رایزنی‌های سوری-ایرانی در تهران

دنیای اقتصاد: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه که به ایران سفر کرده است، روز گذشته با علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. ولایتی در این دیدار پیروزی در حلب را«فتح الفتوح» خواند و افزود: «پیروزی در حلب به گفته همه حتی مخالفان فتح‌الفتوح بود.»

وزیرامور خارجه سوریه و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع پس از دیدار یک ساعته، در جمع خبرنگاران حاضر شدند و این مذاکرات را که بعد از پیروزی حلب انجام شد، بسیار مهم دانستند. به گزارش «ایسنا» ولید معلم مجددا مراتب قدردانی ملت و رئیس جمهور سوریه را به مقام معظم رهبری و ملت ایران اعلام و از حمایت‌هایی که در بخش‌های مختلف از سوریه داشتند تشکر کرد. او ادامه داد: «ما بر اهمیت پیروزی و موفقیتی که با هماهنگی بین ایران، روسیه و سوریه به‌دست آمد تاکید می‌کنیم چراکه پیروزی حلب ناشی از همین هماهنگی بوده است و امیدواریم در ساختن آینده سوریه هم به چنین پیروزی‌هایی دست یابیم.»

ولایتی هم با بیان اینکه مذاکراتش ‌با وزیر امور خارجه سوریه مثبت و سازنده بوده است، گفت: «در این دیدار علی مملوک، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه هم در کنار ما حضور داشت که این امر پس از پیروزی حلب از اهمیت بالایی برخوردار است.»او با اشاره به مذاکرات آتی در آستانه گفت: «این مذاکرات سوری_سوری و بین دولت و معارضان سوریه و بدون دخالت هر کشور خارجی است. البته جبهه النصره و داعش همچنان جزو تروریست‌ها شناخته شده و در مذاکرات حضور نخواهند داشت.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در ادامه گفت که پیروزی‌های سوریه در تاریخ منطقه به یادخواهد ماند و بی‌سابقه بوده است. ولایتی تاکید کرد: «سوریه در دوران دفاع مقدس در کنار ما بود و ما هم در مقابله آنها با مرتجعین در کنار آنها خواهیم بود.»

دیدار ولید معلم با لاریجانی

از سوی دیگر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز یکشنبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا» وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. او در این دیدار در زمینه آخرین تحولات سوریه، آتش‌بس در حلب و قطعنامه شورای امنیت گفت‌وگو کرد. ولید معلم روز شنبه نیز با حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. بررسی آخرین تحولات امنیتی و میدانی در فرآیند همکاری مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری، تبادل‌نظر پیرامون اقدامات و ابتکارات سیاسی مشترک برای حفظ آتش‌بس در سوریه و ایجاد زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای سوری-سوری از محورهای مطرح شده در این دیدارها بود.

به گزارش «ایرنا» علی شمخانی روز شنبه در دیدار «علی مملوک» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور ضمن بیان این مطلب، درخصوص تحولات مهم سوریه و روندهای استمرار مبارزه با گروه‌های تروریستی با آنان گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه، بازگشت گروه‌های مسلح به میز مذاکره و پذیرش شروط آتش‌بس دولت را حاصل دستاوردها و پیروزی‌های میدانی به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب دانست و افزود: «با توجه به سوابق بدعهدی و نقض آتش‌بس در گذشته از سوی این گروه‌ها تنها ضمانت پایبندی مسلحان به توافقات، حفظ اقتدار نظامی و تسلط بر تحرکات و فعالیت‌های آنان است.» شمخانی گفت: «هر مسیر سیاسی و گفت‌وگویی که منجر به تضعیف حاکمیت دولت فراگیر و قانونی این کشور بر تمام سرزمین سوریه شود یا بخواهد بخشی از سرزمین سوریه را در اختیار گروه‌های تروریستی یا اشغال نظامی خارجی قرار دهد برخلاف منافع مردم و تهدیدی برای کشورهای منطقه و محکوم به شکست خواهد بود.»

این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر فرآیند حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا سرعت گرفته است. به دنبال نشست سه‌جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو در مسکو سه طرف بیانیه سوریه را منتشر کردند که براساس آن نشست گفت‌وگوهای دولت و معارضین سوری طی هفته‌های آینده در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد. همچنین آتش‌بس سراسری در سوریه از بامداد روز جمعه در سوریه برقرار شده و ترکیه و روسیه ضمانت اجرایی این آتش‌بس را بر عهده گرفته‌اند.

جزئیات گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین

از سوی دیگر شنبه شب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، همتای روسش در تماسی تلفنی درباره همکاری‌های ایران، روسیه و سوریه برای گفت‌وگو میان دولت و مخالفان سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان رایزنی کردند.

به گزارش «ایسنا» حسن روحانی در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، ضمن تبریک سال نوی میلادی به رئیس‌جمهوری و ملت روسیه گفت: «ما از آتش‌بسی که در سایه همکاری ایران، روسیه و سوریه در سوریه تحقق یافت، استقبال می‌کنیم و در عین حال همفکری و هماهنگی بیش از پیش کشورها قبل از نشست قزاقستان را ضروری می‌دانیم.» او تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم سوریه و به‌ویژه در شهرهایی که همچنان در محاصره تروریست‌ها هستند، ضروری دانست و گفت: «بسیار مهم است که بعد از پیروزی‌های اخیر بتوانیم از این آتش‌بس حفاظت و حراست کنیم.» رئیس‌جمهور رایزنی فشرده میان وزارتخانه‌های خارجه دو کشور را در این عرصه مورد تاکید قرار داد. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این تماس تلفنی دستیابی به آتش‌بس را محصول همفکری و همکاری همه کشورهای خواهان صلح و آرامش در سوریه و به‌ویژه ایران و روسیه برشمرد و گفت: «وظیفه ما حفظ دستاوردهای موجود و در عین حال تداوم مبارزه مشترک علیه تروریسم بین‌الملل است.» او با تاکید بر ضرورت رایزنی فشرده میان وزیران خارجه دو کشور پیش از مذاکرات گروه‌های سوریه‌ای در پایتخت قزاقستان افزود: «آماده همکاری با گروه‌هایی در سوریه هستیم که حاضرند در مسیر صلح گام بردارند و بی‌تردید اجازه نمی‌دهیم آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و گروه‌های مشابه باشد.»