ایرنا: رئیس‌جمهوری روسیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه در چارچوب طرح مورد توافق تهران، مسکو و آنکارا برای اجرای چهار منطقه کاهش تنش در این کشور تاکید کرد. ولادیمیر پوتین در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: مناطق کاهش تنش نباید به عاملی برای تجزیه سوریه منجر شود و این کشور باید یکپارچه بماند. روزنامه راسیسکایا گازتا روز گذشته به نقل از مصاحبه رئیس‌جمهوری روسیه نوشت: امیدوارم مسوولانی که این مناطق را کنترل خواهند کرد، با دولت مرکزی سوریه همکاری کنند.

او همچنین گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مجموع از اجری طرح مناطق کاهش تنش در سوریه حمایت کرد و بدون تردید برای توجه به مواضع واشنگتن و شرکای غربی (در زمینه سوریه) آمادگی داریم. ایران، روسیه و ترکیه ۱۴ اردیبهشت و در چهارمین مذاکرات سوری آستانه، تفاهم‌نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان‌های ادلب، بخش‌هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش زودهنگام خشونت‌ها است.

توقف همه اقدام‌های جنگی بین طرف‌های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش‌بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک‌های انسانی، بازسازی زیرساخت‌ها، تامین شرایط ارائه کمک‌های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است.