ارائه اطلاعات جدید از سوی آمریکا به آژانس

مذاکرات ایران و آمریکا باز هم به تعویق افتاد

دنیای اقتصاد- به گفته نماینده انگلیس در سازمان ملل، قدرت‌های جهانی در پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران تجدید نظر خواهند کرد و پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای تهران آن را به رای خواهند گذاشت. نماینده انگلیس در سازمان ملل خبر داد:

احتمال تغییر پیش‌نویس قطعنامه

ارائه اطلاعات جدید از سوی آمریکا به آژانس

دنیای اقتصاد- دیپلمات‌ها از برگزاری نشست غیررسمی اعضای شورای امنیت درباره پرونده‌ هسته‌ای ایران در روز چهارشنبه خبر داده‌اند.

در این نشست ۱۵ عضو شورای یاد شده درباره مفاد پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده توسط کشورهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر می‌کنند.

اعضای غیردائمی شورای امنیت تمایل ندارند تا پیش از دریافت گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران نسبت به تصویب نهایی قطعنامه در این شورا مبادرت کنند.

در این شرایط نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت که قدرت‌های جهانی در پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران تجدید نظر خواهند کرد و پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای تهران آن را به رای خواهند گذاشت.

واشنگتن خواستار رای‌گیری سریع درباره قطعنامه سوم تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است؛ اما آفریقای جنوبی و سایر اعضای منتخب شورای امنیت، پنج عضو دائمی شورا را تحت فشار قرار داده‌اند که تا زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که قرار است به زودی منتشر شود، صبر کنند.

براساس گزارش رویترز، اعضای دائمی شورای امنیت با ده عضو منتخب این شورا دیدار کردند تا درباره قطعنامه جدید گفت‌وگو کنند.

در پایان این نشست جان ساورز در پاسخ به اینکه رای گیری درباره قطعنامه چه زمانی انجام می‌شود، گفت: من فکر نمی‌کنم این قطعنامه تا قبل از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شود.

نماینده انگلیس در سازمان ملل با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم‌ها گفت: دیدگاه‌های مختلفی را درباره متنی که به گردش درآورده‌ایم دریافت کردیم. ما این دیدگاه‌ها را در متن اصلاح شده وارد کرده و آنرا هفته آینده به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

کشورهای غربی می‌گویند که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته مهم است؛ اما ارتباط زیادی به آینده برنامه هسته‌ای ایران ندارد. این در حالی است که آفریقای جنوبی و اعضای جنبش عدم تعهد معتقدند که تحقیقات آژانس به این مساله مربوط است و خواستار این هستند که شورای امنیت صبر کند و تا جایی که می‌تواند اطلاعات جدید کسب کند.

دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل این دیدگاه را در پایان نشست روز چهارشنبه اعضای شورای امنیت تکرار و ریکاردو آلبرتو آریاس، نماینده پاناما که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد از وی حمایت کرد.

آریاس در جمع خبرنگاران گفت: ما باید منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بمانیم؛ زیرا این فاکتوری است که باید در این زمینه در نظر گرفته شود. این گزارش تنها فاکتور موجود نیست؛ اما به هر حال باید در نظر گرفته شود.

پیش‌نویس فعلی قطعنامه جدید مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت‌های اجباری برای سفر برخی مقامات خاص ایرانی و نظارت بر همه بانک‌های ایرانی را خواستار است. این قطعنامه علاوه بر آن بار دیگر تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را خواستار شده است.

مشخص نیست در کدام بخش از این پیش‌نویس تجدید نظر خواهد شد. آفریقای جنوبی به بخشی از این پیش نویس که از کشورها می‌خواهد محموله‌های مشکوک را که توسط خطوط هواپیمایی ایران به داخل و خارج کشور فرستاده می‌شود بازرسی کنند، اعتراض کرده است.

گیادالا اتالهی، نماینده لیبی در سازمان ملل نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد که نسبت به این پیش نویس تردیدهایی دارد؛ اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

این در حالی است که برخی دیپلمات‌های غربی خبر دادند که آمریکا اخیرا اطلاعات جدید و حساسی را درباره جنبه‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میان گذاشته است که واشنگتن مدعی است نشان می‌دهد تهران مستقیما در تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای بوده است.

به گزارش ایسنا، یکی از این دیپلمات‌ها روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که واشنگتن علاوه بر آن به آژانس اجازه داد به عنوان بخشی از تلاش‌های آژانس در راستای تحقیقات درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته تهران را با برخی از آنچه وی شواهد به دست آمده خواند، روبه‌رو کند تا جزئیات این فعالیت‌ها توسط ایران مشخص شود.

این دیپلمات‌ها با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفتند که چنین اقداماتی از جانب دولت آمریکا نشان‌دهنده تلاش واشنگتن برای متقاعد کردن آژانس به تایید این مساله است که ایران بخشی از تلاش‌های هسته‌ای خود را بر روی تولید سلاح هسته‌ای متمرکز کرده بود.

آمریکا و برخی متحدان اروپایی این کشور مدعی‌ هستند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آ‌میز خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است و در همین راستا برای اعمال سومین دور تحریم‌ها علیه تهران تلاش می‌کنند.

پیش از این، انتشار گزارش اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به تلاش‌های واشنگتن برای اعمال دور سوم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل ضربه شدیدی زد. تصمیم واشنگتن برای دادن اطلاعات جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند نشان‌دهنده تلاش برای بازپس گرفتن ابتکار عمل در زمینه اعمال فشارهای بیشتر بر تهران برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

شورای حکام در نشست آینده خود به بررسی وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و ارزیابی اقدام‌های محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران در گذشته خواهد پرداخت.

تحقیقات آژانس درباره پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار بود ماه‌ها پیش به پایان برسد؛ اما مقام‌های آژانس اذعان کرده‌اند که این تحقیقات می‌تواند حتی از نشست شورای حکام در سوم مارس نیز بیشتر به طول انجامد، تاخیری که می‌تواند موجب انتقاد آمریکا و متحدان آن شود.

یک دیپلمات غربی گفت: انگلیس، فرانسه و آمریکا برای نشان دادن نارضایتی غرب و به دلیل وجود این احتمال که گزارش البرادعی انتظارات موجود را برآورده نکند، شروع به مشورت و مذاکره درباره یک قطعنامه برای نشست ماه مارس کرده‌اند که هم برای آژانس و هم برای ایران سیاست‌های آینده را روشن خواهد کرد. این دیپلمات غربی در ادامه گفت که آخرین قطعنامه شورای حکام قطعنامه‌ای بود که در سال ۲۰۰۶ پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد و هر قطعنامه جدیدی نشان‌دهنده سرخوردگی از مخالفت روسیه و چین با تشدید تحریم‌ها علیه ایران و نیز اینکه «شورای حکام و نه البرادعی» درباره چگونگی برخورد با ایران تصمیم‌گیری می‌کند، است.

وی افزود که اگر تحقیقات البرادعی رضایت‌بخش نباشد، شورای حکام از طریق یک قطعنامه جدید مجبور است به شورای امنیت اطلاع دهد که آژانس هر کاری از دستش بر‌می‌آمد، انجام داده است و با این وجود نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.