دنیای اقتصاد: کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار شروط بلندبالای دولت‌های عربی با محوریت عربستان برای برقراری ارتباط مجدد با قطر، دولت دوحه شرایط ارائه شده از سوی عربستان و سه کشور دیگر برای لغو تحریم‌ها را غیرمنطقی خواند. مقامات قطری روز شنبه تایید کردند که فهرستی از درخواست‌های عربستان، امارات، مصر و بحرین را دریافت کرده‌اند. وزارت امور خارجه قطر در اولین ساعات روز شنبه در بیانیه‌ای گفت که در حال مطالعه و بررسی این شرایط است تا بتواند پاسخ مناسبی به آن بدهد. منابع خبری گفته‌اند این فهرست شامل درخواست از قطر برای کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره است. چهار کشور عربی گفته‌اند برای لغو تحریم‌های وضع شده علیه قطر، این کشور باید به این درخواست‌ها عمل کند. به گزارش «رویترز»، شیخ سیف بن‌احمد آل‌ثانی، رئیس دفتر روابط‌عمومی دولت قطر، در بیانیه‌ای گفته است: این فهرست نشان می‌دهد آنچه قطر از آغاز این بحران می‌گفت، درست است؛ محاصره غیرقانونی (قطر) ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد، بلکه هدف آن محدود کردن حق حاکمیت قطر و از بین بردن سیاست خارجی آن است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید به قطر گفته شده اگر به این شرایط عمل نکند، باید آماده «جدایی» از همسایگان خود باشد. کویت و عمان به کارزاری که عربستان سعودی علیه قطر راه انداخته، نپیوسته‌اند و کویت به‌عنوان میانجی وارد عمل شده است. سازمان ملل متحد هم اخیرا برای حل این بحران اعلام آمادگی کرده است. روز جمعه (۵ خرداد) امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب‌الله و حماس اعلام کرد. سخنان امیر قطر با واکنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (۱۵ خرداد) عربستان به دلیل اینکه دوحه از سیاست‌های ریاض در منطقه پیروی نمی‌کند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام کرد؛ در همین حین دولت‌های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست‌های آل‌سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند. عربستان سعودی، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته‌اند.آمریکا در تازه‌ترین موضع خود، بحران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را یک «دعوای خانوادگی» توصیف کرده و گفته است این کشورها باید خود به حل این موضوع بپردازند. مواضع آمریکا از ابتدای این مناقشه باعث سردرگمی شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مواضعی در حمایت از عربستان سعودی گرفته است اما وزارت امور خارجه این کشور خواهان لغو تحریم‌ها شده و به‌صورت تلویحی از عربستان سعودی و متحدانش انتقاد کرده است.

در همین خصوص، شیخ سیف بن‌احمد آل‌ثانی، رئیس دفتر روابط عمومی دولت قطر گفت: «وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای محاصره‌کننده خواسته است فهرستی از شکایت‌های واقع‌بینانه و قابل اجرای خود را ارائه کنند. وزیر خارجه بریتانیا نیز از آنها درخواست کرد خواسته‌های مشخص و منطقی خود را ارائه کنند. اما این فهرست واجد هیچ‌کدام از این معیارها نیست.» با این حال، شیخ سیف بن‌احمد آل‌ثانی تاکید کرده است، این خواسته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و وزارت خارجه قطر به‌طور رسمی به آنها پاسخ می‌دهد.

وزارت خارجه قطر پیش‌تر تایید کرده بود که کویت فهرست درخواست‌‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر را به دوحه تحویل داده است. گفته می‌شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط ۱۳‌گانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده است طی ۱۰ روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند. در همین زمینه، مشعل حامد الثانی، سفیر قطر در واشنگتن نیز در حساب توییتر خود نوشته است، این شروط عربستان و متحدانش دخالت در حق حاکمیت قطر و تنبیه این کشور به‌خاطر استقلالش است. این در حالی است که انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، روز جمعه گفته بود، افشای فهرست شروط چهار کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر از قطر از سوی دوحه، با هدف ناکام ساختن روند میانجیگری‌ها صورت گرفته است.