گروه خبر: نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور تصویب کردند چاپ و انتشار ایران‌چک بانک مرکزی دائمی شده و ادامه ‌یابد. بر اساس این مصوبه چاپ و انتشار ایران‌چک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس موضوع ماده (۲۱) قانون پولی و بانکی کشور به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای پول و اعتبار ادامه می‌یابد.

معافیت سود تفاوت نرخ تسعیر ارز از مالیات

همچنین بر اساس مصوبه‌ای دیگر که مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رساندند سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات را از هر گونه مالیات معاف کردند. به گزارش «ایسنا» نمایندگان مجلس مصوب کردند سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک توسعه صادرات ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت‌ سرمایه‌گذاری خارجی ایران مشمول مالیات با نرخ صفر است. همچنین سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات از هرگونه مالیات معاف است و نیز خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. از سوی دیگر، نمایندگان مصوب کردند که منابع بودجه عمومی دولت اعم از درآمدهای عمومی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که به حساب‌های بانکی مربوط به نام خزانه‌داری کل کشور واریز شده یا می‌شود، به ‌استثنای فعالیت پیمانکاری آنها، مشمول پرداخت مالیات‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن نیست.

ایجاد زمینه انعقاد پیمان پولی

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای، بانک مرکزی را مکلف کردند با هماهنگی وزارت امور خارجه و همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، نیرو، نفت و صنعت، معدن و تجارت با کشورهای عمده طرف تجاری ایران، زمینه انعقاد پیمان پولی دوجانبه یا چندجانبه را فراهم آورد. از سوی دیگر، مجلسی‌ها با تصویب ماده‌ای دیگر از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای، واردات تجاری کالا خارج از مسیر قانونی و رسمی واردات را مشمول مقررات قاچاق کالا کرد.

ماموریت مجلس به دیوان محاسبات

در خبری دیگر، خبرگزاری مهر نوشت: کمیسیون برنامه و بودجه به بانک مرکزی و دیوان محاسبات ماموریت داد موضوع رای دادگاه آمریکا مبنی‌بر برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بررسی کند.