دنیای اقتصاد: رای‌گیری برای تصویب طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای و یکجانبه جدید علیه ایران در دستور کار جلسه روز دوشنبه مجلس سنای آمریکا قرار گرفت. ۹۱ نماینده سنای آمریکا پیش از این در جلسه روز چهارشنبه رای به کفایت مذاکرات در ارتباط با این طرح داده بودند.

پس از رای کفایت، ۳۰ ساعت مهلت برای ادامه مذاکرات در این رابطه وجود داشت؛ اما این موضوع در دستور کار روز پنج‌شنبه سنا قرار نگرفت تا رای‌گیری نهایی به جلسه ابتدای هفته میلادی (دوشنبه) موکول شود؛ اقدامی که وزیر خارجه ایران آن‌را نفرت‌انگیز خوانده است.

به گزارش «ایرنا» گرچه حامیان طرح اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران به بهانه نقض حقوق بشر و فعالیت‌های تروریستی، مدعی هستند که این طرح، خللی در اجرای توافق هسته‌ای ایجاد نمی‌کند، برخی تحلیلگران آن را زمینه‌ساز نقض برجام می‌دانند و نسبت به پیامدهای تصویب آن هشدار می‌دهند. این طرح در صورت تصویب، باید به تایید اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و امضای رئیس‌جمهوری هم برسد. آمریکا براساس توافق هسته‌ای متعهد شده است تا از بازگرداندن یا تحمیل مجدد آن دسته از تحریم‌هایی که اعمال آنها را وفق سند این توافق متوقف کرده است، خودداری کند.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ۴ خردادماه سال جاری، طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌ای علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» را (با ۱۸ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف) تصویب کرده بود. به ادعای کنگره، آمریکا در طرح موسوم به S_۷۲۲، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق‌بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.

مخالفت سندرز با طرح تحریم‌های جدید

همزمان با این تحول، سناتور دموکرات آمریکایی با محکومیت حملات تروریستی تهران، خواستار تعویق رای‌گیری درخصوص طرح تحریم‌های گسترده علیه کشورمان شد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری هیل، برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی با محکومیت حملات تروریستی تهران، خواستار تعویق رای‌گیری مجلس سنا درخصوص طرح تحریم‌های گسترده علیه ایران به نشانه همبستگی با مردم کشورمان شد. سندرز در صفحه توییتر خود نوشت: «روزی که ایران هدف حملات تروریستی داعش قرار گرفته زمان آن نیست که لایحه اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور را در مجلس سنا بررسی کنیم.»

اضافه کردن تحریم‌های روسیه به‌ ایران

همچنین در اقدامی دیگر، مجلس سنای آمریکا قصد دارد تحریم‌های روسیه را به لایحه تحریم‌های ایران اضافه کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا (هیل) و بنا بر اعلام واشنگتن‌پست، گروهی از سناتورهای برجسته مجلس سنای آمریکا از جمله میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا و همچنین کمیته‌ روابط خارجی در حال رایزنی برای اضافه کردن تحریم‌های جدید روسیه به لایحه تحریم‌های ایران به‌خاطر برنامه موشک‌های بالستیک تهران هستند. ماهیت دقیق تحریم‌های روسیه که سناتورها امید دارند آن را به لایحه تحریم‌های ایران ملحق کنند، هنوز مشخص نیست.

واکنش ظریف

در واکنش به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، محمدجواد ظریف صبح روز پنچ‌شنبه در توییتی به بیانیه کاخ سفید در ارتباط با حوادث تروریستی روز چهارشنبه در تهران و تصویب فوریت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای این کشور واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه در این توییت نوشت: «بیانیه نفرت‌انگیز کاخ سفید و تحریم‌های سنا، در حالی که ایران با اقدامات تروریستی افراد وابسته به آمریکا مقابله می‌کند؛ مردم ایران چنین ادعای دوستی آمریکا را رد می‌کنند.»

واکنش لاریجانی

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه اخیر سنای آمریکا را در راستای حمایت از تروریست‌ها و ایجاد تحریم‌های جدید عنوان و تاکید کرد این اقدام درست در حالی اتفاق افتاد که ملت درگیری با تروریست‌ها در پارلمان را شاهد بود و سنا قانونی علیه ملت و حمایت از تروریست‌ها تصویب کرد که نشان می‌دهد سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است.

علی لاریجانی دیروز جمعه با اشاره به وضع تحریم‌های جدید علیه فناوری هسته‌ای ایران، سپاه و نیروی قدس اظهار کرد: «آنها گستاخی را از حد به‌در کردند چرا که سپاه پاسداران و نیروی قدس مهم‌ترین رزمنده منطقه‌ای علیه تروریست‌ها در منطقه هستند و این اقدام آمریکا همراهی با تروریست‌های منطقه‌ای را نشان می‌دهد.» او یادآور شد: «آنها تصور نکنند که اختلاف نظرها در ایران مجال مانور شیطانی‌شان را فراهم می‌کند. سپاه پاسداران یک نیروی مردمی فداکار برای انقلاب اسلامی است و نیروی قدس و سپاه خط قرمز ایران هستند.»