دنیای اقتصاد: یکصدوپانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه دیروز برگزار شد. غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای در این نشست درباره ادعاهای مطرح شده از سوی حمید بقایی گفت: مسائلی که از سوی این فرد مطرح شده صحیح نیست و هر مقداری که قانون اجازه بدهد از جمله دستخط ایشان، به‌ویژه موضوع انتقال از سوئیت به بند عمومی، از طرف دادستان تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. ان‌شاءالله پرونده هم رسیدگی شود، مسائل مالی هم مشخص می‌شود. براساس آنچه «ایسنا» از اظهارات وی در این نشست خبری گزارش داد، اژه‌ای درباره اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و حرف‌های مطرح شده از وی علیه قوه قضائیه و شخص سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: آنچه را که لازم است درخصوص این پرونده دادستان تهران توضیح می‌دهد. اگر لازم باشد، دادستان اقدام می‌کند. اژه‌ای افزود: همواره توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر افرادی خلاف قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است و طبیعتا تحت تعقیب قرار می‌گیرد و فرقی نمی‌کند چه جریان یا فردی باشد. در این خصوص نیز دادستان تهران با تشخیصی که خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد می‌شود. همچنین خبرگزاری تسنیم نوشت: محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تعقیب قضایی مجدد بقایی و اینکه آیا احمدی‌نژاد هم تحت تعقیب مجدد قرار گرفته است، گفت که حتما بدانید آن هم انجام می‌شود. هر کسی از این طایفه و غیر از این طایفه اقدامات خلاف داشته باشد، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

پرونده متهمان قتل بنیتا

محسنی‌‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ربایندگان کودک هشت‌ماهه با فیش حقوقی آزاد شده بودند، گفت: گفته شده بود که یکی از متهمان ۱۳۰ سابقه سرقت دارد و با یک کفالت آزاد شده و زمان آزادی این جرم را مرتکب شده که صحت ندارد. همچنین گفته شد که با یک فیش حقوقی آزاد شده که خلاف است و مطلقا صحت ندارد. سخنگوی دستگاه قضا افزود: آقای اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش داده که ۱۳۰ فقره سرقت این متهم صحت ندارد. یک پرونده سرقت داشته که دستگیر شده است. در اثنای تحقیقات مشخص شده ۱۲ فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و ۱۴ ماه بازداشت بوده است. به گفته اژه‌ای بیش از این مقدار بازپرس یا دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد. بعد از ۱۴ ماه بازداشت با قرار وثیقه ۱۶۰ میلیون تومانی آزاد شده است؛ بنابراین با قرار کفالت آزاد نشده و ۱۳۰ فقره سرقت هم نداشته است و در تحقیقات مشخص شده ۱۲ فقره سرقت داخل ماشین داشته است که در این ارتباط نیز مجموعا به ۵۵ ماه حبس و رد مال محکوم شده است که البته طبق قانون آیین دادرسی جدید اگر کسی دارای محکومیت‌های مختلف باشد، به اشد آن محکوم و حکمش اجرا می‌شود و ۳ سال از این ۵۵ ماه قابل اجرا بوده است.

محسنی‌اژه‌ای درباره متهم دوم این پرونده نیز گفت: نفر دوم نیز با ۴ گرم شیشه دستگیر شده بود. تا زمانی که محکوم شده بود و محکومیت پایان نیافته بود، آزاد نشده و در دادگاه به دو سال حبس، جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده و اردیبهشت ۹۵ محکومیتش تمام شده و پس از پایان محکومیت از زندان آزاد شده است. او درباره دیه نیز گفت: در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم بزند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند مثل این مورد یا برخی موارد مشابه مثل قتل آتنا و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان تمکن تفاضل دیه را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضائیه، مقدار مذکور از محل بیت‌المال پرداخت می‌شود.

پرونده فریدون در مرحله تحقیقات

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: پرونده در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجه اتهام با قراین و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید قرار صادر شد. قرار را که تامین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تکمیل، نهایتا بازپرس اظهارنظر می‌کند.

پرونده مداحان باز است

محسنی‌اژه‌ای، در پاسخ به سوالی درباره صحت دستگیری دو مداح معروف کشور و اینکه چند روز بعد این افراد در یک مراسم ختم دیده شدند، گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است. دو نفر بازداشت شده بودند و یک نفر با قرار آزاد شده بود. او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: بازداشتی جدید فعلا نداریم اما تحقیقات کماکان ادامه دارد و پرونده به دادگاه نرفته و در مرحله کارشناسی درخصوص زمین‌هایی است که به‌صورت صوری به بانک واگذار شده بود. مثلا ملک ۳۵ میلیاردی را ۳۰۰ میلیارد به بانک واگذار کرده بودند.