نخستین همنشینی نمایندگان جدید با دولتی‌ها عکس: ایرنا

گروه خبر: بیست روز مانده به آغاز کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان مردم در ساختمان قدیمی مجلس جمع شدند تا در همایشی دو روزه، فرآیند قانون‌گذاری و الزامات و راهکارهای مجلس در آن را بررسی کنند. ابتکار برگزاری و میزبانی این همایش دو روزه را که از دیروز آغاز شده، علی لاریجانی به‌دست گرفت؛ منتخبی که از مطرح‌ترین گزینه‌ها برای ریاست مجلس آینده به شمار می‌رود.

روز گذشته را می‌توان روز تلاش جدیدالورودهای پارلمان برای وزن‌کشی سیاسی در مجلس پیش‌رو خواند؛ آنجا که علاوه‌بر همایش مذکور که به‌صورت فراگیر و با دعوت از همه منتخبان برگزار شد، دو همایش دیگر از سوی دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌صورت جداگانه برپاشد. نشست‌هایی که هر کدام با هدف تشکیل فراکسیون موردنظر خود در مجلس دهم شکل گرفت. از یکسو منتخبان مردم از فهرست امید (ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت)، به‌دلیل حضور در نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، از حضور در جلسه عصر دیروز همایش «فرآیند قانون‌گذاری -الزامات و راهکارها» بازماندند. از سوی دیگر نیز برخی اصولگرایان منتخب مجلس دهم فرصت عصر دیروز را به حضور در همایش فراکسیون اصولگرایان این مجلس، اختصاص دادند. بر این اساس می‌توان گفت نشست عصر دیروز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر این همایش فراگیر منتخبان مجلس دهم سایه افکند و جلسه عصر این همایش یعنی «فرآیند قانون‌گذاری -الزامات و راهکارها» را با کاهش تعداد حاضران روبه‌رو کرد. به هر روی می‌توان گفت یک هدف مشترک، در پس پرده برگزاری سه نشست جداگانه دیروز وجود داشت؛ بررسی وضعیت یک کرسی در بهارستان آن هم کرسی ریاست. صندلی که تا حالا دو نامزد اصلی برای تصاحب آن وجود دارد. با این همه در همایش فراگیر منتخبان مجلس دهم که با نام «فرآیند قانون‌گذاری - الزامات و راهکارها» طی دیروز و امروز در حال برگزاری است، علاوه بر منتخبان مردم، چهره‌های دیگری چون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عباس آخوندی وزیر مسکن، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و... حضور دارند. با این همه از میان ۲۹۰ منتخب مردم برای مجلس دهم، ۲۷۲ نماینده در این همایش حاضر شدند. نام «محمدعلی حسین‌زاده» منتخب مراغه و عجب‌شیر در مجلس دهم که بامداد شنبه در تصادفی جان باخت و «مینو خالقی» منتخب سوم اصفهان که پس از تایید مردم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، در میان غایبان همایش مذکور است. نکته دیگر آنکه ۱۷ نفر از زنان منتخب مجلس دهم در همایش فرآیند قانون‌گذاری، الزمات و راهکار‌ها حضور یافتند و این درحالی است که مینو خالقی، تنها زن منتخب است که در این همایش حضور نداشت.با این همه، در میان سخنرانان روز گذشته همایش، علی لاریجانی که در قامت یکی از منتخبان مجلس دهم و بدون محافظ در این همایش حضور یافته بود، در سخنان خود از تغییر ۷۵ درصدی مجلس دهم به نسبت مجلس نهم سخن گفت و تاکید کرد مجلسی در راس امور است که مجهز به درایت باشد. او با تاکید براینکه آینده خوبی برای مجلس آتی پیش‌بینی می‌کنم، یکی از اهداف برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس دهم با فرآیند قانون‌گذاری خواند و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این همایش بتواند به همگرایی بیشتر کشور در جهت توسعه کمک کند.

برجام؛ یک ضرورت تاریخی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که از دیگر سخنرانان جلسه دیروز همایش «فرآیند قانون‌گذاری -الزامات و راهکارها» بود، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌ای در سیاست‌گذاری خارجی کشور برعهده دارند، گفت: من ملتزم به دستورات ایشان بوده و تا زمانی که در این مسوولیت هستم، مهم‌ترین اصل برایم اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود. ظریف با تاکید بر اینکه برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود، گفت: برجام با نظر رهبری پیگیری شد و امروز هیچ‌کس در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است. او افزود: در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. سرمایه‌گذاری در کشور وجود نداشت. سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه آزادشده از طریق توافق ژنو بود. به گفته ظریف، امروز پس از برجام به نقطه‌ای رسیدیم که شاهد آن بودیم رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمد و پیش از آن نیز کشورهای دیگر برای توسعه روابط به ایران آمده بودند.به گفته وزیر امور خارجه، اصل این است که سیاست خارجی باید برای پیشبرد منافع ملی و اهداف نظام جمهوری اسلامی تدوین شود. به همین دلیل سکاندار سیاست خارجی شخص مقام معظم رهبری هستند و نقش برجسته ایشان در سیاست خارجی کاملا مشهود است. ظریف در ادامه با تقدیر از نقش برجسته رئیس مجلس نهم در سیاست خارجی افزود: مجلس در کنار دولت این امکان را فراهم کرد که در سیاست خارجی خصوصا در موضوع برجام کار را پیش ببریم. او از منتخبان مجلس دهم خواست یار و یاور دولت در اجرای سیاست‌های خارجی باشند.

پیام انتخابات؛ بازگشت به قانون

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان همایش، دولت و مجلس را دو قوه مستقل و دو بازوی توانای نظام توصیف کرد و گفت: پیام انتخابات، اعتدال، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد و اعتلای سطح زندگی و معیشت مردم است.جهانگیری در جمع منتخبان مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه وظیفه دولت این بود که زمینه حضور و اعمال رای همه شهروندان در سراسر کشور و در دورترین نقاط را فراهم کند، تاکید کرد: از این پس دولت و مجلس به‌عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی توانای نظام با هم نظری و همسویی در انتخابات 92 و 94 وظیفه سنگین‌تری دارند وآن پاسخگویی به مطالبات ملت است. جهانگیری با بیان اینکه دولت در سال 92 در شرایط بسیار دشواری کار خود را آغاز کرد، افزود: دولت سعی کرده طی این سال‌ها شرایط، مسائل و مشکلات به‌وجود آمده در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی را حل کند. او ادامه داد: در عرصه بین‌المللی با انتخاب تیمی حرفه‌ای و هدایت رهبر معظم انقلاب و حمایت مجلس شورای اسلامی به‌خصوص شخص آقای لاریجانی که در مقطعی خاص با گذشت از خود، برجام را عملی کردند، یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات جهانی را به نتیجه رساندیم و تحریم‌های ظالمانه را برچیدیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدار چندی پیش خود با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان اقتصاد را همواره موضوع اول کشور می‌دانند و در جلسه‌ای فرمودند که باید مشکلات اقتصادی حل شود.معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برخی در خارج از دولت سعی می‌کردند که اجرای آن را به دست بگیرند؛ اما رهبر معظم انقلاب صریحا فرمودند که اجرای آن بر عهده دولت و فرماندهی آن بر دوش معاون اول رئیس‌جمهوری است. جهانگیری یکی از اقدامات دولت در سال‌های گذشته را ایجاد ثبات در بازار معرفی کرد و گفت: بازگشت ثبات به بازار، بزرگ‌ترین دستاورد دولت بود و ما توانستیم تورم را از 40 درصد در سال 92 به 11 درصد در ماه‌های اخیر و تورم نقطه‌ای را در ماه گذشته به 9/ 8 درصد برسانیم که پیش‌بینی‌ها گویای آن است که تورم نقطه‌ای در 6 ماه اول امسال به 6 درصد برسد. او افزود: از رکود خارج شدیم اما به دنبال افزایش رونق تولید هستیم و توانستیم طی این سال‌ها طرح تحول سلامت را اجرایی کنیم تا بار زیادی را از دوش مردم برداریم. جهانگیری مهم‌ترین محدودیت دولت را منابع مالی عنوان کرد و گفت: برای برطرف کردن آن باید بخش خصوصی را باور کنیم و متاسفانه به دلایل اقدامات قبلی، امروز اعتماد بخش خصوصی کم شده است. او بدهی دولت را در حال حاضر و براساس گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی بالغ بر 380 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. جهانگیری همچنین معوقات بانکی در کشور را 90 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این معوقات به‌عنوان سپرده در بانک مرکزی قرار می‌گیرد. جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه باید در بخش گاز، نفت و پتروشیمی به‌خصوص در میادین مشترک سرمایه‌‌گذاری کنیم، گفت: وزارت نفت 200 میلیارد دلار طرح تهیه کرده و وقتی می‌توان در آن حضور یافت که مجلس و دولت با هم همراه باشند. معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار یکسان‌سازی نرخ ارز شد و افزود: ما در ابتدای دولت، سه نرخ ارز داشتیم؛ اما امروز دونرخی هستیم و باید ارز را تک‌نرخی کنیم. بانک مرکزی باید بر منابع ارزی تسلط داشته باشد و برخی رسانه‌ها ذخایر ارزی را حدود 100 هزار میلیارد دلار برآورد می‌کنند که در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت گیرد.

مخالفت با بررسی برنامه ششم

جهانگیری همچنین مخالفت دولت با رسیدگی برنامه ششم در مجلس نهم را اعلام کرد. پانزدهم اردیبهشت ماه کمیسیون تلفیق گزارش خود از لایحه برنامه ششم توسعه را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرد؛ گزارشی که از تغییرات زیاد اعمال شده از سوی این کمیسیون بر لایحه مذکور حکایت دارد. این به آن معنا است که برخی نمایندگان، به بررسی جزئیات این لایحه در واپسین روزهای مجلس نهم اصرار دارند. این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان، با اعلام مخالفت خود زمان را برای بررسی برنامه ششم توسعه کافی نمی‌دانند. برخی از آنان طی روزهای گذشته در نامه‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهوری خواستار استرداد این لایحه از سوی دولت شده بودند. در میان این دسته از نمایندگان می‌توان به غلامرضا تاج گردون و عباسعلی منصوری‌آرانی اشاره کرد. پیش از این نیز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از احتمال استرداد لایحه برنامه ششم خبرداده بود.

ورود هواپیماهای جدید در پاییز

از سوی دیگر، عباس آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان دیگر سخنران این همایش اعلام کرد که از پاییز به تدریج پس از اتمام مراحل تکمیل قرارداد شاهد ورود هواپیماهای جدید به کشور هستیم. به گزارش «ایسنا» آخوندی به توسعه فرودگاه‌ها و نوسازی ناوگان فرودگاهی کشور با فعال شدن عملیات عمرانی در شهر فرودگاهی امام(ره) و ایجاد شهر فرودگاهی و منطقه آزاد تجاری در فرودگاه امام(ره) اشاره کرد و گفت: ترمینال جدید این فرودگاه نیز طی قراردادی در آینده نزدیک به انجام می‌رسد و به دنبال تکمیل قرارداد برای ساخت یک ترمینال بزرگ فرودگاهی در منطقه فرودگاه امام‌خمینی(ره) هستیم.

ادامه خبر ...