دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت از افزایش حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی آن خبر داد و گفت: یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز ۴/ ۳ برابر افزایش یافت و پرداخت شد. محمدباقر نوبخت همچنین افزود: یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مستمری آنان به‌طور متوسط در حدود ۷۱ هزار تومان بود، به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی درباره پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته نیز اظهار کرد: در این زمینه آذرماه سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم؛ در حال حاضر نیز دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به وزارت آموزش و پروش پرداخت کرده‌ایم و تا پایان هفته معلم پرداخت خواهد شد. به گزارش «ایرنا» نوبخت روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: گام اول در اجرای پیشنهاد دولت در لایحه برنامه ششم مبنی‌بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برداشته شد و در فروردین‌ماه نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام شده است. وی ادامه داد: این اقدام به‌صورتی شکلی گرفته که گروه‌های شغلی پایین‌تر، از امتیازات بیشتری برخوردار شده‌اند به‌گونه‌ای که گروه شغلی یک و دو، ۲ هزار و ۷۸۵ امتیاز و گروه ۲۰، ۷۰۰ امتیاز به آنان اضافه شده است. سخنگوی دولت تاکید کرد: تا پایان اردیبهشت امسال، مرحله دوم این اقدام انجام خواهد شد.

روحانی؛ نامزد واحد

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره‌گیری روحانی به نفع جهانگیری تاکید کرد: هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، آقای جهانگیری هم مثل روز اول با انگیزه حضور دارد و برنامه‌هایی که دولت یازدهم با ریاست آقای روحانی شکل می‌گیرد را توضیح می‌دهد و عملکرد گذشته را هم ارائه می‌دهد. نوبخت افزود: همه جریان‌های سیاسی اصلاحات و اعتدال کاندیدای واحدشان آقای روحانی است. البته یک شخصیت برجسته و مدیر توانای اصلاح‌طلب مثل آقای جهانگیری در این عرصه آمده است، اما هیچ یک از این جریان‌ها ایشان را به‌عنوان کاندیدای اصلی‌شان معرفی نکرده‌اند. حالا یک فرد می‌تواند به‌صورت مستقل وارد این عرصه شود.

واکنش به سیاه‌نمایی برخی کاندیداها

به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با انتقاد از سیاه‌نمایی برخی نامزدهای انتخاباتی از شرایط کشور گفت: وقتی شما به شرایط حال، بحرانی می‌گویید پس به سال ۹۲ چه می‌گویید که تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۶ بود؟ وی افزود: آیا این بحران و چهره سیاه و غیر‌معقولی که از اقتصاد ملی ترسیم شده طی این سه‌سال و نیم دولت تدبیر و امید ایجاد شده یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی طی ۳۸ سال گذشته است؟ نوبخت افزود: همه این سیاه‌نمایی‌ها بیش از آن که به دولت برگردد به نظام بر می‌گردد و نمی‌دانم آیا ما مجاز هستیم که چهره نظام را نامطلوب نشان دهیم؟ باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می‌شود؟ وی ادامه داد: وضع آنچنان که گفته می‌شود سیاه نیست ولی می‌دانیم که وضع موجود، وضع ایده‌آل و مطلوب هم نیست. برای بررسی عملکرد دولت باید نسبت به وضعیت کشور در سال ۹۲ و حال نگاه کرد. سخنگوی دولت گفت: هر کس راجع به بخش خالی لیوان صحبت کند،‌ درست است اما باید ببینیم تا سال ۹۲ چقدر آب در لیوان بوده و تا سال ۹۵ چقدر آب اضافه شده و چقدر دیگر باید اضافه شود و آیا می‌شود به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را پر کند؟ سخنگوی دولت گفت: برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه و برنامه ۱۰۰ روزه مشخص می‌کند که آیا می‌شود با این دولت ادامه داد یا خیر؟

پاسخ به مدعیان ایجاد 2 میلیون شغل

به گزارش «ایسنا» نوبخت در ادامه این نشست خبری با یادآوری پیگیری‌های دولت برای رسیدن به نرخ تک‌رقمی بیکاری در طول برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: دولت هم دوست دارد این ارقام بیشتر باشد تا اشتغال بیشتر شود. این کار خیلی بزرگی است که ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و در شرایطی است که ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم بدهند. ما حداکثر میزان سرمایه‌گذاری که می‌تواند صورت گیرد را در نظر گرفته‌ایم، ولی اینکه یکی بگوید ۲ میلیون دیگر هم به آن اضافه می‌کنیم واقعا کار سختی است،‌چون جایی مرز توقف وجود دارد و مرز این ۹۵۰ هزار شغل هم همین قدر است.

وی در واکنش به احتمال تعلیق نکردن تحریم ایران از سوی ترامپ در پایان اردیبهشت تصریح کرد: برجام یک قرارداد بین ما و ۶ دولت خارجی است که همه موظف به اجرای آن هستیم. هر یک از طرفین بخواهد سر باز بزند خود توافقنامه مشخص کرده که با آنها چطور برخورد شود. ما قطعا از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده توافق استفاده می‌کنیم و از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.