دنیای اقتصاد: در پی وضعیت بحرانی روز شنبه استان خوزستان، مجمع نمایندگان خوزستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، نسبت به عدم توجه به مشکلات استان خوزستان و قطع آب و برق در این استان اعتراض کردند. نمایندگان استان خوزستان و بیش از ۵۰ نماینده دیگر در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهوری خواستند تا جلسه اضطراری هیأت‌دولت در استان خوزستان تشکیل شود.

برق و آب و تلفن‌همراه ۱۱ شهر استان خوزستان روز شنبه به‌دنبال گردو غبار، مه و رطوبت ۱۰۰ درصدی از ساعات اولیه صبح به مدت ۱۸ ساعت قطع شد. هرچند این دومین‌بار در ماه جاری بود که پدیده گرد و غبار شدید، عرصه را برمردم این استان تنگ می‌کرد اما این‌بار وضعیت در این استان نفت‌خیز کشور به اندازه‌ای بحرانی شد که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو برای رسیدگی به وضعیت این استان راهی خوزستان شد. به گفته مسوولان این استان وضعیت هوای خوزستان هیچ‌گاه طی سال‌های گذشته تا این حد بحرانی نشده بود. اگر درگذشته گردوغبار راه نفس مردم را می‌بست، این بار این مشکل، نفس اقتصاد کشور را هم گرفته تا آنجا که به گفته مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس بر اثر پدیده گرد و غبار تولید نفت ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: ما در واقع با یک تهدید مواجهیم که دولت باید هرچه سریع‌تر آن را پیگیری کند.

از همین‌رو روز گذشته نمایندگان استان خوزستان و بیش از ۵۰ نماینده دیگر در بیانیه‌ای با اشاره به مشکلات موجود در خوزستان پدیده ریزگرد را پیامد سیاست‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها و ساخت سدهای فراوان روی رودخانه‌های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری توصیف کردند. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه آمده است: «حوادث و اتفاقات روز شنبه استان خوزستان کلیه پروازها و تولید نفت را تا میزان زیادی تحت‌تاثیر خود قرار داد. ثروت ملی و امنیت کشور از طریق نابسامانی‌های پیش آمده در خوزستان به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته است؛ بنابراین نمایندگان استان خوزستان و بیش از ۵۰‌نفر از نمایندگان خواستار جلسه فوری و اضطراری هیأت دولت در استان خوزستان هستند تا بعد از ۱۳ سال اقدام اساسی در این خصوص صورت گیرد و صرفا به عذرخواهی و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکرده و مردم استان خوزستان را به شکل ویژه‌ای دریابیم.» همچنین به گزارش میزان، نمایندگان استان خوزستان روز گذشته در جلسه علنی مجلس، با حضور در جایگاه هیات‌رئیسه و گفت‌وگو با نایب‌رئیس مجلس خواستار رفع مشکلات اخیر این استان شدند.

در همین ارتباط روز گذشته علی لاریجانی، رئیس‌مجلس به کمیسیون کشاورزی ماموریت داد تا به مشکلات استان خوزستان رسیدگی کرده و گزارشی به هیات‌رئیسه مجلس ارائه کند. ازسوی دیگر جواد کاظم‌نسب، نماینده اهواز در مجلس در گفت‌و‌‌گو با میزان با اشاره به مشکل روز شنبه در استان خوزستان گفت: تنها بخش کوچکی از منطقه شمالی خوزستان مانند دزفول، شوش و اندیمشک از این بحران آسیب ندیده‌اند.