دنیای اقتصاد: پس از ۶ سال فراز و فرود و روابط سرد میان ایران و جنبش حماس، حال نخست‌وزیر این جنبش می‌گوید که روابط با ایران اصلاح شده و تهران دوباره بزرگ‌ترین حامی حماس شده است. یحیی السنوار رهبر حماس که هم اکنون نوار غزه را در کنترل دارد، گفت که روابط حماس با ایران به وضعیت قبلی بازگشته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، السنوار نخست‌وزیر حماس در منطقه غزه با بیان اینکه امروز رابطه با ایران ممتاز و بیش از ممتاز است، افزود: «ایران بزرگ‌ترین حامی حماس است.» او که با خبرنگاران در غزه گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: «حماس قدرت نظامی اش را برای آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی گسترش می‌دهد. ایران بزرگ‌ترین حامی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس است.» نخست‌وزیر حماس درباره نوع حمایت جمهوری اسلامی از جنبش حماس نیز ابراز کرد که این حمایت استراتژیک است. یحیی السنوار ادامه داد: «رابطه حماس با تهران، عالی شده است و به‌ویژه بعد از سفر اخیر هیاتی از حماس به ایران دوباره به حالت قبلی برگشته است.» حماس برای مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، هیاتی را به تهران اعزام کرده بود. پیش از این رویترز به نقل از شماری از دیپلمات‌ها در خاورمیانه مدعی شده بود که ایران حمایت‌های مالی اش را از حماس به‌شدت کاهش داده است و حمایت‌ها را تنها محدود به شاخه نظامی حماس کرده بود. رویترز دلیل این اقدام را اختلاف نظرهای دو طرف بر سر حمایت از بشار اسد و تحولات سوریه عنوان کرده بود. ایران و حماس بر سر وضعیت بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و بحران در این کشور اختلاف نظر جدی دارند. ایران از بشار اسد حمایت می‌کند، اما حماس از مخالفان مسلح به‌ویژه اخوان‌المسلمین سوریه حمایت می‌کند. این موضوع باعث شد دولت سوریه دفتر حماس در دمشق را تعطیل و خالد مشعل رئیس وقت دفتر سیاسی حماس را از سوریه اخراج کند.

خالد مشعل هم اکنون در قطر مستقر است. بعد از بحران سوریه، رابطه حماس با دمشق و تهران تیره و همزمان رابطه حماس با قطر و ترکیه تقویت شد. السنوار قبل از این از رهبران نظامی حماس بود و به مدت ۲۰ سال در زندان‌های اسرائیل اسیر بود. السنوار در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره رویکرد این جنبش در قبال رژیم صهیونیستی گفت: «ما برای جنگ آماده می‌شویم اما حماس به‌دنبال جنگ با اسرائیل نیست. جنگ با اسرائیل، استراتژی فعلی ما نیست. همه تلاش خود را برای جلوگیری از جنگ و به تاخیر انداختن جنگ به‌کار می‌گیریم. ما از جنگ نمی‌ترسیم و خود را برای آن آماده می‌کنیم.» اوایل ماه مه، رسانه‌های خبری از انتشار سند سیاسی جدیدی از سوی حماس خبر دادند که برخی ناظران این سند را پروژه سازش تدریجی حماس در قبال اسرائیل و برخی دیگر آن را نوعی تاکتیک برای عبور از شرایط سخت کنونی تفسیر کردند. تحلیلگران رویکرد جدید حماس را بازی متوازن این جنبش در قبال تحولات منطقه و بازیگران آن می‌دانند که بر مبنای تجربیات گذشته و تحمیل شرایط جدید است که تغییر در برخی رویه‌های این جنبش را به‌وجود آورده است.