دنیای اقتصاد: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکی از شروط چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای مذاکره با آمریکا در سال ۹۰ را نقش رئیس‌جمهوری در هماهنگی بین تیم و شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد و افزود: ولی رئیس‌جمهوری آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت نداشت. علی‌اکبر صالحی با حضور در برنامه «دست‌خط» درخصوص مذاکرات محرمانه با آمریکا در زمان دولت قبل و شروط رهبری برای انجام این کار گفت: «رهبری آن زمان ۴ شرط گذاشتند.

یکی اینکه مذاکره‌کننده در حد وزیر خارجه نباشد، یکی دیگر اینکه در مورد مسائل سیاسی یا غیرهسته‌ای مذاکره نشود، مذاکره برای مذاکره نباشد، یعنی همانند ۱+۵ نباشد که چند سال مذاکره کنید و شرط چهارم اینکه رئیس‌جمهوری به‌عنوان کسی که رئیس شورای‌عالی امنیت ملی است، مسوولیت هماهنگی را برعهده داشته باشد زیرا دو راه بود، آقای جلیلی دبیر شورای امنیت ملی بودند و ۱+۵ را پیش می‌بردند و آقا نیز اجازه داده بودند که وزارت‌خارجه مذاکرات با آمریکا را محرمانه پیش ببرند، کسی باید این دو را با هم هماهنگ می‌کرد که شرط چهارم این بود که رئیس‌جمهوری هماهنگ‌کننده این دو راه باشند.» صالحی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری آن زمان اعتقادی به مذاکرات به این صورت با آمریکا نداشتند، افزود: «به من هم می‌گفتند اشتباه می‌کنید، جلوی ما را نگرفتند و تشویق هم نکردند.» او در پاسخ به این سوال مجری که به نظر شما اگر این انجام می‌شد، جلو می‌افتادیم، ابراز کرد: «بله. الان هم گفتن این مسائل فایده ندارد. اوباما در آن زمان در آستانه انتخابات دور دوم خود بود و گزارش‌های آن زمان مشخص است و ببینید تقاضای آمریکایی‌ها در آن زمان چه بود. در آن زمان این آمادگی وجود داشت و به این شرایط نمی‌افتاد. اصلا جور دیگر شد و ابعادش بسیار وسیع شد. دکتر جلوی ما را نگرفتند، ولی چون ایشان ورود پیدا نکردند هماهنگی بین وزارت خارجه و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خیلی سخت شده بود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نهایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: «از تمام آن گردنه‌های سخت عبور کردیم و توانستیم به لطف الهی با حفظ حقوق ملت بزرگوارمان این مساله را به سرانجام برسانیم.»

صالحی همچنین در دفاع از تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: «مذاکره‌کنندگان ما همه اقدامات لازم را انجام داده بودند. این کار سنگین بود. بحث فنی چارچوبش مشخص است. محدوده مشخص است و تنها نیاز است شما استدلال علمی کنید که امتیازی از دست ندهید. در بعد سیاسی هم آقای ظریف یک‌تنه همه آنها را حریف بود. در بعد تحریم بانکی و مسائلی از این دست خیلی سخت است. اینکه همه قوانین از جمله قوانین ایالت‌های مختلف آمریکا را بدانید سخت است. عزیزانی که در مسائل بانکی و تحریم تلاش کردند با تمام قوا بود.»

او گفت: «من مطلبی را عرض کنم، واقعا باید سوال این باشد اگر برجام را نداشتیم چطور می‌شد؟ این هم یک سوال است. بارها این سوال پرسیده شده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «منصفانه اگر ارزیابی کنیم، برجام خیلی گشایش ایجاد کرد. قابل‌مقایسه نیست، برای خرید نیاز نیست مسیرهای پیچیده را طی کنیم. اگر بخواهیم تجهیزاتی را خریداری کنیم از طریق کانال خرید اقدام می‌کنیم لذا برجام خیلی راه را باز کرده است اما اعتماد کاملا سلب شده است و طرفین نسبت به یکدیگر اعتماد ندارند. این یک واقعیت است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص قانون ویزا و محدودیت‌هایی که آمریکا ایجاد کرده است، گفت: «قانون ویزا یکی از بدعهدی‌های آمریکا بود. من به آقای مونیز، وزیر انرژی آمریکا هم گفتم یکی از قشرهایی که حامی برجام بود دانشگاهیان بودند. با این ویزا و قیدی که در ویزا گذاشتید این قشر می‌گوید چه استفاده‌ای از برجام کردیم. در گذشته دانشمندان اروپایی راحت به ایران می‌آمدند.بین دانشگاه‌ها همکاری وجود داشت. الان خیلی از اینها نمی‌آیند چون می‌ترسند موقع بازگشت در آمریکا دچار مشکل شوند. اینها جزو بدعهدی‌هایی است که انجام دادند.»