بسته ضدایرانی نتانیاهو برای ترامپ

دنیای اقتصاد: دوران طلایی روابط تل‌آویو-واشنگتن با روی کار آمدن دونالد ترامپ ظاهرا دوباره کلید خورده است؛ رژیم صهیونیستی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوران افول روابط با ایالات‌متحده را پشت سر گذاشته بود اکنون از فرصت ریاست‌جمهوری ترامپ می‌خواهد بیشترین بهره را ببرد. در این رابطه بنیامین نتانیاهو هیچ فرصتی را نمی‌خواهد از دست بدهد و باوجودی‌که هنوز یک ماه هم از زمان ورود رئیس‌جمهوری جدید به کاخ سفید زمان سپری نشده، راهی واشنگتن می‌شود تا «توصیه‌هایی درخصوص ایران» به ترامپ داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی سفرش به واشنگتن را آغاز کرد که او نیز در زمره نخستین رهبرانی است که با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا دیدار خواهد کرد. همچنین با توجه به مواضع ضدایرانی و ضدبرجامی نتانیاهو انتظار می‌رود که او، دونالد ترامپ و رهبران کنگره را به وضع تحریم‌های تازه علیه ایران تشویق کند و با بسته‌ای ضد ایرانی به کاخ سفید برود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آستانه سفر به واشنگتن و اولین دیدار رسمی‌اش با دونالد ترامپ گفته است که به رئیس‌جمهوری آمریکا «سیاست‌های مسوولانه‌ای» پیشنهاد خواهد کرد. دیدار پیش‌روی نتانیاهو و ترامپ، نخستین دیدار دو طرف، از زمان تحلیف ترامپ در مقام چهل‌و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده است. همزمان دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیل هایوم - نزدیک به بنیامین نتانیاهو - از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ (برجام) انتقاد کرده و آن را برای اسرائیل فاجعه بار خوانده است. نتانیاهو امروز سه‌شنبه به دیدار رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا می‌رود. همچنین کاخ سفید از نخست‌وزیر اسرائیل دعوت کرده است روز چهارشنبه با دونالد ترامپ در واشنگتن دیدار کند؛ به این ترتیب، بعد از نخست‌وزیران بریتانیا، ژاپن و پادشاه اردن، او جزو اولین رهبران جهان است که در دوره ترامپ به کاخ سفید دعوت شده است. این دیدار در شرایطی انجام خواهد شد که ترامپ و نتانیاهو هر دو برجام را بد می‌دانند و ادعاهایی در رابطه با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه مطرح کرده‌اند. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اخیرا اعلام کرده بود دونالد ترامپ برای بنیامین نتانیاهو یک پیام خصوصی فرستاده است. به گفته مقامات رژیم اسرائیل، این پیام - که محتوایش اعلام نشد - از طریق رودی جولیانی، دوست نزدیک ترامپ و شهردار سابق نیویورک، در بیت‌المقدس به بنیامین نتانیاهو داده شده است. نتانیاهو روز یکشنبه در بیت‌المقدس درباره سفرش به آمریکا گفت: «این دیدار برای امنیت و موقعیت بین‌المللی اسرائیل که در حال قوی‌تر شدن است بسیار مهم است.»

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند، در کنار مسائل مربوط به شهرک‌سازی‌ها، مهم‌ترین موضوع‌هایی که نتانیاهو با ترامپ مطرح خواهد کرد در ارتباط با ایران خواهد بود. نتانیاهو به تازگی در یک پیام ویدئویی ویژه برای ایرانیان مدعی شده بود، طرح‌هایی را که در مورد حکومت ایران به ذهنش رسیده، با دونالد ترامپ در میان می‌گذارد. او همچنین در این پیام، اسرائیل را دوست مردم ایران خوانده بود. مساله‌ای که با واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به این پیام نتانیاهو گفت: «بهتر است نخست‌وزیر اسرائیل درباره مردم ایران سخنی نگوید.» رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند نتانیاهو از جمله اقدام از طریق شورای امنیت برای رویارویی با برنامه توسعه موشکی ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد می‌کند. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر اسرائیل همچنین درباره حضور ایران و حزب‌الله در سوریه نیز بحث‌هایی را با ترامپ مطرح خواهد کرد. تل‌آویو همواره نگران نقش منطقه‌ای ایران است و پس از توافق هسته‌ای برجام نیز این نگرانی‌ها شدت پیدا کرده است. از سوی دیگر اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل پیش از این گفته بود دیدار نتانیاهو و ترامپ باید یک اولویت اصلی داشته باشد: «ایران بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل است. ایران، ایران و ایران». در عین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص می‌گوید انتظارات نتانیاهو از دولت ترامپ، باید «در ظرفی واقع‌بینانه جای بگیرد»، روزنامه جروزالم‌پست نیز می‌گوید هیچ ضمانتی وجود ندارد که رهبران دو کشور، قاطعانه در مورد همه‌چیز توافق داشته باشند.

تلاش‌های ضدایرانی نتانیاهو

از سوی دیگر نتانیاهو هفته گذشته نیز سفری به بریتانیا داشت و با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا درخصوص ایران گفت‌وگو کرد. نتانیاهو که برای ملاقات با خانم می ‌به دفتر نخست‌وزیری بریتانیا رفته بود، طی ادعاهایی به خبرنگاران گفت که با هدف مذاکره برای تشکیل جبهه واحد در برابر ستیزه‌جویی ایران و بررسی تهدید امنیت منطقه از سوی ایران به این ملاقات رفته است. نتانیاهو مهم‌ترین مخالف و منتقد خارجی توافق هسته‌ای میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر بود. در پی آغاز به کار ترامپ و آزمایش موشکی ایران، نتانیاهو، خواستار «اتحاد جهانی در برابر ایران» شد و گفت «همکاری با کشورهای دیگر در مبارزه با ایران» موضوع مذاکرات او در دیدارهای روزهای آینده او با رهبران جهانی است. همچنین نخست‌وزیر اسرائیل در زمره نخستین کسانی بود که بعد از مراسم تحلیف دونالد ترامپ با او گفت‌وگوی تلفنی کرد؛ گفت‌وگویی که ترامپ آن را بسیار دلپذیر توصیف کرد. کاخ سفید نیز تایید کرد که به اصطلاح تهدید ایران در مکالمه تلفنی ترامپ- نتانیاهو مطرح شد و این مذاکرات در سفر نتانیاهو به واشنگتن، میان دو رهبر ادامه خواهد یافت. به گزارش «ایسنا» بنیامین نتانیاهو در اظهارات ضدایرانی خود گفته بزرگ‌ترین خطر علیه اسرائیل از سوی ایران است. او افزود: «من در تماس تلفنی با ترامپ، در مورد اقدامات ایران و عزم این کشور برای نابودی اسرائیل صحبت کردم. پیش‌تر نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیاتی گفته بود پیشنهادهایی برای برهم زدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برای دونالد ترامپ دارد. در واقع رژیم صهیونیستی که در زمان باراک اوباما تا حدی دستش از فشار بر ایران کوتاه شده بود اکنون مجددا تلاش‌هایش را برای فشار بر تهران افزایش داده است. تمرکز بر مسائل و نگرانی‌ها درباره ایران در ملاقات رهبران اسرائیل و آمریکا در حالی است که در روزهای اخیر تنش لفظی میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است. ترامپ چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز، ضمن آنکه توافق با ایران را مایه شرمساری خواند، گفت: «توافقی که دولت اوباما آن را ایجاد کرد مایه شرمساری است؛ اینکه ما چنین توافقی داشتیم و مجبور شدیم آن را امضا کنیم در حالی که هیچ دلیلی برای انجام این کار نبود. اگر بخواهید این کار را انجام دهید، باید توافق خوبی داشته باشید.» رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «ما یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نقد به آنها دادیم که بی‌سابقه است، این پول را تحویل دادیم و هیچ دلیلی برای آن نداشتیم.» او در عین حال مدعی شد: «من فکر می‌کنم این بدترین توافقی بود که تاکنون دیده‌ام درباره آن مذاکره شده‌است. از نظر من این توافقی بود که هیچ‌گاه نباید درباره آن مذاکره می‌شد.» او معتقد است برجام، ایران را جسور کرده است. با وجود این حملات لفظی، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز رسما تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام نکرده است.