محمد البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ارزیابی‌اش از این موضوع گفت: من معتقدم بخش اعظمی از مشکل برنامه هسته‌ای ایران مربوط به امنیت منطقه و نگرانی برخی کشورهای همجوار در قبال برنامه هسته‌ای ایران است. از این رو این امر مستلزم مشارکت کشورهای منطقه در مذاکرات کنونی میان ایران و جامعه جهانی است. عکس از رویترز

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه الزمان چاپ لندن گفت: من در مذاکراتم با عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب به این مساله اشاره کردم و معتقدم برنامه هسته‌ای ایران سه بعد دارد: نخست، وجود برخی مسائل پیچیده به ویژه ایجاد و ادامه برنامه هسته‌ای ایران طی ۱۸ سال به طوری که ایران به تعهداتش در قبال قرار دادن اطلاعات دقیق در اختیار آژانس عمل نکرد. عدم تعهد ایران به این مساله باز می‌گردد که ایران در خفا تلاش می‌کرد، چرا که با تحریم‌های برخی کشورها روبه‌رو بود و نگران اعلام این مساله بود.

وی افزود: این مساله آژانس را در زمینه ایجاد نمای روشن از برنامه هسته‌ای ایران در گذشته دچار مشکل کرد. البته ما تلاش بسیاری را درباره برنامه هسته‌ای ایران مصروف کردیم و هیاتی از سوی آژانس برای تکمیل توضیحات به ایران سفر کرد.

البرادعی گفت: بعد دوم برنامه هسته‌ای ایران مربوط به عملکرد آژانس و متمرکز شدن آژانس بر برنامه هسته‌ای کنونی ایران است. آژانس تلاش می‌کند ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را روشن کند و این امر مستلزم همکاری بیشتر ایران با آژانس در دستیابی به اطلاعات لازم و بازرسی داخل تاسیسات هسته‌ای این کشور است. اما بعد سوم، مربوط به اهداف ایران از این برنامه در آینده و نگرانی جامعه جهانی در قبال غنی‌سازی اورانیوم است؛ چرا که این گام احتمالا ایران را به ایجاد سلاح هسته‌ای طی مدتی کوتاه قادر می‌سازد و این بعد مربوط به احتمال خطر ایران در آینده است. البرادعی درباره احتمال حمله آمریکا علیه ایران گفت: حمله علیه ایران هرگز آسان نخواهد بود، چرا که در صورت وقوع، ایران با سلاح‌های متعددی که در اختیار دارد، پاسخ خواهد داد و اگر احتمالا سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، از این سلاح‌ها استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز بوده و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که با اعمال فشارهای زیادی روبه‌رو است و مکالمات تلفنی‌اش کنترل می‌شود.

البرادعی درباره اعمال فشارهایی که از سوی کشورهای جهان به ویژه آمریکا علیه او صورت می‌گیرد، گفت: من عملا با اعمال فشارهای بین‌المللی زیادی روبه‌رو هستم. در واقع برخی کشورهای عربی نیز با اعمال فشارهایشان سعی می‌کنند بر عملکرد من تاثیر بگذارند؛ چرا که عملکرد من در جهت منافع آنها نیست. برخی مواقع مکالمات تلفنی من کنترل می‌شود؛ اما به رغم تمام این مسائل این اعمال فشارها بر عملکرد من تاثیر نمی‌گذارد و من بر اساس مسوولیتی که دارم، در چارچوب اختیاراتم عمل می‌کنم و تحت تاثیر این اعمال فشارها قرار نمی‌گیرم.

البرادعی درباره روابطش با آمریکا در شرایط فعلی تصریح کرد: روابط من با آمریکا به رغم برخی اختلاف نظرها مناسب است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی اظهارات مبنی بر دوگانگی در عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل عدم بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: بازرسی تاسیسات هسته‌ای اسراییل، نظیر نیروگاه دیمونا، تحت اختیار آژانس نیست؛ چرا که اسراییل تاکنون توافق‌نامه منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای ان.پی.تی را امضا نکرده است.

وی افزود: متاسفانه اعراب فرصت‌های مهمی را در راستای در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای هدر داده‌اند. باید توافق‌نامه کمپ دیوید شامل بندی در خصوص عاری ساختن منطقه از سلاح‌های هسته‌ای می‌بود؛ اما این اتفاق نیفتاد.

البرادعی درباره عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه دانشمندان هسته‌ای عرب و تهدیدات علیه خود او از سوی صهیونیست‌ها تاکید کرد: بله، من نیز تهدیداتی را دریافت کردم، به ویژه زمانی که به اسراییل سفر کرده بودم، تهدیدهای متعددی را از سوی افراد ناشناس مبنی بر اینکه همسرت بیوه خواهد شد، دریافت کردم. اما از این تهدیدها نگران نشدم؛ زیرا به آنچه که خداوند مقدر کرده، اعتقاد دارم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای کاملا با دیگر مسائل مربوط به این انرژی تفاوت دارد. منطقه در حال حاضر باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد، زیرا منطقه یارای تحمل تهدیدهای بیشتر را ندارد و این سلاح‌ها تهدید بزرگی هستند. البته این نظر تمام کشورها است، نه فقط شخص من؛ چرا که تعهد کشورهای هسته‌ای به توافق‌نامه ان پی تی، این مساله را ثابت می‌کند.