دنیای اقتصاد: فراکسیون امید، دو روز پس از رای اعتماد مجلسی‌ها به ۱۶ وزیر کابینه دوازدهم، ادعای مخالفت صوری این فراکسیون با برخی وزیران را تکذیب کرد. اصلاح‌طلبان پارلمان که در فراکسیون امید عضویت دارند، پس از اعلام نتیجه رای اعتماد مجلسی‌ها به وزیران و عدم‌اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف برای وزارت نیرو، در معرض انتقادات بسیار قرار گرفتند؛ انتقاداتی که تعداد آرای وزیران رای اعتماد گرفته و عدم اعتماد به بیطرف را نتیجه انفعال فراکسیون امید در رایزنی با سایر نمایندگان پارلمان عنوان می‌کنند.

در این میان، از مخالفت‌های صوری برخی اعضای فراکسیون امید با بعضی از وزیران نیز انتقاد شده است؛ موضوعی که فراکسیون امید طی بیانیه‌ای به کلی آن را رد کرد. فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب ادعای مخالفت صوری برخی اعضای این فراکسیون با وزرا در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اعلام کرد که شائبه‌ها درباره رفتار برخی اعضای فراکسیون در رای اعتماد را در کمیته داوری فراکسیون مورد بررسی قرار خواهد داد. این فراکسیون در بیانیه خود تاکید کرد: ممکن است برخی اعضا به دلایل شخصی یا اقتضائات گروهی و منطقه‌ای، تصمیم به مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی گرفته باشند که منطبق بر تصمیم جمعی نبوده است.

گزارش عملکرد فراکسیون امید

دیروز همچنین، دبیرخانه فراکسیون امید در پاسخ به سوالی که این روزها از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، مبنی‌بر نقش و تاثیر فراکسیون امید مجلس در فرآیند معرفی و پس از آن بررسی صلاحیت وزرا، بیانیه دیگری صادر کرد. در این بیانیه درباره اقدامات پیش از معرفی کابینه آمده است:درفراکسیون امید کمیته‌ای برای تعامل با دولت برای تعیین مولفه‌های تاثیرگذار در گزینش و انتخاب وزرای پیشنهادی تشکیل شد که اعضای این کمیته طی جلسات مختلف و دیدار با اسحاق جهانگیری و انتقال دغدغه‌ها و اولویت‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان و تشریح برنامه‌ها و نحوه عملکرد فراکسیون، در نهایت طی جلسه‌ای با حسن روحانی، ضمن ارائه گزارش محرمانه ارزیابی وزرای دولت یازدهم و اقدامات انجام‌شده ازسوی نمایندگان عضو فراکسیون در ایام تبلیغات انتخاباتی، انتظارات، دغدغه‌ها و اولویت‌های مورد انتظار از دولت دوازدهم را نیز تشریح کرد.همچنین در ادامه این بیانیه درباره اقدامات پس از معرفی کابینه نیز آمده است: فراکسیون امید با تشکیل ۱۲ کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف، بررسی برنامه‌ها و سوابق هریک از وزرا را به کمیته تخصصی مربوط به آن حوزه سپرد. همزمان با بررسی برنامه‌های وزرا در کمیته‌های تخصصی و استماع سخنان آنها، در فرصت کوتاه موجود بین معرفی وزرا تا آغاز جلسات رای اعتماد، برگزاری جلسه با همه وزرای پیشنهادی در دستور کار فراکسیون قرار گرفت. در ادامه جلسات مجمع عمومی فراکسیون برای تصمیم‌گیری درباره وزرای پیشنهادی نیز برگزار شد که نهایتا در جلسه روز شنبه و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، رای‌گیری محرمانه از همه اعضای فراکسیون درباره تک‌تک وزرای پیشنهادی به عمل آمد. پس از جمع آوری آرا و تجمیع و نهایی شدن نتایج رای‌گیری، نهایتا تنها یک نفر از وزرای پیشنهادی، نتوانست رای لازم برای حمایت فراکسیون را به دست بیاورد و ۱۶ نفر از وزرای پیشنهادی مورد حمایت فراکسیون امید قرار گرفتند.