عماد افروغ، نماینده مردم تهران در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفت: روز یکشنبه شاهد تشییع آبرومند و باشکوه پیکر مرحوم آیت‌‌ا... توسلی یار دیرینه و وفادار امام راحل بودیم و حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و سیاسی مبارز و شناخته شده و با سلایق گوناگون، تلویحا پیامی را منتقل می‌کرد که این پیام هرچند صامت، اما رسا و معنادار بود. به گفته نماینده مردم تهران در خانه ملت، این پیام حاکی از مظلومیت یک انقلاب و یک فرهنگ بود و در نگاه‌ها، سکوت‌ها و تسلیت گفتن‌ها یک فریاد وجود داشت که این فریاد از عمق دل و جان بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: به راستی به کجا می‌رویم؟ و چرا آرمان‌های متعالی و حقیقت‌گرایانه تاریخی و اسلامی ما دستخوش نیات و افعال غیراخلاقی عده‌ای قلم به دست جاهل و هتاک و در بهترین حالت قشری و سطحی‌اندیش قرار می‌گیرد؟ افروغ خاطرنشان کرد: چرا شاهد توهین آشکار نسبت به بیت شریف و تلویحا شخص حضرت امام‌خمینی(ره) هستیم؟ و چرا عملا شاهد روند فزاینده سیاست‌ها و رفتارهای غیراخلاقی، توجیه وسیله به واسطه هدف و استفاده ابزاری از ارزش‌های دینی و اخلاقی هستیم؟

وی با طرح این سوال که اشکال کار کجاست؟ گفت: اشکال نادانی و جهالت ما، جایگاه ویژه و خاص نظام اسلامی یا خلط منافع فردی، گروهی و جناحی با مصالح کلان نظام است. افروغ با بیان این‌که آیا مجاز هستیم با خلط هدف و وسیله، اخلاق را قربانی قدرت، حقیقت را فدای مصلحت و در بهترین حالت و تفسیر، حقانیت را فدای مقبولیت کنیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مصلحت‌گرایی‌های گروهی و جناحی، البته به نام مصلحت کلان نظام و بعضا با استناد به فرمایش گوهربار و پرمغز حضرت امام‌خمینی(ره) و با بی‌توجهی به روح این فرمایش، سکه رایج رفتار و اعمال سیاسی ما گردیده است. نماینده مردم تهران در خانه ملت، گفت: وظیفه مقابله با این جریان خزنده که همچون موریانه پایه‌های استوار نظام را می‌خورد و سست می‌کند بر عهده چه کسی یا چه کسانی است؟ وی تصریح کرد: آیا نباید در برابر کسانی که می‌کوشند با حمایت برخی از احزاب قدرت و برخورد دوگانه آنان، فضای اجتماعی و سیاسی را آن‌چنان سنگین کنند که دیگران به راحتی نتوانند با خیالی امن و آسوده به طرح اندیشه‌ها و آرای خود بپردازند، ایستاد؟ وی در ادامه یادآور شد: آیا اگر محاکم قضایی ما در برابر شروع این جریان هتاکی و افترای برنامه‌ریزی شده حساسیت نشان می‌دادند و برخورد به موقع می‌کردند، امروز ما شاهد اوج‌گیری این تهمت‌ها و هتاکی‌ها و مرگ ناگهانی و جانسوز مرحوم آیت‌‌ا... توسلی بودیم؟