گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه اوکراین که برای دیداری دو روزه، روز یکشنبه نهم خرداد‌ماه به ایران سفر کرده است، روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد. روحانی در دیدار پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین با اشاره به این موضوع که روابط جمهوری اسلامی ایران و اوکراین همواره روابط خوب و رو به رشد بوده، گفت که تهران خواهان تقویت این روابط دوستانه است. روحانی از اوکراین به‌عنوان یکی از کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران در منطقه نام برد و تاکید کرد: «تهران از گسترش روابط با کی‌یف در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او به امکانات و توانمندی‌های گسترده برای همکاری دو کشور از جمله ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های انرژی و ترانزیت اشاره کرد و افزود: «این امکانات و توانمندی‌ها می‌تواند در مسیر تقویت همکاری‌های مشترک و منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه اقتصادی به کار گرفته شود.»

رئیس‌جمهور، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور را ضروری خواند و یادآور شد: «همکاری میان بانک‌های دو کشور، راه توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری را هموارتر می‌سازد.» او با بیان اینکه ثبات و آرامش در منطقه شرق اروپا برای ایران مهم است، گفت وگو، مذاکرات سیاسی و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را تنها راه تامین امنیت پایدار و حل مشکلات منطقه‌ای دانست. وزیر خارجه اوکراین نیز در این دیدار از ایران به‌عنوان کشوری بزرگ با تاریخ عمیق و فرهنگ غنی نام برد و تاکید کرد که کی‌یف خواهان روابطی خوب، عمیق و رو به جلو با جمهوری اسلامی ایران است.

کلیمکین افزود: «در نقشه راهی که برای تعمیق روابط کی‌یف با تهران طراحی شده، خواهان روابطی صمیمی در همه حوزه‌ها از جمله در عرصه اقتصادی، کشاورزی و انرژی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.»

دیدار با ظریف

از سوی دیگر وزیر امور خارجه اوکراین با همتای ایرانی خود نیز دیدار و رایزنی کرد. ظریف در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی ایران و اوکراین می‌توانند در مجامع بین‌المللی، مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند.»

به گزارش «ایرنا» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با پاولو کلیمکین راه‌های تحکیم گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

او در این دیدار با اشاره به روابط رو به رشد دو کشور گفت: «سفر هیات اقتصادی اوکراین به جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز مناسبی دارد و زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور فراهم شده است.»ظریف افزود: «توافق برجام نتایج خوبی در زمینه پیشرفت امور تعاملات مالی بین شرکت‌های خصوصی و دولتی دو کشور داشته است و این تعاملات را تسهیل می‌کند.»وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ظرفیت‌های دوجانبه تهران - کی‌یف در زمینه‌های آموزش عالی، علمی، فناوری، انرژی، تجهیزات نیروگاهی و انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با افزایش رایزنی‌های مقامات فیمابین و روان شدن تسهیلات روادیدی برای صاحبان صنایع و تجار، زمینه‌های ارتقای مناسبات دو کشور فراهم شود. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی دو کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در زمینه مجامع بین‌المللی، مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته می‌‌توانند همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه سازنده‌ای داشته باشند.» ظریف همچنین آخرین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را پیرامون عراق، سوریه و یمن تبیین کرد. وزیر امور خارجه اوکراین هم در این دیدار با اشاره به روابط دو کشور در بیش از دو دهه گفت: «ما علاقه‌مندیم روابط و مناسبات دو کشور را در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی و با افزایش رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور گسترش دهیم.» او با تشریح راه‌های ایجاد تسهیلات کنسولی آسان‌تر، خواهان افزایش رایزنی بین مقامات کنسولی وزارت خارجه دو کشور برای یافتن راهکارهای جدید شد.پاولوکلیمکین با تشریح ظرفیت‌های اوکراین در صنایع نیروگاهی، هوانوردی، انرژی تجدیدپذیر و انرژی اتمی صلح‌آمیز، تبادل دانشجو و استاد گفت: «اوکراین علاقه‌مند است در این زمینه‌ها در چارچوب فعال‌سازی کمیسیون مشترک اقتصادی گام‌های جدیدی بردارد.» وزیر امور خارجه اوکراین با ارائه گزارشی از آخرین تحولات توافق مینسک و نظرات کشورش پیرامون تازه‌ترین اقدامات درباره آزادی زندانیان اوکراین و روسیه، چگونگی رفع موانع بر سر راه توافق مینسک را تبیین کرد.

همچنین وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در صدر هیاتی سیاسی- تجاری سفر خود به شمال اروپا را آغاز کرد و به‌عنوان نخستین مقصد، عازم ورشو پایتخت لهستان شد. فنلاند، سوئد و لتونی دیگر کشورهایی هستند که ظریف و تیم همراه به آنها سفر خواهند کرد.