دنیای اقتصاد: در اقدامی کم سابقه روز شنبه محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن به دنبال حادثه تصادف دو قطار مسافرتی در هفت خوان دامغان استعفا داد. استعفایی در یک برنامه تلویزیونی که از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز مورد تقدیر قرار گرفت. در کنار این استعفا روز یکشنبه دادستان سمنان از بازداشت لوکوموتیوران قطار سمنان - مشهد خبر داد. قاضی آسیابی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این خبر همچنین تاکید کرد که تحقیقات تکمیلی در حال انجام است. او همچنین در یک نشست خبری گفت: تاکنون ۴ نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

او اظهار کرد: برخلاف اینکه برخی رسانه‌ها نوشته بودند که دو قطار شاخ به شاخ شدند، قطار سمنان - مشهد از پشت به قطار تبریز - مشهد زده و دیزل و بخش جلویی قطار سمنان به واگن‌های انتهای قطار تبریز خورده و در چند سالن انتهایی و واگن‌های انتهایی قطار تبریز آتش‌سوزی شده است. در همین ارتباط اکبر ترکان مشاور ویژه رئیس‌جمهور که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، مسوول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار شده است در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: جمع‌بندی بازدید‌ها و بررسی‌ها نشان داد سیستم اتوماسیون راه‌آهن کار خود را به درستی انجام داده و این ضایعه اسف‌بار از آنجا آغاز شده که سیستم به دلایلی که در دست بررسی است از حالت اتوماسیون خارج شده و به حالت دستی درآمده است. مشاور ارشد رئیس‌جمهور تاکید کرد: اینکه قصور یا تقصیر درباره وقوع این حادثه متوجه کیست، در دست بررسی است.

ترکان همچنین تاکید کرد: از کارخانه اتوماسیون راه‌آهن و شرکت پیمانکار آن هم بازدید شده است و منتظریم کمیسیون سوانح راه‌آهن هم نظر خود را اعلام کند تا گزارش نهایی را به رئیس‌جمهور ارائه دهیم. در ادامه پیگیری‌ها ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرد که گزارشی از حادثه قطار سمنان آماده و برای رئیس قوه قضائیه ارسال شده است. در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان دو حادثه تروریستی حله و همچنین حادثه ریلی سمنان از مسوولان مربوطه درخواست کرد تا نسبت به این مسائل پیگیری‌های لازم را انجام داده و گزارش دقیقی را به مردم ارائه دهند. همچنین به گفته سید‌هادی بهادری نایب رئیس کمیسیون عمران پیرو ماموریت رئیس مجلس شورای اسلامی گروه سه‌نفره‌ای از کمیسیون عمران روز شنبه از محل حادثه سمنان بازدید کردند و گزارش اولیه این بازدید یکشنبه هفته آینده (۱۴ آذرماه) به اعضای کمیسیون ارائه خواهد شد. در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس نیز برنامه سفرش برای حضور در اجلاس بین‌المجالس آسیایی در کامبوج را لغو کرد. به گزارش «ایسنا» مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس نیز روز یکشنبه در دیدار با آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی از پیگیری این حادثه در مجلس خبر داد. او همچنین خطای انسانی را غیرقابل قبول توصیف کرد.