گروه خبر: کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، چهارشنبه گذشته، گزارش خود از لایحه برنامه ششم را که دولت ۲۷ دی ماه سال گذشته به مجلس تقدیم کرده بود، منتشر و به هیات‌رئیسه پارلمان تقدیم کرد. اعضای کمیسیون تلفیق برنامه، پس از سه ماه و نیم از تقدیم برنامه از سوی دولت به مجلس، گزارش بررسی‌های خود را در حالی منتشر کرده‌اند که تا پایان کار مجلس نهمی‌ها تنها سه هفته کاری باقی‌مانده است؛ موضوعی که با توجه به این مدت زمان باقیمانده از مجلس نهم، دو رویکرد را در میان نمایندگان این دوره از پارلمان به‌وجود آورده است.

از یکسو برخی نمایندگان با توجه به تمدید مجدد برنامه پنجم برای سال ۹۵، خواهان آنند که دولت این لایحه را بازپس گیرد یا بررسی آن به مجلس دهم موکول شود تا فرصت کافی برای بررسی وجود داشته باشد. از سوی دیگر اما برخی نمایندگان که ازجمله منتقدان لایحه برنامه ششم ارائه شده از سوی دولت بودند، در تلاشند تا لایحه برنامه ششم را در مجلس نهم تصویب و نهایی کنند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه که خود یکی از منتقدان برنامه ارائه شده از سوی دولت تحت عنوان «لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه» بود، گفت: «برنامه ششم هفته پایانی اردیبهشت ماه در صحن علنی بررسی می‌شود. او پیش از این در ششم بهمن ماه در برنامه «تیتر» شبکه خبر با اشاره به تهیه اسناد پشتیبان برای احکام برنامه ششم توسعه از سوی دولت گفته بود: «در اسناد پشتیبان، دست‌های مجلس بسته است و نمی‌تواند وارد آن شود. اکنون مشخص نیست که در کدام برنامه با توجه به اسناد اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز می‌خواهیم بودجه را از نفت جدا کنیم.» با این همه، او چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» ابراز امیدواری کرد برنامه ششم توسعه در مجلس نهم به نتیجه برسد.

دولت برنامه را پس بگیرد

از سوی دیگر، برخی نمایندگان بر این باورند که بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس دهم منطقی‌تر است. در این‌باره می‌توان به اقدام یکی از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه اشاره کرد که طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری، از دولت خواست تا لایحه برنامه ششم توسعه را از مجلس پس گیرد.‌عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این نامه نوشت: «کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تلاش قابل تقدیر، تغییرات وسیع شکلی و ماهوی در این لایحه اعمال کرده است و تصویب آن در چند جلسه باقی مانده به مصلحت نیست. با تصویب این لایحه در مجلس نهم، قوه مجریه با مشکلات زیادی در اجرا مواجه می‌شود.» منصوری‌آرانی همچنین در گفت‌وگویی به «ایرنا» تاکید کرد: «بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با عجله و بدون در نظر گرفتن نظرات دولت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده و گزارش آن برای تکثیر و چاپ فرستاده شده است. این در حالی است که گزارش کنونی کمیسیون تلفیق با لایحه دولت تفاوت‌های بسیاری دارد که خواسته‌های دولت را برآورده نمی‌کند.»پیش از این نیز غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار تصویب نشدن لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم شد. سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از احتمال تقاضای استرداد برنامه ششم توسعه از سوی دولت خبر داد.