ادامه واکنش‌ها به لغو تابعیت رهبر شیعیان بحرین

گروه دیپلماسی: در ادامه واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، که روز دوشنبه از سوی وزارت کشور بحرین اعلام شد، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نمی‌توانیم بپذیریم که حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند، حسن همجواری را سیاست غیرقابل تغییر ایران دانست. همزمان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و جانشین فرمانده کل سپاه نیز با انتشار پیام‌هایی اقدام رژیم آل‌خلیفه در لغو تابعیت و حق شهروندی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کردند.

به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف که در سومین دور سفر به اروپا عازم پاریس پایتخت فرانسه شده است، مشکل زمامداری در جهان عرب را ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم دانست و گفت: نمی‌توانیم بپذیریم که حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند.

محمدجواد ظریف دیروز چهارشنبه در ادامه نشست و در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه درباره مسائل منطقه‌ای و رابطه با عربستان این مطلب را بیان کرد. او اظهار کرد: ایران به دنبال روابط خوب با همه همسایگان خود است و اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است و این مساله حتی از موضوع هسته‌ای هم مهم‌تر است. ظریف افزود: از ابتدا معتقد بودیم که منطقه ما نیازمند یک چارچوب همکاری و گفت‌وگوی منطقه‌ای است بنابر این پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس را ارائه کردیم که شبیه چیزی است که شما آن را به‌عنوان پروژه هلسینکی می‌شناسید.

او ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به اصولی همچون احترام به مرزها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران اظهار کرد: چند سالی است پیشنهاد ایران برای گفت‌وگو مطرح شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران به‌عنوان یک جامعه تک‌صدایی نیست و دیدگاه‌های مختلفی در آن وجود دارد، تاکید کرد: ما خواهان روابط منطقی هستیم؛ اینکه حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند را نمی‌توانیم بپذیریم؛ در عین حال حسن همجواری یک سیاست غیرقابل تغییر ایران است.وزیر امور خارجه با بیان اینکه در سه چهار سال گذشته در سوریه تمرکز روی یک فرد بود، اظهار کرد: این به معنای بازی برد و باخت است و هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را به نتیجه برساند و مساله را طوری مطرح می‌کنند که باعث شکست می‌شود. بنابر این باید به جای تمرکز روی فرد، روی روش‌ها تمرکز کنیم.

نتیجه ویران‌کننده برای آل‌خلیفه

همزمان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اقدام رژیم آل‌خلیفه در لغو تابعیت و حق شهروندی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد. در متن بیانیه علی‌اکبر ولایتی آمده است: خبر لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین موجب شگفتی تمامی دولتمردان و مجامع بین‌المللی شد. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این بیانیه یادآور شد: دولت مستبد آل‌خلیفه برای بقای حکومت غیرقانونی خود با تمسک به شیوه‌های مختلف و سرکوب قیام مردم، تلاش برای نزاع شیعه و سنی و دامن زدن به اختلافات قومی، طایفه‌ای و مذهبی، کشتار بی‌رحمانه مردم بحرین، رفتار مستبدانه و ظالمانه و قهرآمیز، به زندان انداختن رهبران و مجاهدین بحرین، ممانعت از انجام عبادات و فرایض دینی در مساجد، پایمال کردن حقوق شهروندی و نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم در تعیین سرنوشت، اقدامات نسنجیده‌ای را در طول بیداری اسلامی مردم بحرین بر جای گذارده است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بخش دیگری از این بیانیه به حاکمان بحرین توصیه کرد حق تعیین سرنوشت مردم و اعطای حقوق اولیه شهروندی را رعایت کرده و از ظلم و ستم و استبداد بیش از حد پرهیز کند خصوصا شأن و حرمت رهبران دینی و سیاسی بحرین و به‌ویژه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را رعایت کند و به ایشان احترام بگذارد، چون تمامی روش‌های قبلی محکوم به شکست بوده و این سیاست غلط نیز مسیر حرکت مردم بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه خواهد کرد که نتیجه آن برای حاکمان دست‌نشانده و مرتجع ویران‌کننده خواهد بود.

رژیم آل‌خلیفه روز دوشنبه در اقدامی، تابعیت آیت‌الله عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان بحرین را سلب کرد. حاج شیخ عیسی احمد قاسم درازی بحرانی معروف به شیخ عیسی قاسم، عالم برجسته شیعه و رهبر شیعیان بحرین و رهبر معنوی انقلاب این کشور است. پس از آغاز انقلاب فوریه بحرین در سال ۲۰۱۱ او در عمل رهبر این انقلاب شد. سخنرانی‌های او و خطبه‌های نماز جمعه‌اش نقش تعیین‌کننده‌ای در انقلاب داشت.

واکنش سرلشکر فیروزآبادی

همچنین، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آل‌سعود با کمک انگلیسی‌ها آل‌خلیفه را در بحرین مسلط کرده‌‌ است، گفت: مراجع بین‌المللی بی‌طرف اسناد تابعیت آل‌خلیفه در بحرین را بررسی کنند. سردار سرلشکر «سیدحسن فیروزآبادی» در حاشیه مجمع معلمان قرآنی ستاد کل نیروهای مسلح که به‌مناسبت میلاد «امام حسن مجتبی (ع)» برپا شده بود با محکومیت شدید اقدام آل‌‌خلیفه در سلب تابعیت روحانی مجاهد و انقلابی آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم» و اشاره به سفر تحقیقی خود در سال ۱۳۶۰ به بحرین و دیدار با برخی مقامات این کشور به ویژه مقامات امنیتی اظهار کرد: در این سفر آنچه در بخش‌های مختلف شهرهای بحرین مشاهده می‌شد تماما شعارهایی بود که مردم بحرین علیه حاکمیت جور آل‌خلیفه روی دیوارها نوشته بودند و ماموران رژیم به نحو ناشیانه‌ای روی آنها رنگ می‌پاشیدند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: یکی از ماموران بلندپایه امنیتی بحرین در ملاقات حضوری به من گفت مردم بحرین عموما جلسات مخفیانه برگزار می‌کنند و در انتظار نجات وطن خود از سلطه دست‌نشاندگان آل سعود و وهابیت هستند. او بیان کرد: این مامور امنیتی می‌گفت آل‌خلیفه دزدان دریایی بی‌وطنی هستند که آل‌سعود با کمک انگلیسی‌ها آنها را در جزیره بحرین مسلط کرده‌اند و مردم طاقت‌شان به تنگ آمده است.

سرلشکر فیروزآبادی این ماجرا را مربوط به ۳۴ سال پیش دانست و تصریح کرد: آنچه هم‌اینک توسط مراجع بین‌المللی بی‌طرف باید بررسی شود وضعیت اسناد تابعیت آل‌خلیفه در بحرین است. او خاطرنشان کرد:‌ امروز حاکم غاصب بحرین یک افسر آموزش دیده دانشگاه سلطنتی انگلیس است که دوره فرماندهی و ستاد را در ایالات متحده سپری کرده است و با آموخته‌های انگلیسی - آمریکایی و حمایت‌های آنها و نیز نیروی نظامی و پلیس تدارک دیده شده توسط آل سعود، همچنان جزیره بحرین را به زندانی توام با شکنجه مردم تبدیل کرده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با محکوم کردن جنایات رژیم آل‌خلیفه علیه مردم بحرین و اهانت و گستاخی سران بی‌خرد آن به شیخ عیسی قاسم گفت: طبیعی است که چنین رژیمی قدرت درک مقام روحانیت و رهبری شیعیان بحرین را ندارد و رفتار قانون‌شکنانه آنها بی‌حرمتی به مقام شامخ علمای اسلام است.

اقدام آل‌خلیفه تکیه بر رژیم سعودی دارد

از سوی دیگر، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لباس جهاد را افضل هر چیزی عنوان کرد و گفت ملتی که لباس جهاد از تن خارج کند لباس ذلت بر تن خواهد کرد. سردار سلامی در همایش بزرگ شرح فراق در شهر ری با بیان اینکه امروز که شعله‌های بیداری اسلامی زبانه می‌کشد، رژیم‌های مستبد تحت فشار قرار گرفته‌اند، گفت: «آن‌قدر فشار برای آنان تنگ است که رژیمی همانند آل‌خلیفه در بحرین ضدانسانی‌ترین و وحشیانه‌ترین عمل را انجام می‌دهد و یک عالم دینی را از حق ذاتی ملیت خود محروم می‌کند.» سردار سلامی همچنین اظهار کرد: اقدام آل‌خلیفه تکیه بر رژیم سعودی و سیاست‌های آمریکای جنایتکار دارد. وی ادامه داد: تاریخ دور و نزدیک به ما ثابت کرده است، این رژیم‌ها دچار فرسودگی و پوکی استخوان سیاسی شده‌اند و پایه‌های حاکمیت ظالمانه‌شان در آستانه فروپاشی است.