کامل تقوی‌نژاد رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه جدید تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال۱۳۹۴ صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی در اجرای مقررات تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را به کلیه اداره مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در این بخشنامه آمده است: بنابه اختیارحاصل از تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه سال ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین درآمد مشمول مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی، به آن امور مالیاتی (اداره کل) اجازه داده می‌شود تا درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ صاحبان وسایط نقلیه عمومی موضوع بند (ج) ماده ۹۵ ق. م. م را با رعایت توصیه‌های زیر و با نظر اتحادیه های مربوط تعیین و مالیات متعلقه را که قطعی خواهد بود وصول کند.

گروه‌بندی استان‌ها

براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم شده‌اند:

گروه (۱): استان تهران.

گروه (۲): استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان و مازندران.

گروه (۳): استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.

گروه (۴): استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، ‌خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.

گروه (۵): استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان و ایلام.

همچنین مطابق بخشنامه جدید شهر یا شهرستان های تابعه غیر از مراکز استان‌ها با در نظر گرفتن شاخص های مذکور به دو طبقه شامل شهرستان‌های طبقه (الف) و شهرستان‌های طبقه (ب)، توسط مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها تقسیم می‌شوند.

بر این اساس سازمان امور مالیاتی در این بخشنامه مقرر کرده درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت صاحبان وسایط نقلیه عمومی و نیز وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت ۷ تن با اعمال ضرایب جدول زیر تعیین شود. مراکز استان‌های گروه اول تا پنجم به ترتیب با ضرایب ۸۰،۸۵،۹۰،۹۵،۱۰۰ درصد تعیین شود. همچنین شهرها و شهرستان‌های طبقه الف در این ۵ گروه استانی به ترتیب از گروه اول تا پنجم به ترتیب با ضرایب ۷۵،۸۰،۸۵،۹۰،۹۵ درصد تعیین گردد.در نهایت شهرهای طبقه ب می‌ماند که برای آنها نیز از گروه اول تا پنجم از ۹۰ درصد تا ۷۵ درصد در نظر گرفته شد. گفته شده اتوبوس‌های برون‌شهری ۵ و انواع وسایط نقلیه عمومی باری و تریلی‌کش با ظرفیت بالای ۷ تن و کلیه وسایط نقلیه عمومی مشمول ضرایب جدول الگوی فوق نبوده و درآمد مشمول مالیات آنها براساس مبالغ تعیین شده در جداول پیوست محاسبه و تعیین شود. در نهایت تصریح شده است که ادارات کل امور مالیاتی در توافقات ترتیبی اتخاذ کنند تا اتحادیه های مربوط، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۵ فهرست مشخصات اعضای خود را به ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط ارائه کنند.