دنیای اقتصاد- سازمان صنایع غذایی و آشامیدنی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی نمابری را برای روزنامه ارسال کرد. ۱۷ بهمن ماه محمدرضا اسکندری در جمع خبرنگاران در خصوص «واردات شکر» گفته بود،: «تاکنون بخش عمده شکر وارداتی را صنایع غذایی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان و بانک‌های کشور استفاده کرده‌اند. در حالی که آنها می‌توانستند از واحدهای تولیدی و کشت و صنعت‌های زیرمجموعه خود شکر مورد نیاز را تامین کنند، اما این کار را نکردند. مثلا کارخانه نوشابه‌سازی بنیاد، شکر وارداتی ارزان قیمت را به تولیدات خود ترجیح داده است.»

متن زیر پاسخ بنیاد نسبت به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی است: میزان واردات شکر طبق آمار ارائه شده توسط گمرک از ابتدای سال ۸۵ تاکنون بیش از ۵/۳ میلیون تن بوده است و میزان ارائه شده توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی تنها مربوط به سال ۸۵ بوده است، در حالی‌که در سال جاری نیز بیش از یک‌میلیون تن شکر به کشور وارد شده است.

با توجه به حجم عمده واردات و عدم خرید قند و شکر تولیدی شرکت‌‌های قند کشور توسط دولت و کاهش قابل توجه نرخ فروش شکر در بازار که بیش از ۱۵۰۰ریال در هر کیلوگرم از قیمت تمام‌شده این شرکت‌ها پایین‌تر است، با رایزنی‌های صورت‌گرفته و جلسات برگزار شده در این زمینه شرکت‌های قند کشور منتظر تصمیم‌گیری دولت در این زمینه هستند و تاکنون نسبت به فروش قند و شکر تولیدی خود در بازار به نرخ پایین تنها برای تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام کرده‌اند، هرچند این فروش با زیان قابل توجهی همراه بوده است.

متاسفانه به‌رغم وعده‌‌های داده شده تاکنون تصمیم مناسبی توسط هیات‌محترم دولت در این زمینه اتخاذ نشده است و مشکلات شرکت‌های قند و چغندرکاران همچنان ادامه دارد. واردات شکر توسط بنیاد مستضعفان و شرکت‌های بنیاد به شدت تکذیب می‌شود. با یک استعلام ساده از گمرک می‌توان به اسامی وارد‌کنندگان عمده شکر دست پیدا کرد و متوجه شد که بنیاد مستضعفان در واردات شکر نقشی نداشته است. تصفیه شکر خام وارداتی توسط بخش خصوصی و دولتی تنها منبع تامین نقدینگی برای شرکت‌های قند در این مدت بوده است و شرکت‌های قند متعلق به بنیاد نیز در ایامی که شرکت‌های تحت پوشش توسعه نیشکر و صنایع جانبی بهره‌برداری نداشته‌اند، به تصفیه‌ شکر خام اقدام کرده‌اند و در این زمینه همه شرکت‌های قند کشور که امکانات تصفیه را دارا می‌باشند، همین راه حل را برای تامین نقدینگی انتخاب کرده‌‌اند. در ایام بهره‌برداری شرکت‌های قند نیشکری کشور، شرکت‌های بنیاد نسبت به عقد قرارداد تصفیه شکر خام با این شرکت‌ها اقدام کرده و در حال حاضر نیز این قراردادها ادامه دارد.

شکر مورد نیاز شرکت‌های نوشابه‌سازی بنیاد از شکر تولیدی شرکت‌های قند بنیاد تامین شده است و این میزان شکر با حجم شکر وارداتی به کشور به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. بررسی صورت‌های مالی ترازنامه و سود (زیان) شرکت‌های قند بنیاد نیز حاکی از حجم عمده موجودی مواد و کالا و مانده بدهی به چغندرکاران و تسهیلات بانکی در پایان سال است و مجموع سود این شرکت‌ها در سال ۸۵ دچار کاهش شده و این کاهش در سال ۸۶ با شدت بیشتری ادامه داشته است. افزایش هزینه‌های مالی ناشی از اخذ تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی و بالا بودن قیمت تمام شده محصول تولیدی نسبت به نرخ فروش در بازار، سود این شرکت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. فعالیت همراه با بازدهی پایین برای شرکت‌های بنیاد با رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ایشان منافات دارد و این بدیهی است که در صورت ادامه شرایط موجود صنعت قند و شکر کشور و عدم گره‌گشایی دولت در این زمینه، بنیاد مستضعفان در مورد ادامه سرمایه‌گذاری در این صنعت تصمیم مناسبی خواهد گرفت.