دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته پرکاری را پشت سر گذاشت. او که اواسط هفته برای رایزنی با مقامات ترکیه‌ای، وارد آنکارا شده بود عصر چهارشنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد. سپس وزیر خارجه برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای و افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۱۷ آستانه روز پنج‌شنبه وارد قزاقستان شد. این نشست روز گذشته با حضور ظریف آغاز به کار کرد. یکی از دستورهای کار این نشست که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در آن حضور دارد، موضوع عضویت رسمی هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای است و همچنین روسیه تاکید دارد که ایران نیز باید هر چه زودتر به این سازمان بپیوندد.

به گزارش «ایسنا» ظریف در روز نخست سفرش با وزیر خارجه قزاقستان، رئیس‌جمهوری افغانستان و وزیر خارجه چین دیدار کرد.وزیر امور خارجه قزاقستان با محکومیت اقدامات تروریستی در تهران ضمن محکوم کردن آن با دولت و ملت ایران ابراز همدردی و به پیام نورسلطان نظربایف در این ارتباط اشاره کرد و گفت: «همه باید در مبارزه با تروریسم متحد شویم. ما معتقدیم ایران نقشی مثبت در مبارزه با تروریسم داشته است.» وزیر امور خارجه قزاقستان همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای را دارای آثار مثبتی در تمام عرصه‌ها برای این سازمان دانست. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در دیدار با ظریف ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در تهران گفت: «تروریست‌ها دو نقطه نمادین را نشان گرفتند که برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و این به مثابه دشمنی با مردم ایران است.» به گزارش «ایسنا» وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در دیدار با ظریف ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی تهران، بر حمایت از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روز گذشته نیز در جریان سفر به قزاقستان با وزرای خارجه روسیه، ازبکستان و قرقیزستان دیدار کرد. ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف درخصوص مسائل دوجانبه و آخرین تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردند. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی روز جمعه با نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نظربایف با تاکید بر توسعه روابط همه‌جانبه با کشورمان از ایران به‌عنوان همسایه و شریک مهم استراتژیک یاد کرد. او با اشاره به رشد تروریسم در منطقه خواستار همکاری همه‌جانبه برای مبارزه با این معضل مهم شد. ظریف نیز بر مهم‌ترین اهداف سیاست خارجی ایران مبنی بر توسعه و گسترش ارتباطات با همسایگان تاکید کرد. در عین حال وزیر خارجه روز گذشته با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم کردن حادثه تروریستی تهران با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد. آقای گوترش تنها راه‌حل بحران ایجاد شده بین برخی کشورهای خلیج‌فارس را گفت‌وگو و مذاکره عنوان کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به برجام هم گفت: «موضع رسمی سازمان ملل متحد حمایت از روح و متن برجام است.» وی برجام را یک توافق تاریخی خواند.