گروه دیپلماسی: مساله فروش و انتقال بخشی از ذخایر آب سنگین ایران به آمریکا در کنگره این کشور به موضوع بحث داغ در تهران و واشنگتن تبدیل شده‌ است.

در شرایطی که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به طرحی رای داد که دولت ایالات‌متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند، سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) روز گذشته تاکید کرد که این مصوبه در صورت تصویب هم اهمیتی ندارد. با این همه کاخ سفید به کنگره آمریکا هشدار داده ‌است که این مصوبه را در صورت تصویب نهایی وتو خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» عراقچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنی خود را با ایران کنار نگذاشته‌اند و چالش‌های ما با آنها ادامه دارد.» او در عین حال افزود: اجازه نخواهیم داد که نقض برجام به‌طور صریح صورت گیرد.معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران که در یک بخش خبری سخن می‌گفت، افزود: «در دور قبلی که در مجلس سنا تلاش شد تا جلوی فروش آب سنگین ایران گرفته شود، موفقیت‌آمیز نبود و رای نیاورد.»این عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد که اصولا و بر اساس برجام، آمریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیست.به گفته عراقچی، تنها تعهدی که ایران دارد این است که مازاد بر نیاز آب سنگین خود را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کند، اگر خریدار پیدا شد، شد و نشد هم نشد.معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آب سنگین کالای باارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد، ادامه داد: «آمریکا خود ۴۰ تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای (فروش) ۴۰ تن دیگر با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم.»به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به طرحی رای داد که دولت ایالات‌متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند. ۲۵۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در برابر ۱۶۸ نماینده دیگر به این اصلاحیه که در قالب لایحه بودجه وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده ارائه شده است، رای موافق داده‌اند. این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد. سنای آمریکا دو هفته پیش به طرح مشابهی که خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کرد، رای منفی داده بود. اوایل اردیبهشت ماه دولت باراک اوباما اعلام کرد که در راستای توافق هسته‌ای با ایران ۳۲ تن آب سنگین به ارزش ۶/ ۸ میلیون دلار از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

گزارش آژانس

از سوی دیگر آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در گزارش جدید خود در مورد برنامه هسته‌اى ایران تایید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنى شده ایران همچنان در سطح مجاز مقرر در برجام قرار دارد و از حد مجازی که تعیین شده بود، فراتر نرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس در گزارش فصلی خود اعلام کرد که ایران در طول دوره گزارش بیشتر از ۱۳۰ تن آب سنگین نداشته و کل ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز نکرده است.