مذاکرات درباره مسائل مرزی با عراق از سه‌شنبه در تهران

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از آمادگی کشورمان برای مذاکره در باره جزایر سه‌گانه ایرانی با امارات خبر داد. روز گذشته سیدمحمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تهران آماده است در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی با اماراتی‌ها در پشت میز مذاکره بنشیند، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم،‌ ایران آماده است در زمینه سوءتفاهم درباره جزیره ابوموسی با برادران اماراتی رو در رو گفت‌وگو کند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر نخست‌وزیر امارات به تهران در این زمینه‌ گفت‌وگو خواهد شد، گفت: ما از فرصت‌هایی که پدید می‌آید استقبال می‌کنیم.

حسینی درباره سفر شیخ‌محمد‌بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر و حاکم دبی به ایران گفت: این سفر فردا (دوشنبه) و برای یک روز انجام می‌شود. وی از دیدار نخست‌وزیر امارات متحده عربی با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان و معاون وی پرویز داوودی خبر داد.

حسینی گفت: در این سفر وزیر امور خارجه امارات ایشان را همراهی می‌کند و قرار است در این سفر درباره همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله برق گفت‌وگوهایی صورت گیرد. وی از برگزاری اجلاس مشترک مرزی ایران و عراق در روزهای ۳۰ بهمن تا یک اسفند خبر داد و گفت: به منظور فراهم شدن مقدمات لازم برای فعال سازی مجدد ترتیبات فنی و اجرایی مندرج در تفاهم نامه مرز دولتی ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتکل‌های زمینه و موافقتنامه‌های تکمیلی این گفت‌وگوها انجام خواهد شد.

حسینی گفت‌وگو درباره اجرای دفتر مشترک هماهنگی‌ها و همچنین بررسی مقررات کشتیرانی در اروندرود را از دیگر موارد مذاکرات هیات‌های ایرانی و عراقی در این اجلاس عنوان کرد و ادامه داد: این اجلاس در تاریخ مذکور با حضور معاونان وزرای خارجه دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.

علل تعویق مذاکرات سه‌جانبه

حسینی با تایید تعویق زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا درباره مسائل امنیتی در عراق علت این تعویق را مسائل فنی عنوان کرد و هرگونه ارتباط این موضوع با تحولات دیگر را منتفی دانست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه منظور از مسائل فنی که موجب تعویق این گفت‌وگوها شده، چیست، گفت: توجه داشته باشید که ما هیچگاه برای دور آتی گفت‌وگوها زمانی مشخص نکرده ایم که این زمان به تعویق بیفتد و بعد بخواهیم علت آن را اعلام کنیم؛ آنچه در این خصوص مطرح شده بررسی پاسخ‌ها و درخواست‌های رسمی طرف عراقی و آمریکایی بوده که پس از آن درباره برگزاری دور بعد گفت‌وگوها به جمع بندی رسیدیم.

خبرنگاری در واکنش به این سخن حسینی، گفت: برخلاف آنچه شما می‌گویید وزیر امور خارجه هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات ایران و آمریکا اوایل هفته آینده برگزار می شود که سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: من مورد اخیر را نفی نکردم و همانگونه که گفتم علت تعویق آن مسائل فنی بوده است.

حسینی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این تعویق به دلیل ترور عماد مغنیه و سفر محمود احمدی‌نژاد به عراق بوده است، گفت: تعویق در مذاکرات ایران و آمریکا به دلایل فنی بوده و ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد.

حسینی درباره سفر احمدی‌نژاد به عراق گفت: این سفر در اسفندماه انجام خواهد شد و هیات‌های ایرانی و عراقی مشغول فراهم کردن مقدمات سفر هستند و زمان دقیق سفر را اعلام خواهد کرد. حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضع آمریکا و اتهاماتی که علیه ایران در مساله عراق مطرح می‌کند، چه ضرورتی به گفت‌وگوهای بعدی وجود دارد، گفت: اظهارات اخیر مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در تناقض با اظهارات دو تن از فرماندهان نظامی آمریکا در عراق است که اعلام کردند ایران دخالتی در ناآرامی‌های عراق ندارد و مدرک و سندی در این زمینه وجود ندارد.

اطلاعات جدید آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی ادعاهای رسانه‌های غربی مبنی بر آغاز فعالیت نسل جدید سانتریفیوژها در ایران گفت: این ادعاها معمولا در آستانه انتشار گزارش البرادعی و در حالی که همکاری‌های ایران و آژانس نتایجی را دربردارد اعلام می شود. ما معتقدیم این ادعاها به منظور اعمال فشار سیاسی در روند حقوقی و فنی آژانس است.

وی گفت: اگر اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند می‌توانند همانگونه که در گذشته می‌توانستند آن را به مسوولان آژانس ارائه دهند تا آنها بررسی‌های فنی خود را انجام و نتایج را اعلام کنند. وی گفت: ایران اطلاعاتی را درباره سانتریفیوژها به آژانس ارائه کرده است.

نخست‌وزیر امارات به ایران می‌آید

شیخ محمدبن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات عربی متحده و حاکم دبی دیدار رسمی خود را از ایران در این هفته آغاز می‌کند. به گزارش ایرنا، روزنامه گلف‌نیوز، چاپ امارات روز یکشنبه نوشت: شیخ محمد در این سفر در مورد همکاری‌های عمیق‌تر دوجانبه و توسعه و پیشرفت در منطقه با مقام‌های ایران بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد. به نوشته این روزنامه، دیدار نخست‌وزیر امارات از تهران در پی دعوت رسمی سران این کشور انجام خواهد شد. نخست‌وزیر امارات در این سفر در مورد وضعیت فلسطین، لبنان و عراق با سران ایران بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. گلف‌نیوز نوشت: نخست‌وزیر امارات متحده عربی را در این سفر،شیخ عبدا...‌بن زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه و شماری از وزیران و مقام‌های بلندپایه دولت امارات همراهی خواهند کرد. شیخ محمد، بالاترین مقام رسمی امارات عربی متحده است که از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران از این کشور دیدن می‌کند. گلف‌نیوز نوشت: هفته گذشته علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، از دبی دیدن کرد و در دیدار با شیخ محمد، دعوت رسمی تهران را تسلیم وی کرد. گلف‌نیوز نوشت: امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه محسوب می‌شود و دو کشور از روابط دوستانه و عمیقی برخوردار هستند. محمود احمدی‌نژاد، نخستین رییس‌جمهوری ایران است که در ماه مه ۲۰۰۷ از امارات دیدن کرد.