انتشار 2 کتاب جدید اقتصادی
«اقتصاد خرد میانه همراه با مسائل حل شده» و «اقتصادسنجی داده‌های خرد و ارزیابی سیاست» دو کتاب جدید در حوزه اقتصاد هستند که به قلم غلامرضا کشاورزحداد، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف تالیف شده و به تازگی از سوی نشر نی به بازار آمده است.

به گزارش اقتصادنیوز، مولف این کتاب در شرح موضوعات آن این نکته را یادآوری کرد که در سال‌های اخیر توجه چشمگیری بر مطالعات تخصیص تصادفی برای ارزیابی مداخله‌های سیاستی در قلمرو مسائل اقتصادی، آموزشی و درمانی صورت گرفته است. تخصیص تصادفی افراد یا عوامل اقتصادی بین گروه برنامه و گروه کنترل به‌عنوان شاه بیت پژوهش‌های ارزیابی سیاست است زیرا اگر طراحی مطالعه ارزیابی سیاست به روش درستی صورت گیرد، برآوردهای بدون تورشی از اثرات برنامه را می‌توان فراهم کرد. کشاورزحداد ادامه داد: هدف کتاب «اقتصادسنجی داده‌های خرد و ارزیابی سیاست» معرفی عنوان‌هایی در موضوع اقتصادسنجی داده‌های خرد با نگرش تحلیل کمی برای یافتن یک رابطه علی در میان متغیرهای مورد مطالعه است. برای دست یافتن به این هدف، نخست تکنیک‌های اقتصادسنجی خرد شامل مدل‌سازی متغیرهای وابسته محدود شده، رگرسیون داده‌های پانل، رگرسیون کوانتیل و روش گشتاورهای تعمیم یافته معرفی می‌شوند.

در بخش دوم کتاب روش‌های اقتصادسنجی ارزیابی سیاست شامل رگرسیون تفاضل در تفاضل، جفت‌وجور‌سازی با استفاده از امتیاز تمایل و گسستگی رگرسیون تشریح می‌شود. کل مطالب پوشش داده شده با نگرش نظری و نیز با کاربردهایی از داده‌های خرد اقتصاد ایران با نرم‌افزار stata ارائه شده است. انتظار می‌رود که مطالب آن برای دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های علوم اقتصادی، مدیریت، علوم تربیتی، رشته‌های پیراپزشکی و علوم مالی سودمند باشد. علاوه بر این کتاب، کشاورز درباره کتاب «اقتصاد خرد میانه همراه با مسائل حل شده» به این نکته اشاره کرد که نظریه اقتصاد خرد در دو دهه‌ گذشته تغییرات شگرفی را در ارائه چارچوب تحلیلی برای تبیین رفتار تصمیم‌گیران اقتصادی، تجربه کرده است. از نظر این عضو هیات علمی دانشگاه، امروزه با گسترش به‌کارگیری منطق ریاضی در علم اقتصاد، نگاه اقتصاددانان به نظریه‌های این شاخه علمی از روش‌های توصیفی یا به‌کارگیری وسیع نظریه حسابان، به کاربست روش‌های اصل موضوعی با استفاده از منطق نمادین تغییر‌جهت داده است.

کشاورز در این کتاب به این موضوع می‌پردازد که اقتصاددانان، به‌جای تمرکز بیش از اندازه به قطعیت‌گرایی در صورت‌بندی مدل‌ها، به تحلیل رفتار عوامل اقتصادی در شرایط نااطمینانی روی آورده‌اند. از نظر او این تحولات با هدف نزدیک‌تر کردن نظریه‌های علمی به کنش‌های افراد در دنیای واقعی صورت گرفته است. این نویسنده معتقد است تصمیم‌گیری در شرایط نااطمینانی، تصمیم‌گیری در هنگام تعامل دو یا چند سویه بین عوامل اقتصادی و وجود برتری اطلاعاتی یک طرف معامله نسبت به طرف دیگر آن از ویژگی‌های نظریه اقتصاد خرد مدرن برای تبیین آنها با بهره‌گیری از نظریه بازی‌ها و نظریه احتمال است. کتاب اقتصاد خرد میانه با هدف پر کردن بخشی از این شکاف نظری در برنامه‌های درسی موجود در نظام دانشگاهی ایران تدوین شده و مطالب آن می‌تواند برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی سودمند باشد.