دنیای اقتصاد: مجلس شورای اسلامی عصر امروز میزبان حسن روحانی است؛ او پس از چهار سال ریاست‌جمهوری، بار دیگر به ساختمان هرمی بهارستان می‌رود تا در جمع نمایندگان پارلمان، برای آغاز به کار دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش، به قرآن مجید سوگند یاد کند. حسن روحانی که ریاست‌جمهوری دوازدهم را به پشتوانه آرای ۱۳/ ۵۷ درصدی مردم ایران آغاز می‌کند، دو هفته فرصت دارد اعضای پیشنهادی کابینه جدید را به مجلسی‌ها معرفی کند. البته او در نخستین تجربه ریاست‌جمهوری‌اش، همه گزینه‌های پیشنهادی خود به نمایندگان را در همان روز تحلیف، یعنی روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۲ معرفی کرد؛ موضوعی که تحسین نمایندگان را نیز در پی داشت. حالا اما تکلیف این موضوع روشن نیست. برخی بر این باورند که روحانی این بار هم وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را در روز تحلیف؛ یعنی عصر امروز به مجلس دهمی‌ها معرفی می‌کند. شاهدی بر این مدعا، اظهارات غلامرضا کاتب عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی است که در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ایسنا»، به استناد «برخی اطلاعات کسب‌شده» از تقدیم فهرست وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم در مراسم امروز خبر داد و گفت که «حسن روحانی علاوه‌بر این فهرست، رزومه کاری و برنامه‌ وزیران پیشنهادی را نیز همزمان با مراسم تحلیف به مجلس تقدیم می‌کند.»

همچنین دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم با همین پیش فرض تعیین شده است؛ براساس آنچه «ایلنا» از دستور کار این هفته مجلس منتشر کرده است، در صورت معرفی کابینه در مراسم تحلیف، بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در دستور کار این هفته کمیسیون‌های مجلس قرار می‌گیرد. در صورتی که حسن روحانی فهرست وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را امروز به مجلس تقدیم کند، کمیسیون‌های تخصصی یک هفته برای بررسی سوابق و صلاحیت این افراد فرصت دارند. پس از این یک هفته، بررسی صلاحیت و سوابق وزرای پیشنهادی در صحن علنی مطرح می‌شود و مجلسی‌ها تا پایان این بررسی‌ها، هر روز و بدون وقفه در صحن پارلمان، جلسه علنی برگزار خواهند کرد تا در نهایت تکلیف رای اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان به این گزینه‌های پیشنهادی مشخص شود.

میهمانان مراسم تحلیف

مجلسی‌ها در مراسم تحلیف که عصر امروز برگزار می‌شود، علاوه‌بر رئیس‌جمهوری و هیات همراه او، میزبان میهمانان خارجی نیز هستند که در قالب هیات‌هایی برای حضور در این مراسم وارد تهران شده‌اند. براساس خبرهای رسمی منتشر شده، هشت رئیس‌جمهوری و ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر، ۷ معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه و ۳۵ فرستاده ویژه کشورها در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی حضور می‌یابند.

همچنین در این مراسم ۱۲ معاون وزیر خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها شرکت دارند. در مراسم تحلیف که با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه‌قضائیه برگزار می‌شود رئیس‌جمهوری منتخب مطابق «اصل ۱۲۱ قانون» اساسی سوگند یاد می‌کند. در همین حال از چند روز پیش میهمانان این مراسم به‌تدریج وارد ایران شده‌اند. در همین ارتباط طی دو روز گذشته «الیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس»، «ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی ایران و انگلیس»، «آلبرتو اورتگا نماینده ویژه پاپ فرانسیس - اسقف رم و رهبر کلیسای جهانی کاتولیک»، «رئیس مجلس ماداگاسکار»، «بارناباس سیبوسیو دلامینی نخست‌وزیر پادشاهی سوازیلند»، «جاب ایندوگایی رئیس مجلس ملی جمهوری متحده تانزانیا»، «هیات دیپلماتیک کره شمالی»، «رابرت موگابه رئیس‌جمهوری زیمبابوه»، «مبا فادیگا معاون رئیس مجلس گینه»، «هیات دیپلماتیک نامیبیا»، «هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به ریاست عزت رشق»، «احمد جبرئیل مسوول جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (فرمانده کل)»، «ژوزه فونسکا سیلوا رئیس گروه دوستی پارلمانی پرتغال»، «وزیر خارجه سائوتومه»، «رئیس مجلس مالی»، «الحاجی بادومیا معاون اول رئیس‌جمهوری غنا»، «لستی سوم، پادشاه لسوتو»، «تان سری مولیا، رئیس مجلس مالزی»، «ایگور دودون رئیس‌جمهوری مولداوی»، «دو هیات عالی‌رتبه از مقامات اندونزی»، «معاونان رئیس مجلس و وزیر خارجه مجارستان» و ‎«پییو گارسیا اسکودرو رئیس مجلس سنای اسپانیا» به‌عنوان میهمانان این مراسم وارد تهران شده‌اند. از سوی دیگر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با علی لاریجانی رئیس مجلس از عدم حضور در مراسم تحلیف روحانی عذرخواهی کرد و گفت: فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق به‌عنوان نماینده عراق در این مراسم شرکت خواهد کرد. در خبری دیگر ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه ۱۳۱ شخصیت از ۸۵ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری حضور خواهند داشت، گفت: این در حالی است که در مراسم تحلیف قبلی ۴۷ کشور شرکت کرده بودند.

7 وزیر قطعی در فهرست کابینه

با این همه حتی اگر حسن روحانی از فهرست پیشنهادی کابینه‌اش در جلسه امروز مجلس هم رونمایی نکند، اما تکلیف هفت وزارتخانه در این فهرست کاملا روشن است. جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در صفحه شخصی خود در تلگرام، سرانجام نهایی وزیران پیشنهادی برای هفت وزارتخانه را اعلام کرد؛ افرادی که با وجود برخی خبرها مبنی‌بر حضورشان در کابینه دوازدهم، نامشان به‌عنوان خط‌خورده‌های کابینه دوازدهم عنوان می‌شد. انصاری در این پیام تاکید کرد که «حضور وزیران با تجربه و موفقی همچون بیژن زنگنه، محمود حجتی، حبیب‌الله بی‌طرف، سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، محمدجواد ظریف، محمد شریعتمداری و عباس آخوندی در کابینه نشان از کارآمدی دولت دوازدهم دارد.» با این همه هنوز موضوع تعداد معاونان زن رئیس‌جمهوری در ‌هاله‌ای از ابهام است؛ هرچند موضوع وزیر زن در کابینه دوازدهم منتفی اعلام شده است. این موضوع را شهیندخت مولاوردی، معاون فعلی روحانی در امور زنان در گفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کرد. طیبه سیاوشی نماینده مجلس هم با تایید این موضوع، به خبرگزاری مهر گفته که حضور زنان فقط در یک معاونت قطعی است.