اجلاس سه‌جانبه در ملاقات چندی پیش روسای جمهور ایران و آذربایجان در تهران مطرح شد و امروز نیز اولین اجلاس در سطح وزرای خارجه برگزار شد.» او همچنین با بیان اینکه «در این جلسه در زمینه مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری، گسترش همکاری‌های فرهنگی و تسهیل روادید بین سه کشور و همچنین لزوم مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردیم»، به دیدارش با وزیرخارجه روسیه بعد از پایان این اجلاس اشاره کرد و افزود: در این دیدار در مورد بحران سوریه، اجرای برجام و همکاری دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها و همچنین تقویت اجرای برجام جهت فشار به کشورهای طرف مقابل در راستای اجرای تعهدات‌شان رایزنی و گفت‌وگو کردیم.


واکنش جزایری به کری

در ادامه این واکنش‌ها، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تاکید بر لزوم موضع‌گیری به موقع و قاطع دستگاه دیپلماسی کشور در قبال گستاخی مقامات آمریکایی گفت: برای چندمین‌بار می‌گوییم قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و خط قرمز ایران اسلامی است. سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی افزود: «جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت‌ساز خود را مستقل از خواست و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد.» او افزود: «به مدعیان قدرت جهانی یادآوری می‌کنیم ملت ایران از بهمن ۵۷ از نقش و تاثیر آنها در تعیین مقدرات دفاعی کشورمان خلع‌ید کرده‌اند و نشان داده‌اند هر دستی را که بخواهد در این زمینه دخالت کند ، قطع خواهند کرد.»

معاون ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه «ظاهرا گوش آمریکایی‌ها به روی حرف حق و خواست ملت‌ها بسته است و تمایل دارند همواره از موضع زورگویی و قلدرمآبانه با کشورهای مستقل و آزاده سخن بگویند» گفت: «برای چندمین‌بار تاکید می‌شود قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و از خطوط قرمز ملت ایران بوده و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه توانمندی‌های دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.» جزایری تاکید کرد: «به‌رغم مواضع صریح رهبری معظم و خواست خدشه‌ناپذیر ملت ایران، ظاهرا آمریکایی‌ها همچنان در رویای سریال برجام‌ها هستند که یکی از آنها سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی نیروهای مسلح ما است.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه «ملت ایران قربانی تهاجمات آمریکا و متحدان منطقه‌ای کاخ سفید بوده و راهبرد خود را بر عدم غفلت راهبردی برابر سیاست‌ها و نقشه‌های آنها قرار داده است» تاکید کرد: «آمریکایی‌ها همچنان در چنبره محاسبات غلط علیه ایران گرفتار هستند. به آنها توصیه می‌کنیم با عینک شفاف و واقع‌بین به مسائل جهانی به‌ویژه آنچه در ایران و منطقه می‌گذرد نظاره کنند و بدانند مدت‌هاست که عینک کدخدایی و خود را ابرقدرت بلامنازع جهان دانستن، زیر پای ملت‌ها شکسته شده است.»