حمایت دولت از همه فعالیت‎های موشکی سپاه عکس:باشگاه‌خبرنگاران جوان

دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت شلیک موشک‌های ایران به مقرداعش در خاک سوریه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت را نمادی از انسجام ملی توصیف کرد و گفت: اقدام نیروهای مسلح و سپاه عزیز، نمادی از اقتدار ملی است. ایران یکشنبه شب در اولین حمله موشکی‌‌اش به اهدافی خارج از مرزهای کشور و در عملیاتی که «لیله‌القدر» نام داشت۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد را به اهداف مختلفی در بُردهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر به مقر داعش در خاک سوریه شلیک کرد.

عملیاتی که براساس گزارش‌ها تلفات سنگینی را به داعش وارد کرد.از همین رو محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، با اشاره به اینکه اقدام سپاه پاسداران نشان داد که ایران فراتر از امنیت خود به‌دنبال تامین امنیت منطقه است، گفت: داعش یک پدیده تروریستی است که امنیت منطقه را مخدوش کرده است. اقدام سپاه نشان داد جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریست‌ها همواره امنیت منطقه را در صدر برنامه‌های خود دارد. کشورهای همسایه از اقتدار ملی ایران باید خرسند باشند و احساس آرامش کنند.وی با بیان اینکه باید قدردان این فعالیت‌ها باشیم، در پاسخ به این سوال که آیا حمله موشکی سپاه به مقر داعش در سوریه به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی رسیده بود؟ گفت: این مساله مسیری دارد و در این‌گونه مسائل موارد در شورا نیز منعکس خواهد شد. آنچه در این زمینه صورت گرفته، در مسیر منطقی و مطابق با روال معمول در کشور بوده است.

نظر دولت در مورد تقویت بنیه دفاعی

سخنگوی دولت درباره نظر دولت درخصوص ادامه برنامه‌های موشکی کشور نیز تاکید کرد: صریح‌ترین نظر دولت درخصوص تقویت بنیه دفاعی و افزایش توانمندی جمهوری اسلامی ایران ازسوی رئیس‌جمهوری بیان شد. ایشان با صراحت اعلام کردند که دولت از همه فعالیت‎های موشکی سپاه و نیروهای مسلح کشورمان پشتیبانی کرده و هیچ محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی و افزایش توان موشکی کشور قائل نیست و از هر نوع فعالیتی از جمله فعالیت‌های مطالعاتی‌، اجرایی و آزمایش موشکی دفاع می‌کند. توان دفاعی ما قابل‌مذاکره، ‌مماشات و انعطاف با هیچ‌یک از دولت‌های زیاده‌خواه از جمله آمریکای روسیاه نیست. آمریکا ادعای حقوق‌بشر دارد،‌ اما از دولت‌های ارتجاعی منطقه از جمله عربستان حمایت می‌کند.به گزارش «ایسنا» نوبخت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم باید به منافع و امنیت ملی خود توجه کند که البته امنیت ملی ما مخل امنیت منطقه و کشورهای همسایه نیست. فعالیت‌های دفاعی و تقویت بنیه‌دفاعی کشور در چارچوب دکترین دفاعی ما یعنی بازدارندگی ادامه می‌یابد. او در پاسخ به این پرسش که آیا برجام محدودکننده برنامه دفاعی کشور است، گفت: برجام محدودکننده فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما نیست ‌زیرا برجام فقط توافقی در حوزه مسائل هسته‌ای بود.

تایید بازداشت صیادهای بوشهری

نوبخت همچنین روز گذشته در ادامه نشست خبری‌اش بازداشت چند نفر از صیادان ایرانی از سوی عربستان را تایید کرد و درباره تیراندازی سعودی‌ها به یک قایق صیادی ایرانی گفت: طبیعی است که صیادان با توجه به استفاده از دستگاه‌های ناوبری اشتباهاتی داشته باشند، اما در هیچ جای دنیا به سوی صیادان آتش گشوده نمی‌شود.به گزارش «ایرنا» نوبخت همچنین در پاسخ به اینکه دولت سعودی مدعی بازداشت تعدادی نظامی ایرانی شده است، افزود: این افراد نظامی نبوده‌اند، بلکه تعدادی از صیادان هستند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال 95

در ادامه نشست، سخنگوی دولت برخلاف روال گذشته که گزارش‌هایی را در مورد عملکرد اقتصادی دولت در بخش‌های مختلف ارائه می‌کرد، این‌بار گزارشی از کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور با اشاره به جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی که دوشنبه برگزار شد، ارائه کرد. به گفته نوبخت با بررسی‌های صورت‌گرفته در حوزه خشونت شاخص‌های سال گذشته نسبت به سال ٩٤، در بخش قتل هفت درصد و در بخش نزاع و درگیری، ١٥درصد کاهش داشته است.نوبخت همچنین افزود: در بخش مسائل اخلاقی و مزاحمت برای نوامیس ٢٢ درصد، تجاوز به عنف ١٧ درصد و سرقت هم سه درصد کاهش داشته است.

سپرده‌گذاران ثامن نگران نباشند

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه‌ای برای نگرانی مردم نسبت به وضعیت موسسه ثامن دارد، اظهار کرد: به سپرده‌گذاران اطمینان می‌دهم نگران نباشند و بانک مرکزی در جهت استیفای حقوق آنها حرکت خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه بانک‌مرکزی به نیابت از مردم سعی در رفع مشکلات موسسات دارد، اظهار کرد: قوی‌ترین بانک‌های جهان هم اگر به‌هم بریزند و مردم به آنها هجوم بیاورند، قادر نیستند پول مردم را یکجا پرداخت کنند زیرا پولی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود برای ارائه تسهیلات به مردم واگذار می‌شود.

روابط ایران و قطر

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت برنامه‌ای برای تقویت روابط تجاری با قطر دارد یا خیر، گفت: یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معطوف به بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه است. نوبخت افزود: در شرایطی که قطر قرار دارد، همه کشورها باید کمک کنند تا این مرحله گذار سپری شود و بدعت جدیدی در منطقه شکل نگیرد. کشورها فکر نکنند می‌توانند از طریق قطع روابط و حصر اقتصادی، سیاست‌های خود را به کشورهای همسایه تحمیل کنند.

ترکیب کابینه دولت دوازدهم

نوبخت در ادامه در مورد ترکیب کابینه دوازدهم گفت: رئیس‌جمهوری در حال بررسی است تا به مطالبات مردم پاسخ دهد و کابینه‌ای کارآمدتر، هماهنگ‌تر و با نشاط‌تر را برای پاسخگویی بهتر به مردم تشکیل دهد. به گزارش «ایسنا» نوبخت افزود: رئیس‌جمهوری اکنون همه اظهارنظرها را می‌شنود و نهایتا آنچه را که خودش در برابر مردم تعهد داده است انجام می‌دهد. همانطور هم که همه دولت‌ها از حمایت رهبری بهره برده‌اند، دولت دوازدهم هم از حمایت‌های رهبری استفاده می‌کند تا به مطالبات مردم پاسخ دهد.

پرداخت حق فرهنگیان

به گزارش «ایرنا» وی در پاسخ به دلایل تاخیر در پرداخت حق‌التدریسی‌ها اظهار کرد: دولت همواره تلاش دارد تا از منزلت و کرامت فرهنگیان کاسته نشود و به همین جهت اعتبارات فرهنگیان را افزایش داد.سخنگوی دولت تاکید کرد: از دی‌ماه سال گذشته یک‌بار ۲ هزار و۷۰۰ میلیارد تومان و مجددا سه هزار و۴۰۰ میلیارد تومان به‌رغم مشکلات مالی خزانه پرداخت کردیم ومابقی را قول دادیم تا پایان خردادماه این بخش از حق‌التدریسی‌ها و حق تصحیح اوراق را پرداخت کنیم که این هم سر وقت انجام شد.