باید به سمت تک‌نرخی شدن ارزحرکت کنیم عکس:president.ir

گروه خبر: رئیس‌جمهوری همگان به‌ویژه فعالان عرصه اقتصادی کشور را به تلاش برای افزایش رشد تولید ملی فرا خواند و تاکید کرد که قدرت، عظمت و عزت ایران اسلامی در سایه بالا بردن و رشد تولید ملی و اشتغال برای جوانان، امکان‌پذیر است.

حسن روحانی که شنبه شب میزبان مراسم افطاری با فعالان عرصه اقتصاد کشور بود همچنین تاکید کرد: همه فعالان اقتصادی، کارآفرینان، اصناف و بانک‌ها در کنار دولت، باید دست به دست هم دهند و برای افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال تلاش کنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه دولت برای ایجاد اشتغال عزم راسخ دارد، گفت: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله ۸۵ تا پایان ۹۱ فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از ۲۰ میلیون و ۶۱۹ هزار به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار رسید و این در حالی است که طی سه سال اخیر، سالانه حدود ۴۵۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

تاکید بر نقش اصناف و کارآفرینان

روحانی با اشاره به نقش تاریخی اصناف و کارآفرینان در ایجاد حرکت‌های بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور اظهار کرد: بازار، اصناف و کارآفرینان همیشه یک پایه و محور در انقلاب بودند و این نقش به‌ویژه در ۱۵ خرداد نمایان است و امروز هم این نهادها می‌توانند در حوزه اقتصادی بسیار اثرگذار باشند.رئیس‌جمهوری گفت: دولت تلاش دارد با ایجاد تسهیلات لازم در مسیر ایجاد اشتغال مولد و پایدار به اصناف و کارآفرینان یاری برساند و مانع کار آنها نباشد؛ چراکه گاهی مقررات و پیچ و خم‌های امور اداری، بانکی و بیمه‌ای مانع ایجاد می‌کند.روحانی با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای ثابت هدف به‌ویژه در منطقه گفت: کارآفرینان و بخش خصوصی می‌توانند موتور صادرات غیر‌نفتی در کشور را به حرکت در آورند. ضروری است یک بخش از تولید داخلی کشور مختص صادرات باشد و تلاش شود تا بازارهای هدف ثابت بیابیم.

بهبود رتبه‌بندی فضای کسب‌و‌کار

رئیس‌جمهوری به ارتقا و بهبود رتبه‌بندی فضای کسب‌و‌کار ایران از ۱۵۲ به ۱۱۸ اشاره کرد و گفت: ما هنوز باید برای بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور تلاش بیشتری کنیم چراکه بهبود فضای کسب‌و‌کار به جذب سرمایه‌ها کمک می‌کند و افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان با سرمایه و منابع مالی، شتاب بیشتری می‌گیرد.

حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز

روحانی همچنین به نقش بانک‌ها در افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: تا بانک‌ها به حرکت در نیایند و نرخ سود تسهیلات متعادل نشود، بخشی از مشکلات در این دو حوزه قابل حل نیست. رئیس‌جمهوری به موضوع کاهش تورم بیش از ۴۰ درصدی در شهریور ۹۲ به کمتر از ۱۰ درصد در ماه گذشته پرداخت و افزود: با تک رقمی شدن نرخ تورم اکنون سرمایه‌گذار نگران نرخ تورم نیست و در همین ارتباط باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

روحانی گفت: امروز قدم‌های خوبی در زمینه ارز برداشته شده و آخرین گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که صف طولانی برای دریافت اعتبارات ارزی برای صادرات و واردات از بین رفته و دوره انتظار برای دریافت این اعتبارت از ۴ ماه به یک روز رسیده که این از آثار برجام است.

رئیس‌جمهوری یکی از تصمیمات دولت را اصلاح لایحه بودجه برشمرد و گفت: به‌زودی در همین ارتباط لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کنیم که در آن، دو تبصره برای تقویت و اصلاح امور بانک‌ها و پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و پیمانکاران گنجانده شده و امیدواریم اگر مجلس این لایحه را تصویب کند برای اولین بار گام بسیار خوبی در زمینه اصلاح امور بانکی برداریم و همسو با این حرکت نیز برای تک‌نرخی کردن ارز تلاش می‌کنیم که این اصلاحات، گام‌های مهمی در حوزه اقتصاد کشور است.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «موتور قوی بخش غیردولتی می‌تواند اقتصاد و جامعه را به حرکت درآورد»، گفت: دولت همه تلاش خود را برای کاستن از مقررات دست‌و‌پاگیر، ایجاد فضای رقابتی بدون رانت و جلوگیری از قاچاق کالاها به‌کار گرفته است و اینها کمک شایانی به تولید کشور خواهد کرد.

پیام تسلیت برای شهادت سه محیط‌‌بان

در خبری دیگر رئیس‌جمهوری روز گذشته در پیامی با تسلیت شهادت «محمد دهقانی»، «پرویز هرمزی» و «منوچهر شجاعیان»، سه محیط‌‌بان شجاع و فداکار در درگیری با شکارچیان متخلف، تصریح کرد که شهادت این محیط‌بانان خط مقدم دفاع از سرمایه‌های طبیعی و شکننده کشور، تاکیدی بر ضرورت‌ مقابله با تخریبگران و مهاجمان به محیط زیست است. همچنین همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت امیرالمومنین علی(ع)، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، افطار را میزبان مدیران و کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری بود.