جهانگیری: در پیچ تاریخی توسعه هستیم

دنیای اقتصاد: برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در صدا و سیما از شب گذشته آغاز شد. بر این اساس سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، (اسحاق جهانگیری، سیدابراهیم رئیسی ساداتی و سیدمصطفی‌هاشمی‌طبا) به ترتیب در رادیو ایران، شبکه ۲ و رادیو ایران و شبکه یک به طرح دیدگاه‌هایشان در مورد برنامه‌هایشان پرداختند. همچنین روز گذشته مصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف نیز برای ضبط برنامه‌های تبلیغاتی خود در ساختمان جام جم حاضر شدند.همزمان حسن روحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: براساس لایحه شفافیت که در دست تهیه است همه دستگاه‌ها باید آنچه به‌دست می‌آورند و مواردی را که خرج می‌کنند شفاف اعلام کنند تا همه مردم از آن مطلع شوند.

او با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: لایحه‌ای در دست تهیه داریم تحت‌عنوان نهاد ملی حقوق شهروندی که این لایحه، نهادی را تعیین می‌کند که همه موارد حقوق شهروندی را دنبال کند و همه دستگاه‌ها به اجرای حقوق شهروندی مکلف می‌شوند.روحانی با اشاره به اینکه دولت دو لایحه دیگر هم برای دولت یازدهم و دوازدهم در دست تهیه دارد، گفت: یک لایحه با عنوان لایحه شفافیت است که در این لایحه همه دستگاه‌ها باید آنچه به‌دست می‌آورند و مواردی را که خرج می‌کنند شفاف اعلام کنند تا همه مردم از آن مطلع شوند.

وی افزود: لایحه دیگر راجع به منافع ذی‌نفعان است؛ یعنی همه مدیران و افرادی که در یک تصمیمی ذی‌نفع هستند حق ندارند درباره خودشان تصمیم‌گیری کنند.روحانی همچنین گفت: همه مفاسدی که قبلا در مواردی با آنها برخورد و اعلام شد، مربوط به این موضوع است؛ یعنی عده‌ای ذی‌نفع برای خودشان تصمیم می‌گرفتند. بنا براین لایحه تضاد منافع ذی‌نفعان برای دفاع از حقوق ملت است.همزمان حسن روحانی نیز در راستای برنامه‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری در حکمی محمد شریعتمداری را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، ستاد «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» در حمایت از روحانی و با مسوولیت عارف آغاز به‌کار کرد.

ادامه یارانه 45 هزارتومانی

همزمان سفرهای انتخاباتی نامزدها به‌خصوص ابراهیم رئیسی با جدیت دنبال می‌شود. بر این اساس او در ادامه سفرهای استانی خود یکشنبه آینده به استان‌های قزوین و زنجان سفر خواهد کرد. رئیسی در اولین سفر استانی خود به استان خراسان جنوبی و یزد سفر کرده بود. به گزارش «ایرنا» رئیسی سه‌شنبه شب نیز در جمع مردم یزد در مسجد حظیره گفت: با برنامه‌ریزی می‌توان به نحوی اقدام کرد که فقرای جامعه با همین یارانه ۴۵ هزار تومانی وضعیت بهتری داشته باشند و حتی نسبت به شغل و کار کردن هم می‌توان وضعیت متفاوتی داشت. رئیسی افزود: هرچند مالیات و مالیات بر ارزش افزوده قانونی است، ولی باید طوری برنامه‌ریزی شود که فشار بر طبقات ضعیف جامعه کاهش یابد و جلوی فرار مالیاتی افرادی که درآمدهای نجومی دارند، گرفته شود. او همچنین گفت: راهکار اصلی برای حل مشکل فساد در کشور این است که ابتدا در سیستم اداری نظارت و برنامه‌ریزی قوی‌تر برای پیشگیری از برخی مفاسد به‌وجود آید و همچنین سیستم بانکی و پولی کشور اصلاح شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در دیدار عمومی با مردم یزد نیز گفت: مالیات باید از افرادی گرفته شود که درآمدهای بسیار زیاد دارند، ولی حتی یک ریال هم در طول فعالیت اقتصادی خود مالیات پرداخت نکردند نه اینکه مالیات افراد کم‌درآمد و خوش حساب بیشتر شود.از سوی دیگر قرار است اولین همایش مردمی ستاد تهران رئیسی روز شنبه با سخنرانی رئیسی برگزار شود.

کشور در موقعیت حساسی قرار دارد

از سوی دیگر روز گذشته اسحاق جهانگیری، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: من در همه مناظره‌ها شرکت می‌کنم و اگر ۱۰ مورد از این مناظره‌ها برگزار شود در آن شرکت خواهم کرد؛ البته رئیس‌جمهوری واقعا کارهای زیادی دارد و نمی‌توان گفت هر جلسه‌ای که گذاشته می‌شود رئیس‌جمهوری هم باید در آن حاضر باشد، هرچند در این مناظره‌ها شرکت می‌کنند و برنامه‌هایشان را برای شرکت در آن تغییر داده‌اند.به گزارش «ایسنا» وی در پاسخ به این پرسش که امکان انصراف وی از انتخابات پیش از برگزاری مناظره‌ها وجود دارد یا نه به شوخی گفت: «من تا به حال در زندگی‌ام انصراف نداده‌ام.»معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران درباره احتمال ارائه برنامه‌ای صد روزه از روحانی برای دولت آینده اظهار کرد: «ما الان با یکدیگر رقیب هستیم. البته ما با همه رقبا رفیق هم هستیم، ولی با آقای روحانی رفیق‌تریم.»جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه خود را معاون اول معرفی نمی‌کنم، درباره احتمال حضورش در دولت بعدی، به شوخی گفت: «من فکر می‌کنم خودم رئیس‌جمهور شوم.» همچنین به گزارش «ایرنا» او درباره رقابت انتخاباتی خود با روحانی و دیگر نامزدهای انتخابات اظهار کرد: ما با همه رقبا رفیقیم البته هر کسی یک شیوه تبلیغاتی دارد و هر کس یک شعار دارد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس او روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو ایران گفت: کشور از نظر من در موقعیتی حساس قرار دارد؛ هم از نظر سیاست خارجی و اوضاع جهانی و منطقه‌ای که ما در آن قرار داریم، از نظر توسعه‌ای واقعا در یک پیچ تاریخی هستیم، هم فرصت‌های کم‌نظیری در پیش رو داریم و هم با مسائل، تنگناها و تهدیدهای مختلفی روبه‌رو هستیم و برای همین داوطلب شده‌ام. او همچنین تاکید کرد: «در نیمه راهیم. نباید از راه عقلانیت، اصلاحات و اعتدال برگردیم.» وی با تاکید بر اینکه چالش هسته‌ای یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی بود که کشور اخذ کرد، گفت: حتما کسانی هستند که نقدی به آن داشته باشد، اما هیچ کس قبول ندارد که به دوران تحریم‌ها برگردیم.

تاکید‌ هاشمی‌طبا بر گسترش توریسم

مصطفی‌ هاشمی‌طبا دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: هیچ کشوری بدون اینکه نگاهش را متمرکز به داخل و نیروهای داخلی بکند موفق نخواهد شد به‌خصوص کشور ما که سرشار از نیروهای انسانی، تحصیلکرده و توانمند است. ‌هاشمی‌طبا همچنین تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاری برای رفاه توریسم و همچنین فرهنگسازی برای گسترش توریسم مورد توجه قرار گیرد.وی افزود: طبیعتا در این راه اگر گام برداریم و توریست‌ها احساس امنیت کنند، حتما می‌آیند و پیشنهادی قبلا داده بودم که البته قبول نشد گفتم هر توریستی که با ویزای فرودگاهی وارد کشور شود، یک میلیون دلار در برابر حوادث بیمه شود.هاشمی‌طبا با بیان اینکه در صنعت گردشگری و توریسم سریع‌تر از هر اقدام دیگری جواب می‌گیریم، گفت: این کار باید مستمر باشد و همه کشور باید به آن اعتقاد داشته و توجیه باشند که بدون توریسم نمی‌توان با مساله بیکاری مقابله کرد.

مسائل اقتصادی با نگاه به درون

مصطفی میرسلیم نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، مسائل اقتصادی را اولویت کاری خود برشمرد و گفت: اولویتم مسائل اقتصادی با نگاه به درون است. وی تاکید کرد: ان‌شاءالله با جلوگیری از فرار مغز‌ها و به‌کارگیری آنها و آماده کردن زمینه مساعد فعالیت آنها از پس مشکلات بر خواهیم آمد و اثبات می‌کنیم که چگونه درون‌زایی ما بدون فراموش کردن برون‌گرایی می‌تواند نجات‌بخش باشد. به گفته میرسلیم باید مزیت‌های کشور را برای اشتغال به‌کار بگیریم، ولی در کوتاه‌مدت باید وضع بغرنج رکود اقتصادی را مهار کرد و به این منظور یک اقدام ضربتی داریم و یک قدمی هم در ادامه آن برای تثبیت اشتغال و رساندن آن به حدی که کاملا مساله بیکاری را مهار کرده باشیم.