دنیای اقتصاد: پس از دو روز تکاپوی چهره‌های سیاسی از جمله چهره‌های دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب و نیز نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برای جلوگیری از تولیدی شدن مناظرات انتخاباتی میان نامزدها در رسانه ملی، وزارت کشور اعلام کرد این مناظرات با در نظر گرفتن شرایطی به‌صورت زنده پخش می‌شوند. این تجدید نظری است که کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پس از اعتراض‌های گسترده به ممنوعیت پخش زنده مناظرات از رسانه ملی، در تصمیم خود صورت داد و بر این اساس مقرر شد، نخستین برنامه زنده مناظره انتخاباتی میان ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه از شبکه یک و شبکه خبر پخش شود. سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور، در اعلام خبر یادآوری کرد که تصمیم اولیه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی‌بر پخش ضبط‌شده مناظرات براساس کارشناسی بسیار دقیق صورت گرفت.

به گزارش «ایسنا» سامانی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مطالبه ملت ایران و افکار عمومی این بود که کمیسیون در تصمیم خود بازنگری کند و این یک خواست عمومی و همچنین مطالبه نامزدهای انتخابات بود، جلسات کارشناسی برگزار شد تا ما بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که این دغدغه‌ها را پوشش دهیم و روش‌هایی به‌دست آوریم که دغدغه‌های مطرح شده در جلسه اول کمیسیون رفع شود. پیش از این وزیر کشور در پاسخ به انتقادهای سیاسیون و رسانه‌ها به تولیدی شدن مناظرات با وجود اذعان به جذابیت مناظرات زنده نسبت به برنامه‌های ضبط شده، تصمیم به پخش غیر‌زنده مناظرات را به استدلال‌هایی در حوزه امنیت عمومی وابسته دانسته بود؛ استدلال‌هایی که به گفته او توانسته بود ۴ عضو از ۵ عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را به دادن رای منفی به مناظرات زنده اقناع کند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی البته در توضیحات خود درباره تصمیم‌گیری برای جلوگیری از پخش زنده مناظرات، اعلام کرده بود که در برنامه‌های زنده هر حرفی که زده شود دیگر قابل مدیریت نیست و در این باره به انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد که برخی مناظراتش هزینه‌های بسیاری را بر کشور تحمیل کرد.

نوع مناظرات

در ادامه دیروز سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مستقر در سازمان صدا و سیما اعلام کرد که نخستین مناظره زنده ۶ نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، عصر جمعه هفته جاری به مدت سه ساعت برگزار می‌شود و پس از آن دو مناظره زنده دیگر هفته آینده در راه است. براساس آنچه این نماینده مجلس خبر داده، در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد ۳ مناظره گروهی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود. به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، این مناظره دو به دو نخواهد بود و مناظره‌ها با حضورتمامی نامزدها انجام می‌شود. او همچنین گفت که ضبط برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در سازمان صدا و سیما از صبح امروز آغاز می‌شود که شامل صحبت با دوربین، صحبت با کارشناسان، مستندهای تولیدی و گفت‌وگوی ویژه خبری است و هر یک از نامزدها می‌توانند دو مستند تولیدی نیز ارائه کنند.