دنیای اقتصاد: نماینده پیشین مجلس و رئیس هیات‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام کرد که در پرونده واگذاری املاک شهرداری به مدیران شهرداری و بیرون از آن جرم رخ داده بود.

براساس آنچه خبرگزاری صدا و سیما از توضیحات احمد توکلی درباره پرونده‌های مرتبط با فساد در برنامه «متن حاشیه» تلویزیون گزارش داد، این نماینده مجلس نهم گفت: پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و کمک مردم که ۱۰ هزار نسخه سند در اختیار ما قرار دادند، به این نتیجه رسیدیم که در واگذاری املاک تخلف و جرم رخ داده و این پرونده را به قوه قضائیه ارسال کردیم.

توکلی با یادآوری دعوت شهردار تهران از این سازمان برای ورود به این پرونده، درباره همکاری دوباره محمدباقر قالیباف شهردار تهران پس از اعلام نتیجه گفت: پاسخ شهردار چندان رضایتبخش نبود، البته دفتر شهرداری نامه‌ای نوشت و اعلام کرد از آنجا که این موضوع قرار است در قوه قضائیه پیگیری شود دادستانی هم خواسته تا کار را در آنجا دنبال کنیم. به گفته این نماینده سابق مجلس، سازمان‌های نظارتی و بازرسی کار خود را در این باره انجام و گزارش دادند؛ حتی دادستانی ۵۳ نفر از مدیران را احضار و بازپرسی کرده بود. از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، توکلی با تاکید بر اینکه این افشاگری‌ها در روش و نیت متفاوت است، گفت: گاهی افشاگری می‌کنیم فرد یا مقام و نهادی را بکوبیم، اما یک وقت وظیفه‌ای احساس می‌شود و برای درمان یک بیماری جای بیماری را نشان می‌دهیم که باید غیرخطی و غیرسیاسی باشد.

او با بیان اینکه امروز طوری فساد رسانه‌ای می‌شود که مردم می‌گویند همه فاسد هستند، اعلام کرد: من دو بار از آقای قالیباف از انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردم اما با این قضایا دیگر نمی‌کنم.

حقوق‌های نامتعارف

احمد توکلی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلویزیونی به موضوع حقوق‌های نامتعارف و نجومی پرداخت و با گلایه از دولت گفت که بر خلاف ادعاهایی که مطرح شده، هنوز کسانی که در فیش‌های حقوقی ارقام غیرمتعارف گرفته بودند آن را به بیت‌المال برنگردانده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس هیات‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت‌های وزیر دادگستری که گفته است این مبالغ بازگردانده شده، واقعیت ندارد، گفت: این پول‌ها ظاهرا ۲۳ میلیارد تومان بود که هنوز برگردانده‌ نشده و اگر این گونه ادعا می‌کنند، خزانه‌داری کل آن را تایید کند. او با بیان اینکه وقتی فساد سیستمی می‌شود شرایط نیز شکل خطرناکی پیدا می‌کند، گفت: این به آن معنا نیست که کل سیستم فاسد است؛ بلکه مرحله‌ای است که فاسد‌ها و طماع‌ها در مجاری تصمیم‌گیری نفوذ پیدا می‌کنند و منشأ اثر می‌شوند اگر این گونه شد حتی از طریق قانون به اهداف نامشروع خود می‌رسند.

توکلی در ادامه با اشاره به بحث‌های اخیر میان روسای قوه مجریه و قوه قضائیه افزود: شکل این اختلاف بد بود، اما در آن هم موهبت وجود داشت که طرفین فعالیت زیادی کنند و بگویند ما هم داریم کاری انجام می‌دهیم. این نماینده پیشین مجلس با اشاره به بررسی الگوی قراردادهای نفتی نیز گفت: در این پرونده پس از پیگیری‌های فراوان توانستیم ۶۵ درصد الگوی قراردادها را اصلاح کنیم، اگرچه همچنان یک‌سوم ایراد باقی است.