دنیای اقتصاد: دو مقام بلندپایه انگلیس روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهوری وارد تهران شدند. این دو مقام ریچارد بیکن، رئیس گروه فرا حزبی پارلمانی ایران و انگلیس و آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. الیستر برت، روز گذشته در حاشیه ورود هیات‌های خارجی به تهران در فرودگاه امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگاران سیاسی گفت: لندن جایگاه ایران را برجسته می‌داند؛ بنابراین باید با همکاری یکدیگر بر موانع احتمالی پیش روی دو کشور فائق آییم.

او افزود: مراسم تحلیف زمان مناسبی برای معین شدن جایگاه ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و مشخص شدن مواضع تهران در قبال تحولات منطقه به‌شمار می‌آید.

برت اظهار کرد: ایران و انگلیس دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار طولانی هستند، هر دو ملت و دولت آگاهی خوبی نسبت به تحولات جهان دارند آنچه واجد اهمیت است آن که باید مسیر گفت‌وگو و مذاکره را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دهیم. او همچنین تاکید کرد: حضور ما در ایران نشان‌دهنده این است که لندن جایگاه ایران را برجسته می‌داند. همزمان ریچارد بیکن، رئیس گروه فرا حزبی پارلمانی ایران و انگلیس در آستانه سفرش به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی، بر لزوم بهبود روابط دوجانبه میان دو کشور تاکید کرد. این سیاستمدار انگلیسی در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: «من بر این باور هستم که تداوم بهبود روابط دوجانبه به نفع همه خواهد بود.»

به گزارش «ایرنا» بر پایه اعلام وزارت خارجه انگلیس، وی همچنین قرار است با برخی مقام‌های ارشد کشورمان پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کند. «بیکن» همچنین در این خصوص گفت: امیدواریم روابط ایران و انگلیس در دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی ارتقای بیشتری داشته باشد. وی با بیان اینکه انگلیس از «تعهد روحانی به توافق هسته‌ای» استقبال می‌کند، همکاری نزدیک دو کشور برای تضمین تداوم این توافق را حیاتی توصیف کرد. ازسوی دیگر نیکلاس هاپتونر، سفیر انگلیس در تهران تاکید کرد: دولت انگلیس کاملا و تماما به برجام متعهد است و تمام تلاش خود را می‌کند تا برجام به موفقیت برسد. او در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ما تمام تلاش خود را با همه طرف‌های متعهد در برجام انجام می‌دهیم تا تمامی نتایج این توافقنامه به ثمر بنشیند. سفیر انگلیس در تهران اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک روابط تهران و لندن بیش از پیش مستحکم شود.