ایسنا: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری از برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در هفته آینده خبر داد.

حسام‌الدین آشنا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بعد از برجام این مساله مطرح شد که آیا ما در منطقه می‌توانیم تعامل سازنده‌ای با کشورهای منطقه داشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی شعار دولت یازدهم تعامل سازنده بود که برجام محصول همین رویکرد تعاملی با نظام بین‌الملل بود. وی در ادامه افزود: شرایط خاص کشورهای سوریه، یمن و عراق، رقابت‌های داخلی در لبنان و نتایج بهار عربی موجب پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه‌ای در دوران دولت یازدهم شد، اکنون این پرسش مطرح است که آیا می‌توان آینده‌ای روشن برای کشورهای غرب آسیا تصور کرد؟

آشنا با اشاره به بحران‌های موجود در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: بحران زیست‌محیطی به‌ویژه بحران آب در این منطقه جدی است به‌گونه‌ای که منطقه به‌سوی خشکسالی رفته و اثری از تمدن باقی نمی‌ماند. بیشترین فرونشست آب‌های زیرزمینی، کاهش آبهای سطحی و افزایش دما در این منطقه بوده است و منطقه با بحران کمبود آب روبه‌روست. خشک شدن تالاب‌ها موجب بحران ریزگردها شده و این منطقه با مشکل جدی زیستی مواجه است. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران در این شرایط پیشنهاد برگزاری کنفرانس امنیتی تهران را ارائه کرده است، تصریح کرد: می‌دانیم گفت‌وگوهای دیگری در منطقه شکل گرفته که این گفت‌وگوها به اختلافات دامان زده است، اما ایران به‌عنوان یک کشور مسوولیت‌پذیر، مشارکت‌پذیر و منطقه اندیش امیدوار است بتواند یک دکترین منطقه‌ای جدید برای منطقه تولید کند. اولین همایش کنفرانس امنیتی تهران با عنوان نظم امنیتی در غرب آسیا برگزار می‌شود؛ زیرا ما معتقدیم نظم امنیتی در این منطقه وجود ندارد و ما با یک نابسامانی مواجهیم. باید این نظم با اجماع‌سازی تولید و سپس اجرایی شود.

آشنا تاکید کرد: ما باور داریم که می‌توانیم آینده را بسازیم، ما می‌خواهیم امید را در منطقه توسعه دهیم و شناخت خوبی از منطقه برای کشورهای غرب آسیا ایجاد کنیم و در نهایت همه کشورهای منطقه‌ای را به این نتیجه برسانیم که همکاری برای بقا و ارتقای منطقه ضروری است. مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شعار این کنفرانس «گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل برای نیل به امنیت و پیشرفت جمعی در غرب آسیا» است، گفت: ما آمادگی برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای را هم داریم و از برگزاری چنین همایش‌هایی در هر کشوری استقبال می‌کنیم، اما چنین همایش‌هایی تاکنون با حذف ایران برگزار شده است. ما با برگزاری این همایش اعلام می‌کنیم نظم امنیتی مورد تاکید ماست و می‌خواهیم به کشورهای منطقه اعلام کنیم که حضور مشارکت‌جویانه ایران را مدنظر قرار دهند. آشنا با اشاره به اینکه این همایش روز ۲۱ آذر برگزار خواهد شد، گفت: سخنران افتتاحیه کنفرانس علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و سخنران اختتامیه نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.