دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه انتخابات سال ۸۸ به‌خاطر خسارت‌هایی که آن سال به کشور وارد شد و وقت کشور را گرفت و فرصت‌ها را از بین برد، سخت‌ترین انتخابات بود، گفت: محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیگر هرگز تایید صلاحیت نخواهند شد. هزینه‌هایی که از طرف این سه نفر به کشور تحمیل شده کافی است. کسی که به چهره مردم و نظام جمهوری اسلامی خدشه وارد کند دیگر جایگاهی برای تصدی مدیریت در کشور ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد مبحث رجل سیاسی نیز گفت: شورای نگهبان هنوز در هیچ کدام از اینها به جمع‌بندی نرسیده است. چیزی که از شورای نگهبان داریم رویه‌ای است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته و این رویه گاهی با هم حسب ظاهر تعارضاتی هم داشته است. مثلا در تایید یا رد بعضی از افراد، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که قاطعانه عرض کنم خانم‌ها می‌توانند یا نمی‌توانند، یا ممنوعیت نسبت به آنها وجود دارد. آنچه جاری است این است که خانم‌ها ثبت‌نام کنند و آقایان نسبت به آنها نظر دهند. چیز دیگری را هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم، اما اگر براساس جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های شورای نگهبان ورود کردیم و به نقطه‌نظرهایی رسیدیم طبیعتا اعلام خواهیم کرد اگر نظر شورا این باشد که فقط آقایان باشند و خانم‌ها نباشند. نگرانی از این بابت وجود ندارد. یا اینکه رجل مذهبی سیاسی چه معیارها و استانداردهایی داشته باشد. او بابیان اینکه نظر اعضای شورای نگهبان نسبت به خانم‌ها منفی نیست و درمجموع همیشه نظرشان مثبت بوده اما مساله ساده‌ای هم نیست، افزود: یک نظر فقهی این است که خانم‌ها در یک چارچوب نمی‌توانند حضور داشته باشند، نظر فقهی دیگر این است که منعی نیست، اما بستگی به شرایط دارد.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش در مورد رای‌گیری در انتخابات تا ساعت ۱۲ در این دوره از انتخابات نیز گفت: این‌طور نبود که بعد از ساعت ۱۲ شب تعداد زیادی نتوانند رای دهند. تعداد بسیار اندکی بود و به میلیون هم نمی‌رسد و آماری را هم که نامزدهای ریاست‌جمهوری در این زمینه اعلام کردند، به هیچ‌وجه تایید نمی‌کنم.

او در مورد بررسی صلاحیت‌ها نیز گفت: شورای نگهبان ناچار است به عده‌ای که شرایط را ندارند«نه» بگوید و طبیعتا عده‌ای مخالفش می‌‌شوند و انتقاد می‌کنند. اگر در جایی هم اشتباه کرده باشیم ابایی نداریم از اینکه اشتباهمان را بپذیریم. ممکن است در بررسی صلاحیت‌ها گاهی اشتباه کرده باشیم و این شجاعت را داریم که عذرخواهی کنیم. کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال مقام معظم رهبری به شورای نگهبان انتقادی داشته‌اند، نیز گفت: در بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گاهی نظرات ایشان نسبت به افراد و اشخاص متفاوت بوده است.