گروه خبر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه در سفر یک روزه خود به استان قم با برخی مراجع ازجمله آیات عظام وحید خراسانی، موسوی‌اردبیلی، سبحانی و نوری‌همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در دیدار خود با آیت‌الله وحیدخراسانی، گزارشی از عملکرد قوه مقننه ارائه کرد. آیت‌الله وحید خراسانی نیز به او توصیه کرد که رسیدگی به مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم باید از اولویت‌های کاری مسوولان باشد. علی لاریجانی، نماینده قم در مجلس نهم است. او در جریان انتخابات مجلس دهم توانست به‌عنوان دومین نماینده این شهر بار دیگر به بهارستان راه یابد.

لاریجانی همچنین در جریان این سفر به دیدار آیت الله نوری همدانی رفت. به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس با اشاره به هموار شدن مسیرهای پیشرفت اقتصادی کشور پس از اجرای قانون برنامه جامع اقدام مشترک، تاکید کرد: «فروش نفت از پیشرفت خوبی برخوردار شده و درشرایطی که قبل از اجرای برجام میزان فروش نفت کشور یک میلیون بشکه در روز بود، به یک میلیون و۷۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.» لاریجانی گفت: «در حال حاضر در مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می‌رسد و با توجه به برطرف شدن مشکلاتی که در چاه‌های نفت وجود دارد، وضعیت فروش نفت کشور در چند ماه آینده بهتر نیز خواهد شد.» او همچنین با تاکید بر ایجاد فضای امیدوار‌کننده برای سرمایه‌گذاران درکشور، اظهار کرد: «هنوز فضای رکود اقتصادی برکشور حاکم است و فضای امیدوارکننده باید به فضای پایدار و با ثباتی تبدیل شود.» رئیس مجلس در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۵ تاکید کرد: «برای تقویت بنیه دفاعی نیز بودجه نسبتا قابل‌توجهی اختصاص داده شده و تغییرات در بودجه متناسب با شرایط دیده شده است.» لاریجانی همچنین گزارشی از عملکرد قوه مقننه ارائه داد و گفت: «با توجه به اینکه یکسالی است در مجلس درخصوص طرح بانکداری بدون ربا کارهایی صورت گرفته و طرحی آماده شده، نسخه‌ای از این گزارش را همراه با نامه‌ای تقدیم شما می‌کنم تا مطالعه بفرمایید البته این طرح هنوز به تصویب نرسیده و باید بیشتر روی آن کار شود.»


پول «دیرکرد»، ربا و حرام است

در ادامه این دیدار آیت‌الله نوری‌همدانی با تاکید بر اینکه اسلام دین کار است و هر گونه کسب پول و مالی را تنها در ازای کار کردن مشروع و حلال می‌داند، افزود: «پول نباید از طریق پول به‌دست بیاید؛ بلکه باید فقط از طریق کار و سرمایه‌گذاری کسب شود.» این مرجع تقلید در تبیین علت حرام بودن ربا براساس فقه اسلامی، تاکید کرد: «اسلام نمی‌خواهد که یک نفر در خانه بنشیند و بدون اینکه زحمت کار کردن را به خود بدهد، با سپردن پول خود به دست دیگران مال و ثروت خود را افزایش دهد.» او همچنین با انتقاد از بانک‌های کشور به خاطر اخذ دیرکرد به‌واسطه تاخیر در پرداخت‌ها، گفت: «مطابق نظر همه فقها و مراجع تقلید هر پولی که به‌عنوان دیر‌کرد گرفته می‌شود، ربا و حرام است.» او همچنین گفت: «توصیه اسلام است که سعی کنید که محتاج به دیگران نباشید. گرانی و بیکاری باید رفع شود.»

لاریجانی در ادامه برنامه‌های سفر خود به قم به دیدار آیت‌الله جعفر سبحانی نیز رفت. در این دیدار، آیت‌الله سبحانی از علی لاریجانی برای مدیریت مجلس و رعایت بی‌طرفی در آن ابراز رضایت و تشکر کرد. رئیس مجلس همچنین در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی با ارائه گزارشی از عملکرد قوه مقننه به طرحی در مجلس درباره بررسی مجدد سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: «کمیته‌ای در مجلس مامور شده که وضعیت سیستم بانکی را مجددا بررسی کند و در این رابطه فعالیت‌هایی انجام داده است.»


دولت یازدهم اختلاف کمتری با مجلس دارد

از سوی دیگر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز پنج‌شنبه در سفری به استان قم به دیدار مراجع عظام رفت. رضایی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در بعد حل اختلاف، در دولت یازدهم اختلاف کمتری میان مجلس و دولت داشتیم، افزود: «مساله ریاست بانک مرکزی از مسائل باقی مانده از دولت قبل بود که رئیس‌جمهوری وقت معتقد بود تعیین رئیس بانک مرکزی کاملا باید زیر نظر دولت باشد؛ اما مجلس اعتقاد داشت تصمیم جمعی سه قوه باید منجر به تعیین رئیس بانک مرکزی شود از این رو شورای نگهبان وارد مساله شد، ولی در زمان دولت گذشته فرصت پیگیری پیدا نکردیم.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در سفر خود به قم با آیات عظام وحید خراسانی، سبحانی و موسوی اردبیلی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.