دنیایی اقتصاد- رییس ستاد تبصره ۱۳ از عرضه بنزین با قیمت آزاد برای ایام نوروز خبر داد. به نقل از ستاد تبصره ۱۳‌، ‌مهدی‌هاشمی با اعلام این خبر گفت: موضوع قیمت بنزین آزاد برای ایام نوروز در دستور کار ستاد تبصره ۱۳ قرار گرفته، ولی هنوز قیمت دقیق آن تعیین نشده است اما در صورت تصویب در هیات دولت این موضوع برای ایام نوروز اجرایی می‌شود.

هاشمی افزود: با توجه به نتایج مثبت اجرای صرفه‌جویی مصرف بنزین، این کار تا پایان سال ۸۷ ادامه خواهد داشت؛ اما با توجه به واگذاری مسوولیت تعیین قیمت آزاد بنزین به دولت‌، برای رفاه حال مردم و انجام بدون دغدغه سفر‌های نوروزی‌، بنزین آزاد برای این ایام در نظر گرفته می‌شود.

رییس ستاد تبصره ۱۳ روز یکشنبه هم در‌خصوص پیشنهاد واگذارى مسوولیت تعیین قیمت بنزین آزاد به ستاد تبصره۱۳ و احتمال عرضه بنزین آزاد در سال ۸۷، گفت: طرح سهمیه‌بندى بنزین با توجه به این که از نتایج خوبى برخوردار بوده در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وى از حذف سهمیه‌بندى بنزین از پایان سال آینده یا ابتداى سال ۸۸ خبر داد و تصریح کرد: مدیریت مصرف سوخت و استفاده از کارت هوشمند حتى بعد از حذف سهمیه‌بندى ادامه دارد. از سال آینده کارت هوشمند گازوئیل نیز اجرا مى‌شود، اما محدودیتى براى مصرف‌کنندگان آن وجود ندارد.

وی افزود: قیمت سوخت در سال ۸۷ در دستور کار کمیسیون‌هاى تخصصى دولت قرار دارد و بعد از اتمام بررسى‌ها در هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری تا دو هفته آینده براى تصویب نهایى براى دولت ارسال مى‌شود.

وى در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه‌بندى ارائه خواهد شد، اظهار داشت: تاکنون صحبتى در این مورد نشده است. باید منتظر بمانیم.

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی هم پیش از این اعلام کرده بود، بخش‌خصوصی آماده است در راستای حمایت از دولت برای واردات و عرضه بنزین با قیمت آزاد اقدام کند.

اما اظهارات مهدی هاشمی درخصوص عرضه بنزین آزاد برای ایام نوروز در حالی مطرح می‌شود که دولت و به ویژه شخص رییس‌جمهوری پیش از این بارها مخالفت خود را با تعیین قیمت آزاد برای بنزین و پیامدهای تورمی آن بیان کرده بود. طی ماه‌های گذشته تاکید چند باره نمایندگان مجلس و تلاش‌های آنان برای الزام دولت به رعایت قانون که براساس آن دولت موظف به اعلام قیمت بنزین آزاد در کنار اجرای طرح سهمیه‌بندی بود، همواره نافرجام بود. در این بین نباید از تلاش‌های همسوی نمایندگان موثر مجلس همچون احمد توکلی، حسن سبحانی و الیاس نادران در این خصوص چشم پوشید.

آنان به‌رغم تصویب ارائه بنزین آزاد همواره بر نقش تورمی این اقدام پای فشرده و توانستند همسو با دولت رییس و نایب‌رییس پرنفوذ مجلس را نیز با خود همراه ساخته و در اقدامی نادر، از جایگاه نماینده مجلس، خواستار به اجرا در نیامدن قانون مصوب نهاد قانونگذار شدند.

تغییر آشکار رویه غلامعلی حداد عادل و محمدرضا باهنر در نهایت سال ۸۶ را با اجرای ناقص بند «واو» تبصره ۱۳ قانون بودجه به پایان رساند.

اما در شرایط کنونی که رییس‌جمهوری از یک سو از پایان سهمیه‌بندی بنزین در پایان سال ۸۷ خبر داده و از سوی دیگر در سخنرانی ۲۲بهمن خود از در پیش بودن جراحی‌‌های بزرگ در اقتصاد به ویژه در عرصه یارانه تاکید دارد، اعلام خبر ارائه بنزین آزاد تنها می‌تواند، تاییدی بر گمانه‌زنی‌های روزهای گذشته باشد. گمانه‌هایی که دنیای اقتصاد ۵روز پیش با اشاره به تشکیل کارگروهی به دستور رییس‌جمهوری درخصوص پرداخت یارانه‌ها داده است.

ارائه بنزین به قیمت آزاد نقطه محوری و جوهری دستور کار کارگروه یادشده به شمار می‌آید. گویی احمدی‌نژاد در صدد برآمده پیش از فرا رسیدن زمان اجرای قانون ساماندهی مصرف سوخت که براساس آن دولت می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی همچون بنزین را به قیمت واقعی عرضه کند، پیش‌دستی کرده و شاید مهم‌ترین گام جراحی بزرگ را در اولین گام بردارد.

مجلس تصمیم تازه‌ای نگرفته است

غلامعلی حداد عادل تاکید کرد: مجلس در مورد قیمت بنزین هیچ تصمیم تازه‌ای نگرفته و این تصمیم جزو وظایف دولت قلمداد شده است.

رییس مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس و در پاسخ به انتقاد محمد دهقان و حیدری مبنی بر جلوگیری از مطرح شدن پیشنهادات در مورد لایحه بودجه ۸۷ گفت: هیات رییسه هیچ انگیزه و اصراری برای جلوگیری از طرح پیشنهادات نداشت.

وی افزود: مجلس خود تصمیم می‌گیرد، بنده شاهد کیفیت رای‌گیری و نظر نمایندگان در تمایل به رای‌گیری ماده واحده بودم. معنای این رای‌گیری که تنها ۱۹ مخالف داشت، این بود که مجلس باور داشت که باید این بحث به انجام برسد.

رییس مجلس تصریح کرد: ما کمبود وقت داریم وگرنه می‌شد ۱۰ روز دیگر بررسی لایحه بودجه ادامه یابد، اما این میوه وقت چیدنش فرا رسیده بود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: امروز صبح دیدم در برخی مطبوعات مطالبی درمورد بنزین نوشته شده که باید توضیح دهم؛ مجلس در مورد قیمت بنزین هیچ تصمیم تازه ای نگرفته و این تصمیم‌گیری جزو وظایف دولت قلمداد شده است.

حداد عادل ابراز امیدواری کرد لایحه بودجه ۸۷ قانون خوبی باشد و نفع آن عاید دولت و ملت شود.

تمدید ثبت‌نام کارت‌ سوخت هوشمند دیزلی

مهلت ثبت‌نام اینترنتی برای دریافت کارت هوشمند سوخت خودروهای دیزلی (گازوئیلی) تا ۱۵ اسفندماه تمدید شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، آن دسته از دارندگان خودروهای دیزلی (گازوئیلی) که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، برای ثبت‌نام تا تاریخ ۱۵/۱۲/۸۶ به پایگاه اینترنتی www.niopdc.ir مراجعه کنند.

همچنین ضروری است پس از ثبت‌نام با دردست داشتن یک نسخه چاپی اخذ شده از سیستم یا شماره رهگیری به همراه مدارک ذیل: ۱- یکی از مدارک شناسایی مالک شامل شناسنامه، کارت‌ملی، گواهینامه، گذرنامه ۲- یکی از مدارک شناسایی خودرو شامل کارت، شناسنامه، سند خودرو جهت تطبیق و تایید اطلاعات ثبت شده به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت در مراکز منتخب پستی سراسر کشور یا دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه فرمایند.