دنیای اقتصاد: مهمانانی که برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران به تهران سفر کرده‌ بودند، روز گذشته و پیش از مراسم تحلیف، دیدارهایی با رئیس‌جمهوری، وزیر امورخارجه، رئیس مجلس و معاون اول رئیس‌جمهوری داشتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته با مقاماتی همچون رئیس‌جمهور عراق، رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس مجلس کره‌جنوبی و وزیر امور خارجه قزاقستان گفت‌وگو و رایزنی‌های دوجانبه داشت.

روحانی در دیدار فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق با ابراز خرسندی از دیدار وی گفت: «حفظ امنیت و ثبات در عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که امنیت و ثبات دو کشور را به هم پیوسته و متصل می‌دانیم.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که به یاری ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروریست‌ها و گروهک تروریستی داعش شتافت، افزود: «امروز بسیار خوشحالیم که ملت عراق در برابر تروریست‌ها پیروزی‌های پی‌درپی و درخشانی به‌دست آورده است.» روحانی حفظ تمامیت ارضی و وحدت در عراق را نکته حائز اهمیت دیگر برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: «هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی می‌تواند برای ده‌ها سال در منطقه تنش‌های فراوان ایجاد کند. ما خواهان عراق واحد هستیم و امیدواریم همواره در عراق، شیعه، سنی و کرد در مقابل دشمنان عراق یکصدا باشند.» رئیس‌جمهوری خطاب به فواد معصوم اضافه کرد: «نقش شما به‌عنوان رئیس‌جمهوری برای ایجاد وحدت و انسجام بیشتر در عراق بسیار تاثیرگذار خواهد بود.» فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق نیز در این دیدار با تبریک به روحانی که برای بار دوم و با کسب رای اعتماد بالای مردم به ریاست‌جمهوری انتخاب شده است، گفت: «امیدوارم در دوره شما روابط تاریخی و مستحکم دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.» رئیس‌جمهور عراق اضافه کرد: «روابط مستحکم ایران و عراق زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروهک تروریستی داعش تعدادی از شهرهای عراق را اشغال کرده و قصد اشغال تعداد دیگری از شهرها را داشت که در این مقطع کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار موثر بود.»

رایزنی روحانی و روسای جمهور افغانستان و کره‌جنوبی

از سوی دیگر حسن روحانی روز شنبه در دیدار محمد‌اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، با تاکید بر اهمیت تقویت ارتباطات و تعاملات گسترده و عمیق دو کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای گسترش و تثبیت امنیت و رفاه مردم افغانستان دریغ نخواهد کرد.»

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط خوب با افغانستان است، افزود: «بندر چابهار با توجه به اتصال به خط ریلی می‌تواند مورد استفاده افغانستان نیز باشد و از این طریق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معدنی را گسترش دهد.» او همچنین ساماندهی موضوع حضور مهاجران افغانستانی در ایران را ضروری ذکر کرد. همزمان رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس کره‌جنوبی، امضای ۵۰ سند همکاری میان مسوولان دو کشور را در سفر رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی به کشورمان، موجب تحولی مثبت در روابط مشترک برشمرد و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه در بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان تهران - سئول تاکید کرد. در عین حال حسن روحانی روز شنبه در دیدار غیرت عبدالرحمان‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان با اشاره به تحکیم همکاری‌ تهران - آستانه و وجود روابط برادرانه بین روسای جمهور دو کشور گفت که در دولت یازدهم توافقات بسیار خوبی بین ایران و قزاقستان منعقد شده که تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن آنها می‌تواند به نفع منافع دو ملت و منطقه باشد.

تلاش برای حفظ برجام

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته روز پرکار و پردیداری را پشت سر گذاشت. به گزارش «ایرنا» ژان باپتیست لوموین، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه در دیدار با وزیرخارجه ایران تاکید کرد که فرانسه برای حفظ برجام با جدیت تلاش می‌کند. این مقام فرانسوی افزود: «ما علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای هستیم.» وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به روابط خوب ایران و فرانسه گفت که فرانسه یکی از شرکای مهم ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همزمان وزیر امور خارجه ایران در ملاقات با استفان کوبیف، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی اوکراین گفت: «اوکراین یکی از دوستان قدیمی ما است و باید به‌طور مشترک تلاش کنیم موانع موجود بر سر راه افزایش مناسبات برداشته شود.» به گزارش «ایسنا» ظریف افزود: «در زمینه روابط بانکی لازم است گام‌های بلندتری برداریم. برگزاری کمیسیون مشترک اقدام مناسبی برای توسعه روابط بود.»

رایزنی‌ها با ظریف

از سوی دیگر نخست‌وزیر پیشین و وزیر مشاور در امور دولت هلند، رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان و رئیس مجلس ملی قبرس نیز روز گذشته با وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند. وزیر امور خارجه در دیدار رئیس مجلس ملی قبرس با وی، ضمن اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها گفت: «زمینه برای توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی مهیا شده است.» رئیس مجلس ملی قبرس در پایان، نامه‌ای از طرف رئیس‌جمهوری آن کشور خطاب به روحانی درخصوص مذاکرات قبرس را تسلیم وزیر امور خارجه ایران کرد. در عین حال رئیس مجلس قبرس با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز دیدار و رایزنی‌هایی داشت. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان ایران و قبرس‌ گفت: «تهران برای همکاری با نیکوزیا هیچ محدودیتی قائل نیست و از هر توافقی که منجر به افزایش مناسبات فرهنگی، ‌اقتصادی و سیاسی شود استقبال می‌کند.»

دیدار نبیه بری با لاریجانی

از جمله دیدارهای مهم دیگری که روز گذشته صورت گرفت دیدار نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و هیات همراه با علی لاریجانی بود. طی این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که عراق و لبنان در چند ماه اخیر توانستند ضربه کاری به داعش بزنند ابراز امیدواری کرد که به‌زودی کل خاک کشورهای درگیر تروریسم از حضور آنان پاک شود و با همدلی ریشه آنان خشکانده شود. علی لاریجانی روز شنبه ۱۴ مرداد با ایگور دودون رئیس‌جمهوری مولداوی نیز دیداری داشت. لاریجانی در این دیدار گفت: «ما با همسایگان شما روسیه و اوکراین روابط خوبی داریم و اینکه شما دعوت ما را برای حضور در مراسم تحلیف پذیرفتید بیانگر عمق روابط دوستانه‌ای است که میان ما حاکم است.» به گزارش «ایسنا» در این دیدار رئیس‌جمهوری مولداوی نیز گفت: «این دومین سفر من ظرف یک سال گذشته به ایران است و این نشان‌دهنده تمایل کشورم به بالا بردن سطح روابط با ایران است، زیرا ما می‌دانیم که رابطه با کشور شما برای ما مفید خواهد بود.» از سوی دیگر روز گذشته وزیر کشور اکوادور با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و طی این دیدار بر افزایش و تقویت همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و مقابله با قاچاق مواد مخدر تاکید شد.