گروه خبر: منتخبان مردم برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دیروز با پشت‌سر گذاشتن دومین روز از همایش «فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها»، برای رفتن به ساختمان هرمی بهارستان آماده شدند؛ همایشی که بسیاری از وزیران و معاونان رئیس‌جمهوری در آن به سخنرانی پرداخته و منتخبان تازه وارد مجلس را در جریان مسائل کشور قرار دادند.

در میان سخنرانان دیروز می‌توان به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، بیژن زنگنه وزیر نفت، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، امین حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور و محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اشاره کرد. منتخبان مجلس دهم همچنین عصر دیروز در پنل امنیتی همایش حضور یافتند که سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و دریابان علی شمخانی سخنرانان آن بودند و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد. براساس برنامه قرار است مجلس نهمی‌ها چهارم خرداد ماه ساختمان هرمی بهارستان را ترک کرده و جای خود را به جدیدالورودها دهند. منتخبان جدید نیز هشتم خرداد ماه طی افتتاحیه رسمی مجلس دهم، وارد مجلس شورای اسلامی شده و کار نمایندگی خود را آغاز می‌کنند.

تک‌نرخی شدن ارز در سال 95

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی که از سخنرانان جلسه دیروز همایش منتخبان مجلس دهم بود، با تاکید بر اینکه در فضای پسابرجام به‌دنبال تک‌نرخی کردن ارز هستیم، گفت: با توجه به اینکه مجلس در مسیر رسیدن به اهداف پولی و بانکی از جایگاه مهمی برخوردار است، باید در این زمینه همکاری مثبتی بین دولت و مجلس انجام شود. او سال ۹۵ را به دلیل نخستین سال اجرای برنامه ششم توسعه و آغاز مجلس دهم، بسیار مهم دانست و تاکید کرد: در سال ۹۵ به‌دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم؛ زیرا در فضای پسابرجام و به‌صورت اندک اندک، این امکان برای ما به وجود آمده تا بتوانیم به منابع ارزی دسترسی پیدا کنیم و مانور لازم را برای جلوگیری از رانت و فساد در این زمینه انجام دهیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سیف با بیان اینکه دولت توانسته تورم حدود ۴۰ درصدی را به ۱۱ درصد کاهش دهد، گفت: یکی از توفیقات دولت در سال جاری ثبات در بازار ارز همراه با آرامش و مدیریت در سال گذشته است. در بخش دیگری از این همایش محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت درباره عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی با یادآوری مخالفت‌های آمریکا با عضویت کشورمان گفت: در این چند ماه که از برجام گذشته است با دبیرکل این سازمان، کشورهای عضو و اعضای اتحادیه اروپا صحبت کرده‌ایم و همه آنها با عضویت ما موافق بوده و از آن حمایت می‌کنند. نعمت‌زاده ادامه داد: تماس‌هایی با آمریکا از سوی بعضی اعضای سازمان تجارت جهانی گرفته شده تا با عضویت ایران در این سازمان مخالفت نکند و گزارش‌ها در این باره مثبت است.

بدهی 540 هزار میلیارد تومانی دولت

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز در بخش دیگری از جلسه دیروز همایش«فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها» با بیان اینکه هزینه‌های کسادی و بیکاری می‌تواند به مراتب از تورم سنگین‌تر باشد، گفت: براساس محاسبات ما که به دستور مجلس شورای اسلامی انجام شد تا انتهای سال ۹۳ رقمی بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت است، اگر بدهی شرکت نفت را هم به این رقم اضافه کنیم، ۵۴۰ هزار میلیارد تومان مجموع بدهی دولت به غیر دولت می‌شود، سعی کردیم به طور اصولی این مشکل را حل کنیم البته توفیقاتی هم داشته‌ایم. وزیر اقتصاد با اشاره به بهبود محیط فضای کسب‌و‌کار و واگذاری مالکیت بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی، توضیح داد: در مورد بهبود فضای کسب‌و‌کار باید بگویم دولت برنامه خوبی تنظیم کرده است، رتبه ما از ۱۵۲ به ۱۱۸ در بهبود فضای کسب‌و‌کار ارتقا یافته، در مورد واگذاری مالکیت بنگاه‌ها نیز باید بیان کنم که تا سال ۹۳ حدود ۱۳ درصد واگذاری به بخش خصوصی واقعی را داشتیم، در سال ۹۳ این رقم به ۸۷ درصد رسید و در سال ۹۴ نیز به ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

سن پایین مصرف مواد

در بخش دیگری از همایش منتخبان مجلس دهم، علی طیب‌نیا از پایین آمدن سن مصرف مواد و زنانه‌ شدن آن سخن گفت. به گزارش «ایسنا» ربیعی با بیان اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت عدالت و توسعه اجتماعی است، گفت: در گذشته رابطه معناداری بین مصرف مواد مخدر و طبقات اجتماعی وجود داشت،‌ اما در حال حاضر دیگر آن ماهیت معنادار بین مصرف مواد فقرا و ثروتمندان وجود ندارد. وزیر کار با تاکید بر اینکه باید برای فقرزدایی به‌دنبال سیاستی جهت شاد کردن روستاها و محله‌ها و رشد فراگیر این مناطق باشیم، گفت: در حال حاضر پدیده جهانی رشد بدون اشتغال در دنیا ایجاد شده است که ما نیز این پدیده را تجربه می‌کنیم. باید شرایطی فراهم شود تا این موضوع اصلاح شود. ربیعی از منتخبان خواست که در مجلس دهم فراکسیون‌های اشتغال،‌ معلولان، آسیب‌های اجتماعی و کارگری را تشکیل دهند که قطعا می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها کمک‌کننده باشد. امین‌حسین رحیمی، رئیس دیوان محاسبات کل کشور نیز در ادامه این همایش، با اشاره به گزارش‌های تفریغ بودجه در سال‌های مختلف گفت: این گزارش‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌های هنگفتی مصرف می‌شود، اما توسعه به اندازه بودجه نیست که دو دلیل عمده آن ساختار اقتصادی و مالی کشور و دیگری بی‌انضباطی مالی و فساد است. او به ارائه آماری از وضعیت بودجه کشور طی پنج سال گذشته پرداخت و گفت: بودجه کل کشور در سال ۹۰ بالغ بر ۵۰۸ هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال ۹۴ به ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و در سال ۹۵ نیز ۹۷۹ هزار میلیارد تومان شده است. این بدان معناست که در این پنج سال بودجه کل کشور دو برابر شده است که در مقابل، توسعه به این میزان نبوده است. آن هم در شرایطی که این میزان مربوط به ۳۰ درصد بودجه است و ۷۰ درصد دیگر مربوط به بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها است و این افزایش حکایت از اصلاح نشدن ساختار بودجه‌ریزی باوجود اجرای اصل ۴۴ دارد.

تعیین رئیس مجلس با فراکسیون‌ها

هرچند منتخبان مردم برای مجلس نهم دو روز گذشته در همایش مذکور حاضر شدند اما محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران، به‌دلیل دیدار با علما در قم، در همایش«فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها» حاضر نشد. او در گفت و گو با «ایسنا» درباره ریاست مجلس دهم با تاکید بر اینکه تعیین ریاست مجلس جزو اختیارات نمایندگان مجلس است، گفت: قطعا موضوع ریاست مجلس دهم در فراکسیون‌ها مطرح می‌شود. ۲۹۰ نماینده مجلس باید در مورد مدیریت مجلس تصمیم گیری کنند و قاعدتا در این موضوع فراکسیون‌ها نقش مهمی بر عهده دارند. عارف در سفر خود به قم با آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صانعی، محمد علی گرامی و نیز سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار کرد.