دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت روز گذشته به تخریب‌های صورت‌گرفته علیه دولت ازسوی برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ داد. پیوستن ایران به سند۲۰۳۰، برقراری مجدد یارانه برخی از مردم، مخالفت دولت با افزایش یارانه محرومان و عدم بازگشت ۲۰ میلیارد دلار از بدهی خریداران نفت و گاز در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بخشی از اتهامات و شایعاتی بود که محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری‌اش به آنها واکنش نشان داد.

سخنگوی دولت با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: آنچه درباره این موضوع غیرمعمول است این که عده‌ای تلاش کردند آن را مصادره به مطلوب کنند و نکاتی را ترویج دادند که حقا نادرست است. به گزارش «ایسنا» او افزود: مباحثی که رهبری فرمودند درست است؛ اما آنچه غیرمعمول است این که عده‌ای برای پیشبرد اهدافشان تلاش کرده‌اند این مساله را مصادره به مطلوب کنند و نگاهی را ترویج کردند که حقا نادرست است. شما شب‌‌نامه‌ها را دیده‌اید که در آن نوشته‌اند دولت سندی را مخفیانه بدون ارجاع به مجلس امضا کرده و در آن مسائلی مثل خودارضایی کودکان سه تا چهار سال یا موارد مهم دیگری که انسان شرم می‌کند درباره آنها صحبت کند در آن مطرح شده است؛ چون این مساله انتخاباتی نیست از رسانه ملی درخواست می‌کنم این صحبت‌ها را منتشر کنند تا تشویش اذهان برطرف شود.سخنگوی دولت با ارائه توضیحاتی درباره سند ۲۰۳۰ و خواندن بخش‌هایی از آن درباره اهداف این سند تصریح کرد: این سند به‌راحتی قابل دسترس است و می‌توانید ببینید که آنچه در شب‌نامه‌ها پخش می‌کنند و من شرم می‌کنم آنها را بگویم با این اهداف متفاوت است. در این سند برخی مباحث جنسی که از سوی برخی افراد گفته می‌شود، وجود ندارد.

در شب‌نامه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که ما حتی اگر دین هم نداشته باشیم براساس فرهنگمان با این مسائل مخالفیم.نوبخت گفت: ببینید با این موضوع چقدر برای روحانیت دغدغه به‌وجود آورده‌اند. به روستاها رفته و مسائلی را برای متدینین مطرح کرده‌اند. این زخمی است که روی دل مردم دیندار زده می‌شود و فرصتی هم نیست که ما اسناد را یک به یک نشان دهیم و ثابت کنیم که ما کافر نیستیم. مشی برخی مشی تکفیری است. به هر حال این یک مساله انتخاباتی نیست و یک اتهام نارواست که من برای رفع نگرانی مردم مطرح کردم. تا خیال متدینین راحت شود که ما سندی را که در شب‌نامه‌ها گفته می‌شود و ترویج برخی مسائل جنسی امضا نکردیم. وی در پاسخ به سوالی در مورد یکی از سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری که بیان کرد افرادی گزارش‌های دروغ به رهبری می‌دهند، اظهار کرد: فکر می‌کنم یک مصداق آن همین سند ۲۰۳۰ باشد و باید دید چه کسانی این مطالب را ترویج می‌کنند.به او ادامه داد: عده‌ای از یکسو با طرح مساله‌ای مثل سند ۲۰۳۰ می‌گویند که دولت دین ندارد و از طرفی با چنین حرف‌هایی مردم را تحریک می‌کنند. نوبخت در عین حال گفت: طبیعی است که نظر معظم له برای دولت مهم است. پیگیری لازم صورت گرفت و برای عمل به منویات ایشان قرار رشد تارفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰ هر گونه فعالیتی در مورد آن در ایران متوقف شود. به گزارش «ایرنا» او همچنین گفت: سند ٢٠٣٠ به‌عنوان بیانیه برای هیچ کشوری الزام‌آور نیست.

پاسخ به دروغ یارانه‎ای

موضوع دیگری که نوبخت روز گذشته به آن واکنش نشان داد برخی شایعات مبنی‌بر برقراری مجدد یارانه برخی اقشار بود. سخنگوی دولت دراین خصوص گفت: درباره حذف یارانه‌ها قانون تکلیف کرد که یارانه افراد پردرآمد حذف شود، ما ضمن حذف یارانه پردرآمدها، سامانه‌ای را برای معترضان در نظر گرفتیم و وقتی می‌دیدیم اعتراض‌ها درست است، یارانه آن خانوارها دوباره وصل شد. در تیرماه ۹۴، یارانه ۲۶۰ هزار و ۵۱۷ نفر را قطع کردیم و بعد از بررسی دیدیم که قطع یارانه برای ۷۴ هزار نفر درست نبود. از آن تاریخ به بعد هر ماه حسب قانون یارانه عده‌ای قطع شد؛ اما بعد از بررسی اعتراض‌ها یارانه کسانی را که قطع شده بود دوباره وصل کردیم. حتی تا فروردین ۹۶ یارانه ۱۰ هزار و ۴۴۹ نفر را برقرار کردیم؛ بنابراین اینکه هر ماه یارانه عده‌ای قطع یا دوباره وصل شود، طبق قانون بود. حالا اخیرا شایعه کردند که ما یارانه ۴ میلیون نفر را دوباره برقرار کردیم که این دروغ است.

تکذیب برداشت پول از خزانه برای شب انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت در واکنش به سخن یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه در شب انتخابات برداشته، گفت: هر ماه ۳۴۰۰ میلیارد تومان کل یارانه نقدی است که بین خانوارها تقسیم می‌شود. حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۲۹۰۰ میلیارد تومان از این پول را از محل افزایش نرخ سوخت برمی‌داریم و الباقی را قانون مشخص کرده که از خزانه برداریم. کل پولی که سال گذشته از خزانه برداشتیم ۱۱ هزار میلیارد تومان بود. خداوند به ما صبر، خویشتنداری و ادب عنایت کند. او همچنین در واکنش به برخی از سخنان مبنی‌بر مخالفت دولت با افزایش یارانه‌ها گفت: این سخن دروغ است، نه‌تنها دولت با افزایش یارانه خانوارهای آسیب‌پذیر و تحت پوشش مخالف نیست، بلکه موافق است و اقدام هم کرده؛ به‌طوری‌که مستمری این خانواده‌ها که به طور متوسط ۷۱ هزار تومان در ماه بوده به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.نوبخت سپس گفت: برخی می‌گویند دولت دین ندارد و می‌خواهد با آموزه‌های غیر‌دینی، دین مردم را ضایع کند. بعد هم با این تیترها، دنیای مردم را نگران می‌کند. برخی می‌گویند شما طرفدار ثروتمندان هستید یارانه آنها را قطع می‌کنید. همین افراد الان صحبت از چند برابر کردن یارانه‌ها می‌کنند.