ایسنا: سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات سه‌شنبه‌شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه «مدیران دوتابعیتی در بین مدیران دولتی نمی‌شناسیم»، گفت: حتی پیش‌تر هم خواسته بودیم که اگر کسی مدیر دوتابعیتی می‌شناسد به ما معرفی کند، حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد، تنها یک فرد را می‌شناختیم که بسیار مومن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت‌های ارزشمند کشور بود، ولی چون دوتابعیتی بود ناگزیر از مسوولیتش استعفا داد؛ اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی‌شناختیم و نمی‌دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می‌شود.

وزیر اطلاعات افزود: برادر عزیزم آقای حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان محترم کل کشور نامه‌ای را برای ما فرستادند و اسم ۱۶ نفر از افراد را ذکر کردند که از مدیران دوتابعیتی هستند، ما آن را برای بررسی به بخش کارشناسی کشور فرستادیم. بعد از بررسی‌ها معلوم شد از این تعداد ۲ نفرشان گرین کارت دارند. همان‌طور که می‌دانید گرین کارت، تابعیت نیست و فقط یک اقامت ۱۰ ساله است که با گذرنامه ایرانی تردد می‌کنند البته آقای منتظری هم در نامه‌شان قید کرده بودند که این افراد منعی برای تصدی مسوولیت‌شان ندارند.

علوی گفت: به‌دلیل حساسیت، به کسانی که در حین مسوولیت دنبال کسب اقامت بودند اعلام کردیم که یا باید پیگیری اقامت را رها کنند یا مسوولیت را. افرادی هم بودند که پیگیری اقامت را رها کردند و عده‌ای هم اقامت را پیگیری و مسوولیت را رها کردند. از این دو نفر گرین کارتی هم، یکی بود که چند سال بود گرین کارتش منقضی شده و دیگر اعتبار نداشت و دیگری هم با وجود اینکه سابقه مدیریت دولتی داشته، اما در حال حاضر بازنشسته است و در خارج از کشور زندگی می‌کند. وی گفت: یکی از این ۱۶ نفر که ذکر شده اصلا تابعیت مضاعف ندارد، ۵ نفر از اینها تابعیت مضاعف دارند؛ اما در هیچ یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مسوولتی ندارند و در بخش خصوصی فعالند که این هم منعی ندارد. حتی خارجی‌ها هم می‌توانند در بخش خصوصی تا ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری کنند. ۴ نفر از این افراد هم با آگاهی وزارت اطلاعات، تابعیت مضاعف دارند ولی هیچ گونه مسوولیتی در مدیریت دولتی ندارند و به دستگاه‌های دولتی مشاوره می‌دادند. براساس تحقیقاتی که کارشناسان ما به عمل آورده‌اند، در کشورمان هیچ مدیر دولتی دوتابعیتی نداریم و نمی‌شناسیم. وی با بیان اینکه «نباید نسبت به همه دو تابعیتی‌ها نگاه بدبینانه داشته باشیم»، گفت: برخی از این دوتابعیتی‌ها دل به ایران بسته‌اند و مهر کشور را در دل می‌پرورانند و از سرمایه‌های کشورمان محسوب می‌شوند مانند پروفسور سمیعی که یکی از سرمایه‌های بی‌بدیل کشور است. همچنین به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: رئیس‌جمهور از همان روز اول به من گفت بر نزدیکترین اطرافیان من تا همه مسوولان نظارت کن و نسبت به فساد ذره‌ای مسامحه نکن و ما هم این گونه عمل کردیم و کشفیات زیاد فساد هم به این علت است.

اگر برجام نبود، همه تاسیسات تعطیل می‌شد

وی با بیان اینکه «در ۱۰ سال گذشته هم حدود ۱۰ تا ۲۰ تن کیک زرد را در داخل تولید کردیم»، ادامه داد: با راه‌اندازی تاسیسات اردکان پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۶ بین ۴۰ تا ۵۰ تن کیک زرد تولید کنیم. اگر توافق هسته‌ای به سرانجام نمی‌رسید با پایان یافتن ۵۰ تن کیک زرد ذخیره، همه تاسیسات تعطیل می‌شد؛ زیرا سانتریفیوژها قادر به کار نبودند. دولت با علم به این موضوع، فرصت را مغتنم شمرد و با توافق هسته‌ای تاکنون ۳۴۰ تن کیک زرد خریداری کردیم و سانتریفیوژهایمان در حال چرخش است. اگر این توافق انجام نشده بود با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا این توافق انجام نمی‌شد.