ایسنا: یک پایگاه تحلیلی آمریکایی گزارش داد کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا خواستار اعمال فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای تضمین انجام اجرای برجام شده است. این به معنی فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از موضع ضدایرانی رئیس‌جمهور ترامپ است. پایگاه تحلیلی لوبلاگ در گزارشی درباره تاثیر رئیس‌جمهور آمریکا بر روابط ایران و اتحادیه اروپا نوشت: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را یک موفقیت مهم بین‌المللی به‌ویژه برای دیپلماسی اتحادیه اروپا دانسته است. این کمیته همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا کماکان به اعمال فشار بر آمریکا برای اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی هشدار داده‌اند که خصومت رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران و برجام در شرایطی که پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق تایید شده است، احتمالا واشنگتن را بیشتر از تهران منزوی خواهد کرد. آنها به‌ویژه به تعهد متحدان اروپایی آمریکا به این توافق تا زمانی که ایران نیز به توافق پایبند می‌ماند، اشاره می‌کنند. رای کمیته روابط خارجی به این معنا است که اولا پارلمان اروپا مسوولیت اجرای برجام را متوجه آمریکا می‌داند، نه ایران. ثانیا، حامل این پیام مهم سیاسی است که اتحادیه اروپا با عدم پیروی از موضع آمریکا در حمایت از عربستان در برابر ایران، در حقیقت استقلال راهبردی خود را نشان داد و یک دیدگاه جایگزین برای منطقه ارائه داد؛ دیدگاهی مبنی بر اینکه منافع مشروع تمام طرف‌ها باید در یک نظام امنیت جمعی منطبق شود.

لوبلاگ در ادامه گزارش داد: استقبال عجیب و غریب ترامپ از رژیم سعودی تعجب افراد بسیاری را در اروپا برانگیخت. پارلمان اروپا اخیرا بارها نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، جنگ یمن، تبلیغ مسلک افراط‌گرایانه وهابیت توسط سعودی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد. این در حالی است که ایران به تازگی یک انتخابات سراسری برگزار کرده و مردم این کشور نیز به گشایش در برابر غرب رای داده‌اند. رای‌گیری اخیر در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا درواقع راهی برای انکار اقدام ترامپ برای تهدید نشان دادن ایران است.